(Bilde: Niklas Plikk, Teknofil.no)

Visste du at Apple gir deg pengene tilbake hvis du klager?

Du får til og med beholde det du kjøpte!

Hva gjør du egentlig hvis du kjøper en splitter ny TV i butikken, bare for å oppdage at den ikke vil skru seg på da du kommer hjem? Du returnerer den selvfølgelig. 

Men hva med et digitalt produkt, for eksempel en app? Hva gjør du hvis en app lover å kunne ta like gode bilder som et speilreflekskamera, men egentlig bare tar grumsete mobilbilder?

Vi stilte det samme spørsmålet for tre år siden, og kom frem til at de fleste regelverk fortsatt ikke er oppdaterte nok til å svare på spørsmålet. Siden den tid har hver aktør operert med sine egne regler, og det har ikke alltid like lett å få pengene tilbake ved et bomkjøp. 

Nå kan du få pengene tilbake for ethvert digialt kjøp fra Apple, uansett om det er en app eller en film - No questions asked. 

Returretten fungerer i 14 dager etter at kjøpet er gjort.

Dette er en konsekvens av at EU påla dem å endre ordlyden i brukervilkårene sine

Så, la oss ta en nærmere titt på hva du gjør hvis du har kjøpt en app, film, eller sang du ikke liker fra Apple, og hvordan du får pengene dine tilbake: 

Steg 1: Oppdater programvaren din

Den letteste måten å refundere et feilkjøp fra Apple er å gjøre det via iTunes. For å være sikker på at alt går så smidig som mulig, bør du passe på at du har den nyeste versjon av programvaren installert. 

 Steg 2: Gå til iTunes-kontoen din

Det første du må gjøre i iTunes er å finne kontoinformasjonen din. Dette gjør du ved å trykke på brukernavnet ditt, øverst i vinduet, og så på «kontoinformasjon.

Steg 3: Finn kjøpshistorikken

Så fort du har fått opp kontoinformasjonen bør du se overskriften «Kjøpshistorikk» ganske umiddelbart. Her står det når siste kjøp ble gjort. Vi er imidlertid interessert i hele listen, og ikke bare det siste kjøpet. Trykk på «Vis alle». 

Steg 4: Finn kjøpet du vil ha refundert

I kjøpshistorikken får du opp dine siste Apple-kjøp. Du kan bla deg langt tilbake i tiden, men vi er jo bare ute etter apper fra de siste to ukene - de du fortsatt kan refundere. 

De aller nyeste kjøpene du har gjort dukker opp øverest på siden, mens resten finner du i en liste litt nedenfor. Trykk på pilen ved siden av datoen.

Steg 5: Rapporter feil x 2

Her får du en oversikt over appene du har kjøpt på dagen du trykket deg inn på. Trykk «rapporter et problem». 

Selv om du trykket på «Rapporter et problem», er ikke problemet rapportert. I stedet dukker det opp enda en knapp i den opprinnelige listen, hvor du nok en gang kan trykke for å rapportere kjøpet. Trykk på knappen, og en Apple-nettside vil dukke opp i nettleseren din. 

OBS: «Rapporter et problem»-knappen dukker ikke alltid opp på helt nye kjøp. For å få fram knappen kan du trykke på «rapport»-knappen på hvilken som helst annen app, og knappen vil dukke opp for nye kjøp også.

Steg 6: Kanseller kjøpet

Du bør nå ha fått opp kjøpet du vil ha refundert. Trykk på listen hvor du kan velge problem, og velg «Jeg vil kansellere kjøpet». Du trenger ikke å oppgi noen grunn - du har fri returrett i 14 dager. 

Steg 7: Vent på pengene 

Så fort kjøpet er kansellert vil du få pengene tilbake i løpet av fem til syv virkedager. 

Appene forblir på enheten din

Selv etter at kjøpet er refundert, forblir appen på telefonen.
Selv etter at kjøpet er refundert, forblir appen på telefonen.

En forunderlig bieffekt av Apples refunderingsprogram er at selv om du får pengene tilbake, slettes ikke appen fra telefonen eller nettbrettet ditt.

Du vil imidlertid gå glipp av nye oppdateringer, og hvis du gjenoppretter telefonen en gang i framtiden, vil ikke appen lastes inn på nytt. Det virker likevel som en glipp fra Apples side. 

Fungerer også med tjenester kjøpt i appen

Selv tjenester kjøpt i en app, slik som fiktive diamanter, kan refunderes.
Selv tjenester kjøpt i en app, slik som fiktive diamanter, kan refunderes.

Mange av dagens apper er gratis å laste ned, men kommer fullstappet med tjenester du kan kjøpe i ettertid, inne i appen. Såkalte freemium-spill har fått foreldre over hele verden til å rive seg i håret da poden brukte tusenvis av kroner på alt fra smurfebær til fiktive gullmynt.

Med nøyaktig samme fremgangsmåte som nevnt tidligere kan du heve slike kjøp også. «Kjøp-i-app»-transaksjoner dukker nemlig også opp i iTunes' kjøpshistorikk, og kan kanselleres på akkurat samme måte. 

Pass deg for misbruk

Hvis Apple mener du misbruker systemet, får du opp denne beskjeden neste gang du prøver å kjøpe en app. Trykker du OK, frasier du deg retten til å refundere kjøpet.
Hvis Apple mener du misbruker systemet, får du opp denne beskjeden neste gang du prøver å kjøpe en app. Trykker du OK, frasier du deg retten til å refundere kjøpet. Foto: 9to5mac

På overflaten kan det virke som Apple har åpnet dørene for enormt mye svindel og utnyttelse. For hva er det egentlig som hindrer noen fra å kjøpe en film på iTunes, se den, og så få pengene tilbake dagen etter? Eller kjøpe en app til hundrevis av kroner, refundere den, og så aldri slette den? 

Vel, egentlig veldig lite. Apple har imidlertid sagt at de følger med på hvordan alle bruker systemet, og hvis de ser tegn til misbruk vil de slå ned på det. Hvis du blir flagget av Apple, vil du bli varslet neste gang du kjøper en ny app. 

Advarselen sier rett og slett at du frasier deg retten til å refundere kjøpet. Akkurat hvor mange ganger du kan refundere før du blir flagget, eller hvor mye penger du kan få refundert før de sier stopp, vil ikke Apple si noe om. 

Vil du vite om nyttige iPhone-tips? 
Her er 8 ting du kan gjøre i iOS 8 »

 

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen