Kan YouTube redde musikkbransjen?

– Om du liker musikken trenger du ikke å forlate verken Google eller nettsiden for å innlemme den i samlinga, opplyser en talsmann for YouTube.

I en ny plan som har blitt lagt frem vil musikk bli linket til sanger og musikkvideoer som befinner seg på YouTube. Via denne linken kan man kjøpe musikken fra nettbutikker tilknyttet iTunes og Amazons MP3-avdeling.

På YouTube finner man i tillegg til musikkvideoer et hav av selvlagde filmsnutter. Men ikke alt følger lover og regler for opphavsrett.
På YouTube finner man i tillegg til musikkvideoer et hav av selvlagde filmsnutter. Men ikke alt følger lover og regler for opphavsrett.


Lytte først, prøve etterpå

Ett ikon vil dukke opp på skjermen mens brukeren ser på en videofil hos YouTube. Dette ikonet leder brukeren videre til rett sted for å kunne tilegne seg musikken de lytter til på lovlig vis. Så langt er det kun videoer tilknyttet Universal og EMI som vil skilte med butikk-ikon.

YouTube planlegger dessuten å legge til linker som gir brukeren til å skaffe seg konsertbilletter til artisten eller gruppen der dette er mulig.

Kampen mot pirater

Men YouTube går også aktivt inn i kampen mot ulovlig distribuering av musikk og musikkvideoer. Tidligere i år meldte Rolling Stones at YouTube skal opprette filter for å forhindre at uutgitt materiale blir lagt ut for resten av kloden slik tilfellet var med Brittney Spears’ Gimme More.

YouTube vil også åpne for at de som besitter rettigheten til produktet innehar retten til legge til reklame til deres materiale om de ønsker å la videoklippene bli liggende på YouTube.

Oppvarming for Coldplay

Dette er ikke det første samarbeidsprosjektet mellom musikkindustrien og YouTube. I juni meldte Rolling Stones at Coldplay ønsket å gjennomføre en konkurranse via YouTube som skulle gi ukjente band muligheten til å opptre som oppvarmingsartister for dem.

Coldplay gav ukjente band muligheten til eksklusiv oppvarming under deres turne. Og YouTube var åsted for konkurransen.
Coldplay gav ukjente band muligheten til eksklusiv oppvarming under deres turne. Og YouTube var åsted for konkurransen.


Konkurransen ble samkjørt med ulike radiostasjoner i USA og potensielle kandidater ble oppfordret til å legge inn en musikkvideo på YouTube hvorpå en jury bestående av representanter for radiostasjonen skulle gå gjennom kandidatene. De kortet lista ned til 15 håpefulle band før fansen stemte frem tre finalister.

Coldplay valgte selv ut vinneren, Picture Atlantic. Premien var 20 minutter på scenen, 2.000 dollar i premiepotten og ti billetter til konsert.

Tidligere har YouTube også begynt å samarbeide med filmbransjen om egne kanaler for deres materiale. For eksempel har filmselskapet Lionsgate inngått en slik avtale allerede.

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen