Kan Nokia ta ''kverken'' på Iphone?

Det skjer mye spennende i smarttelefon-segmentet for tiden. Disse små teknobeistene er på mange måter kremen av mobiler: Datamaskiner for lommen, proppet med funksjoner, der muligheten til å ringe bare er et lite apropos.

Nokia har lenge vært kongen på haugen her. De har pøst ut nye modeller i alle former og farger, og har klart å skape den ene bestselgeren ette den andre.

I 2004 gjorde de et strategisk kupp med å sikre seg tett kontroll over markedets ledende platform, Symbian OS. Året etter lanserte de N-serien, som siden har solgt i hopetall.

Det har vist seg tøft å konkurrere med dette. Selv etter flere års hard kamp har ikke erkerivalen Microsoft klart å kapre mer enn 12 % av markedet (Symbian OS har 57 %).

Men for halvannet år siden tok ting en brå vending, slik de ofte gjør i denne bransjen. Det begynte med at de første bildene begynte å lekke ut av designmobilen LG KE850 Prada i desember 2006. Kun én måned senere lanserte Apple sin Iphone.

Disse nye mobilene pekte i en helt ny retning for bransjen.

LG KE850 Prada
LG KE850 Prada
Apple Iphone
Apple Iphone

Et kvantesprang fremover

Den minimalistiske designen - nesten blottet for knapper og unødig pynt, med en stor og lekker fargeskjerm - har gitt trykkskjermsmobilene en helt unik appell.

Selv moderne klassikere som Nokia N95 virker litt gammelmodige i sammenligning, med sine trange taster og små skjermer.

Brukervennligheten er også i en klasse for seg. I stedet for å tvinge brukeren til å bla gjennom enorme rekker med menyer og valg, har man gått tilbake til det enkleste prinsippet; pek-og-trykk.

Og med knappene ute av veien har vi fått skjermer i størrelser helt opp til 3,5 tommer å boltre oss på. Dette gir en helt unik oversikt, og mulighet til å spille av filmer og vise bilder i krystallklar kvalitet.

Nyskapningene har klart å gjenvekke interessen til mannen i gata. Iphone har fått mer pressedekning enn noen mobiltelefon i historien. Da den nye 3G-versjonen kom i butikkene var nyheten ute på selv Dagsrevyen og tekst-TV.

Og operatørene elsker utviklingen. De nye mobilene får nemlig abonnentene til å kaste seg over dyre mobiltjenester de hittil har skydd unna. Iphone er en dråpe i havet målt i salgstall, men eierne surfer allerede mer på nettet enn resten av mobilverden til sammen. (Kilde: Net Applications)

Bransjen følger etter

Mange mobilprodusenter har nok blitt tatt på senga av hysteriet, men de har klart å snu seg rundt i rekordtempo.

Sony Ericsson har satset hardt på sin Xperia X1. Samsung har kommet på banen med telefoner som I900 Omnia og Instinct. HTC - som riktignok har produsert trykkskjermsmobiler i lang tid - har gått gjennom en totalforvandling med forbrukervennlige telefoner som Touch og Diamond.

Og pionéren selv, LG, rir på en bølge av suksess. De har på kort tid blitt verdens tredje største mobilprodusent, og trykkskjermsmobilene deres skal ha mye av æren.

I skrivende stund finnes det altså knapt en produsent uten trykkskjermsmobiler. Med ett untak, og det er den den største av de alle: Nokia.

Foruten enkelte nisjeprodukter som surfebrettene 770 og N810 og bredskjermsmobilen 7710, har Nokia hatt fullt fokus på den klassiske mobiltelefonen.

Selv hevder produsenten å ta det med slående ro. Da Apple i april hadde klart å selge seks millioner eksemplarer av Iphone, kommenterte Forum Nokias visedirektør, Tom Libretto, syrlig: - Vi klarer å selge slike mengder over helgen.

Men slikt hovmod kan vise seg å være farlig. I første kvartal av 2008 hadde Apple allerede klart å bli verdens tredje største produsent av smarttelefoner, med en markedsandel på 5,3 % viser tall fra Gartner. Og det var før denne månedens lansering av Iphone 3G, som solgte 1 milion eksemplarer på én helg.

Det er da heller ingen tvil om at finnene har irritert seg over hvordan Apple har stjålet rampelyset. Da Nokia trakk sløret av de nye trykkskjermsmenyene sine i april, var presentasjonen i sin helhet myntet på Iphone. Da fikk vi se prototypen på bildet nedenfor.

 

Nå er den klar

Nå er Nokia endelig klare for å vise frem sitt svar på Iphone. Den nye telefonen har fått kodenavnet "Tube", og de første bildene er trolig allerede ute. Selskapet ga utviklere liten sniktitt i april, og den offisielle lanseringen sies å bare være uker unna.

Så hva er det Nokia har laget? Hittil har det ikke vært mye spennende å fortelle.

Vi vet at Tube mangler taster, og har en trykkfølsom skjerm. Du kan dele foto rett på nettet og spille av film i fullskjermsformat. Skjermbildet snur seg dessuten når du vender telefonen. Dette er jo fint og flott, men i praksis kun gammelt nytt. De første videoene av menyene har heller ikke avslørt noen genistreker.

Vi regner selvfølgelig med at Nokia har spart noe av kruttet til den offisielle lanseringen. Og da må de virkelig levere. Konkurrentene har fått leke seg i lang tid, og sitter allerede på en masse dyrebar erfaring. Listen ligger høyt, og Nokia har ikke råd til å bomme om de skal klare å holde ledelsen sin i smarttelefon-markedet.

Vi har egentlig tiltro til finnene. Med sin strategiske kløkt og dype lommer, har ingen ennå klart å vippe dem av pinnen. Og de har neppe tenkt å la seg overkjøre slik MP3-bransjen i sin tid ble overkjørt av Ipod. Men de begynner altså å få hastverk om de vil holde følge.

Vi venter i spenning, Nokia. Rampelyset er deres.

Øystein W. Høie
Daglig leder, Amobil

Nokias nye S60

Vis større

 


Her kan du lese mer om Nokia "Tube":

Kommentarer (37)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen