Kartlegger mobilvaner i detalj

Det er et amerikansk selskap som gjennom detaljerte kunnskaper om forbrukernes mobilvaner skal tilby annonsører reklameløsninger som treffer målgruppene med nådeløs presisjon.

Kunnskapene skal de tilegne seg ved å tilby folk å installere et overvåkningsprogram på mobilen. Programmet registrerer absolutt all bruk og sender daglig datarapporter tilbake til analysebyrået for videre foredling.

Relevant reklame?

For det holder visst ikke å be mobiloperatørene om å grave i databasene sine for å kartlegge hva mobiltelefonen brukes til.

Der hvor operatørene snakker i store tall om generelle tendenser og moter, ønsker annonsørene nemlig presise interessedefinisjoner som kan holdes opp mot produktene de trenger å reklamere for.

Bruker du mobilen din mest til musikk eller foretrekker du å spille på den? Reklamen mobilen din skal bombarderes med, skal tilpasses dine preferanser og tilbøyeligheter. Sånn sett er programmet nærmest å anse som et nytteredskap for forbrukeren, skal vi tro produsenten. Det vil nemlig sørge for at du ikke forstyrres med irrelevant reklame.

Symbian, Windows og Palm

Tilbudet – for det karakteriseres slik – om å laste ned overvåkningsprogrammet, går i første rekke ut til britiske og amerikanske mobilbrukere.

Programmet heter Meterdirect og skal fungere på Palm OS, Windows Mobile og Symbian, skriver avisen International Herald Tribune.

Det skal fungere som døråpner for et mobilreklamemarked som av enkelte analytikere forventes å være verdt nesten 70 milliarder kroner i 2011.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen