Kaprer det europeiske markedet

De færreste i bransjen kan forstå hvorfor Nokia nærmest har gitt fra seg sin bunnsolide posisjon i mobilmarkedet. De taper blant annet terreng i smartmobil-segmentet, og kom alt for sent i gang med en dugelig applikasjonsbutikk.

Nokias forsvar har samtidig vært at de skulle være sterkest i de rimeligere segmentene. Nå kan det imidlertid tyde på at den målsettingen slår sprekker. Samsung har nemlig forbigått Nokia når det gjelder salg av billigmobiler på det vest-europeiske markedet, ifølge analysebyrået IDC.

I første kvartal 2010 solgte Samsung 12,2 millioner "featurephones" (basismobiler) i Vest-Europa, mens Nokia til sammenligning solgte 9,1 millioner mobiler.

Nokia har hele 16,3 prosent færre markedsandeler totalt sett (både basismobiler og smartmobiler) i Vest-Europa sammenlignet med 1. kvartal i fjor. De er likevel fortsatt den største aktøren med 14 millioner solgte enheter i 1. kvartal 2010. Samsung havner her på andreplass med 12,5 millioner solgte mobiler. Ettersom Samsung opplever sterk vekst, samtidig som Nokia selger færre mobiler enn normalt, spår IDC at førstnevnte kan ta igjen Nokia i løpet av året.

Nokia solgte 4,9 millioner smartmobiler i samme markedet de tre første månedene av 2010, etterfulgt av Apple (iPhone) med 3 millioner, Research in Motion (BlackBerry) med 2,4 millioner og HTC med 900 000. Det totale antall solgte smartmobiler i Vest-Europa 1. kvartal 2010 var 12 millioner.

Kilde: TechRadar.com

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen