Klagestrøm på teletjenester

Mobil- og teletjenester er slett ikke det nordmenn tenker best om. I hvert fall om vi skal tro Forbrukerombudets klagestatistikk.

Klager på innholdstjenester og abonnement
Tilsammen mottok Forbrukerombudet 7229 klager og hendvendelser i 2008. IKT-sektoren kom slett ikke godt ut av det. Tvert imot var det denne sektoren som mottok flest klager i fjoråret.

- Det høye klagetallet viser at det fortsatt gjenstår mye arbeid før forbrukerne får trygge løsninger på IKT-området. Derfor er dette et av våre viktigste satsingsområder i 2009, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon, ifølge pressemelding.

Klagene som kom inn dreide seg både om innholds- og underholdningstjenester og klager på teletjenester som bredbåndstelefon og mobilabonnement.


Kan bøtelegge spam
Det kom også inn en rekke klager på uønsket reklame og spam som renner inn via E-posten. Slik markedsføring kan i fremtiden bli dyrt for nå skal Forbrukerombudet bøtelegge spammere.

- Den nye markedsføringsloven trer i kraft 1. juni i år. Forbrukerombudet får bedre sanksjonsmuligheter. I tillegg innføres strengere krav til å inngå avtaler ved telefonsalg. Dette gjør det mulig for oss å gjøre en enda bedre jobb mot useriøse telefonselgere, sier Thon.

Formålet med den nye loven er ikke kun å ta de som sender ut uadressert reklame via vanlig post og E-post. Også personer som sender ut reklame via tekstmeldinger vil risikere å motta gebyr fra Forbrukerombudet.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen