Frustrert over ustabile operatører? Du er ikke alene. (Foto: Eric Hood / Istockphoto)

Kan vi ''stole'' på småoperatørene?

I takt med økende konkurranse har norske mobilkunder den siste tiden opplevd flere ubehagelige episoder. Operatører som ikke er seriøse, som går konkurs eller som ikke helt har kontroll på hva de driver med.

Mange skjenker nye operatører tilliten sin i håp om lavere ringepriser, men setter seg selv i fare, og har flere ganger fått svi for det.

Nylige innkjøringsproblemer

Senest denne uken sto en rekke nye MTU-kunder uten mobildekning en hel helg.

Problemene skyldtes som selskapet sier "innkjøringsproblemer", noe som er helt forståelig når en liten operatør skal stable på beina Norges fjerde GSM-nett. Dessverre gikk det ut over de nye MTU-kundene, og forhåpninger om lave telefonregninger fikk en vond bismak når mange opplevde å være uten telefon i flere dager.

Men MTU er ikke alene. Før jul måtte lavprisoperatøren Nutel trekke inn årene etter flere måneder med ubetalte fordringer og dårlig økonomi. Konseptet fungerte rett og slett ikke økonomisk, og selv etter iherdig innsats fra selskapet for å holde hodet over vannet gikk operatøren under 17. desember. Mange kunder som hadde forhåndsbetalte abonnement måtte innse at store summer gikk tapt.

Vi har også sett eksempler der operatørene plutselig gjør store endringer på kort varsel. Når One Call plutselig byttet nett til Network Norway innebar det at kundene mistet tilgang til 3G. Nå, noen måneder senere, får de det tilbake igjen.

Nærmest bingo

Hardere konkurranse gir et press i markedet etter løsninger som operatøren kan "sniktjene" på. Venne-konseptet til Telenor og Netcom er nettopp en slik løsning, der det nærmest er bingo om hvorvidt du betaler det ene eller det andre, og når du til slutt trodde du ringte veldig billig så viste det seg å koste langt mer. Telenor og Netcom har sitt på det rene, du glemte bare å lese det med liten skrift.

Det som de to store operatørene ofte gir er oversiktlighet og som oftest et ganske stabilt tjenestetilbud i sine abonnement.

Hos MTU har de enda ikke fått på plass verken MMS eller telefonsvar, One Call og Network Norway tilbød inntil nylig ikke 3G, og dersom du bruker kundeservice flittig kan det faktisk lønne seg å betale litt ekstra i måneden for et abonnement fra enten Netcom eller Telenor. Da er du sikret kundeservice også i ferier og helger, samt lengre åpningstider.

Hard konkurranse er én årsak

Men slikt må man regne med i et lite mobilmarked på vel 4,5 millioner kunder og 18 små og store operatører. Når konkurransen er hard, jaget etter å være først med en ny forretningsmodell og marginene er marginale, vil det skje at noen snubler. Og kundene som sitter i siste ledd vil merke det på kroppen dersom fallet er stygt nok.

Det er selvfølgelig ingen naturlov i at småoperatørene skal ha mer problemer enn storebror Telenor. Men de er mye mer sårbare. Nettverket til Telenor og Netcom kan også dette ned, og selskapene kan gå med store underskudd. Men med langt større ressurser enn småoperatørene til nettopp å ordne opp i problemene, er sjansen totalt sett mindre for at du opplever noe galt. Det samme gjelder for tjenester. Med store summer for hånden vil Netcom og Telenor nesten alltid være først ute og ha det meste. Det må du ha med i vurderingen når du skal finne ny operatør.

Må skjerpe seg

Nettopp derfor er det kritisk for småoperatørene at de er ekstra nøye med å unngå feil og slurv, og heller kommer kunden i møte med mer informasjon og åpenhet. Kun da har man et totalt konkurransefortrinn fremfor Netcom og Telenor, noe en stadig mer prisbevisst befolkning vil legge merke til.

For det er kun én ting brukerne hater mer enn høye ringepriser, og det er at telefonen ikke virker.

Vi i Amobil er i utgangspunktet glade for den utviklingen som har vært de siste månedene. Det er en veldig sunn konkurranse i mobilmarkedet nå, prisene er på historisk lave nivåer. Og hvert forsøk fra Netcom og Telenor på å kjøpe vekk brysomme konkurrenter (f.eks Chess og Talkmore), har ført til at nye småoperatører har tatt opp kampen.

Men du som kunde må være på vakt. Vit hva du skal ha, vit hva du trenger og vit hva operatøren du har faktisk tilbyr. Og husk at de minste operatørene også er de som lettest blir feid over ende.

For til syvende og sist er det én regel som står igjen: Du får hva du betaler for. Intet mer, men kanskje mindre.

Simen Johan Willgohs,
Journalist, Amobil.no

obil.no

Kommentarer (16)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen