Kastet du denne i søppla?

Salget av elektronikk har gått kraftig til værs de siste årene. All elektronikken utgjør en samtidig stor miljøfare. Likevel er det mange som ikke vet at slike artikler skal gjenvinnes.

Alt skal returneres
Mange har gamle mobiler, kameraer, elektriske tannbørster og syngende bursdagskort liggende i skuffer og skap. Ofte går disse rett i søpla under årets storrengjøring. Det skal de absolutt ikke.

- Alle elektroniske artikler, enten det er utgåtte MP3-spillere, mobiler, elektroniske tannbørster eller syngende julekort, skal leveres til gjenvinning. Dette er en plikt folk har. Slike artikler utgjør en viktig miljøfare, ikke bare på grunn av batteriene, men også metallet og plasten i artiklene er til skade for miljøet. Det er derfor veldig viktig at de returneres til gjenvinning, forklarer Guro Kjørsvik Husby, markeds- og informasjonssjef i Elretur til Teknofil.


Alle elektroniske produkter du kjøper har du plikt til å levere i retur, og forhandler har plikt til å ta imot.

Unge synder mest
Elretur har gjennomført en undersøkelse blant den norske befolkningen. Den viser at mange nordmenn sluntrer unna når de kaster gamle dupeditter. Verst er det blant de unge, hele en av fem i alderen 16-35 sier de benytter seg av søppelbøtta i stede for gjenvinning når de kaster småelektronikk. Litt bedre returvett er det å finne hos den eldre garde.

Det er ikke bare latskap som medfører at småelektronikk havner feilaktig blant annet restavfall. Mange vet ikke at forhandlere og kommunale avfallsplasser har en plikt til å motta slikt avfall gratis og påse at det går til korrekt gjenvinning. Ifølge undersøkelsen visste for eksempel kun 60 prosent av de spurte at kommunale avfallsplasser har en slik plikt.

- Det er mange som vet at forhandlere har en plikt til å ta imot elektroniske artikler til gjenvinning. Likevel har vi et potensial for forbedring her. Forbrukere er heller ikke alltid klar over at slikt skal gjenvinnes. Hadde vi brukt noen millioner på opplysningsarbeid, slik som for eksempel har vært gjort for å få folk til å gjenvinne melkekartonger, så hadde det utvilsomt hjulpet. De pengene har vi derimot ikke, forklarer Husby.


Det er ikke alltid lett å få folk til å gjenvinne gamle produkter. Kanskje en kampanje som dette hjelper?

Selges elektronikk, så skal det tas imot
Samtidig er det mange forhandlere som ikke er klar over at de plikter til å ta imot elektroniske artikler og sende de til gjenvinning. En ansatt hos Narvesen vet for eksempel ikke alltid at de syngende kortene de selger skal returneres.

- Alle butikker som selger elektronikk, være seg Elkjøp, Nille, dagligvareforetninger eller kiosker har en plikt til å ta imot slikt avfall, og sørge for at det sendes til gjenvinning. Vi har hørt noen skrekkeksempler på at slikt avfall går rett i søpla når det leveres inn. I de tilfellene tar vi direkte kontakt med butikkeier, forklarer Husby.

Med andre ord skal det ikke være veldig vanskelig å finne et sted hvor du kan levere dine gamle elektroniske produkter. Om du kommer med et ødelagt kjøleskap til Rema 1000 vil du derimot neppe møte den største mottakergleden, men da skal forhandlerne av hvitevarer ha satt opp et godt mottaksapparat for slike produkter.


Elektronikk, enten det er lite eller stort, skal ikke i søpla med annet restavfall.

Ta en gjennomgang i ditt hjem
Likevel er det nok utvilsomt mange miljøsyndere i norske hjem som finner det langt enklere å kaste små dupeditter i søpla, enn å ta turen til forhandler. Elretur oppfordrer derfor befolkningen i Norge til å gå gjennom skuffer og skap, og heller ta med samlingen med gammel og ubrukelig elektronikk til nærmeste mottaker for gjenvinning. På denne måten kan du enkelt få litt bedre samvittighet ovenfor miljøet.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen