Klag på mobilen din

En ny undersøkelse som Forbrukerrådet har foretatt, viser at fire av ti kunder kvier seg for å levere inn mobiltelefonen til service, til tross for at de mener feilen bør dekkes av garanti eller reklamasjon. Årsaken er tilsynelatende stor mistro til mobilbransjen. Faktisk hevder hele 36 prosent av de spurte at de har liten- eller meget liten tillit til mobiltelefonbransjen, ifølge Digi.no.
 
Forbrukerrådet ville imidlertid teste om det var grunn til mistillit, og sendte inn 17 mobiltelefoner til reparasjon. Laboratoriet Nemko hadde på oppdrag plantet ulike feil på alle mobilene, som deretter ble sendt inn til service.
 
 
Alle ble reparert
Til Forbrukerrådets forbauselse, kom imidlertid alle mobilene reparert tilbake fra service, med beskjed til kunden at feilen ble dekkes av garanti. Det var altså ikke snakk om feilaktige påstander om fukt- eller slagskader, slik klagesakene som behandles av Forbrukerrådet ofte dreier seg om. Mobiltelefonene som ble sendt inn til service ble kjøpt i sommer, og har blitt brukt i trygge omgivelser – altså uten å ha blitt utsatt for fukt, støt eller slag.
 
- Dette var overraskende og veldig positivt. Det er betryggende at det ikke var noen feilaktige påstander som gjorde at vi ikke fikk kostnadsfri reparasjon, sier juridisk rådgiver Vivian Mikalsen i Forbrukerrådet i forbindelse med undersøkelsen.
 
- På bakgrunn av mange henvendelser om dette fryktet vi at resultatet av undersøkelsen skulle være helt annerledes, avslutter hun.

Er du en aktiv - og noe uheldig - mobilbruker, og skal kjøpe en ny og kostbar mobiltelefon, bør du kanskje vurdere å skaffe deg forsikring til mobilen.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen