(Bilde: Telenor)

Kaffen blir dyrere med mobilbetaling

Forbrukerrådet vil ha BankAxept på mobilen.

Når du drar kort i Norge betaler du stort sett alltid med BankAxept selv om du har en Visa-logo foran på kortet. Slik har det vært i alle år.

Hvert år står nordmenn for 1,3 milliarder BankAxept-transaksjoner. Disse transaksjonene utføres i all hovedsak med debetkort, det vil si at beløpet trekkes fra konto med én gang.

Skal du derimot betale på mobil, vil du i de fleste tilfeller måtte gjøre det via et kort fra Visa eller Mastercard. Disse kan være både debet- og kredittkort.

Da norsk finansnæring etablerte BankAxept, var det brukerne, du og jeg, som skulle bære kostnadene for kortbruken. Idéen den gangen var at de som brukte kontanter ikke skulle subsidiere kortkundene.

I ettertid har konkurransen bankene imellom om kortkundene gjort at de færreste norske kortkunder i dag betaler gebyr for bruken.

– Selv om BankAxept er et kostnadseffektivt og sikkert system er totalt sett de direkte inntektene lavere enn kostnadene, sier Rune Fjørtoft, fagsjef for betalingsformidling i Finans Norge.

Kaffen blir dyrere

Mastercard og Visa har valgt en motsatt modell, der det er butikken, brukerstedet, som dekker kostnadene med kortbetalingen.  

Det betyr, satt på spissen, at hvis du betaler all kaffen din med mobilen framover, vil kaffen bli dyrere, rett og slett fordi betalingsmåten gir butikken økte kostnader.

Jorge Jensen i Forbrukerrådet mener BankAxept ikke har holdt tritt med utviklingen.
Jorge Jensen i Forbrukerrådet mener BankAxept ikke har holdt tritt med utviklingen.Foto: Forbrukerrådet

Jorge Jensen i Forbrukerrådet bekrefter dette:

– Det kommer til å bli en periode der betalingstjenester blir dyrere. Dette handler også om BankAxept, som har stått stille mens konkurrentene har utviklet seg, sier Jensen.

Jensen mener at bankene kan ha insentiver til å få betalerne over på Visa eller Mastercard, siden BankAxept genererer få inntekter til banken. Forbrukerrådet ønsker at BankAxept kommer på banen med egne mobilløsninger.

– Ikke fordi vi er så glade i bankvesenet, men BankAxept har vist seg å være kostnadseffektivt, bra på personvern og åpent for alle å bruke. Det fungerer kjempebra i butikk, men på andre plattformer har de ikke hengt med i utviklingen, sier Jensen til Mobilen.no.

Alvorlig bekymret for sikkerheten ved mobilbetaling

Vil ha BankAxept på mobil

Når det gjelder personvern har både Visa og nylanserte mCash lagt til rette for at annonsører og utsalgsteder kan få tilgang til data om kundenes korttransaksjoner for å sende dem målrettet reklame og spesialtilbud.

Jensen peker på at mCash ikke har valgt å basere seg utelukkende på Visa og Mastercard. Hos mCash kan du også velge å trekke penger direkte fra konto. mCash tar imidlertid en liten andel av hver transaksjon, så dette er heller ikke gratis.

Hos Finans Norge, tidligere Finansnæringens fellesorganisasjon, som eier BankAxept, bekreftes det at man er i gang med en omorganisering av BankAxept.

–Vi ser på mulighetene for ny organisering som vil få fart på videreutvikling av BankAxept til nye kanaler, også i mobilkanalen. Dette vil vi søke å få til så raskt som mulig, sier Rune Fjørtoft til Mobilen.no.

Kan velge å ta gebyr fra kundene

Fjørtoft påpeker at det i dag er fritt opp til butikkene om de vil ta betalt fra de kundene som betaler med kort eller mobil, slik at de får å dekket sine egne kostnader.. Dette er ikke uvanlig i andre europeiske land. I Danmark er det for eksempel vanlig at du betaler et gebyr, alt etter hvilket kort du betaler med.

– I den grad det flyttes transaksjoner over på mobil, blir det økte kostnader for butikkene, sier Fjørtoft.

Hos Virke Handel understreker de at graden av kostnadsøkninger for butikkene vil avhenge av avtalen det enkelte utsalgsstedet har med sin bank. Virke vil informere medlemsbedriftene om å være bevisste på avtalene sine, og om at de har muligheten til å innføre gebyr.

Direktør Thomas Angell i Virke Handel tror ingen tør å være først ute med å kreve gebyr for mobil- eller kredittkortbetaling.
Direktør Thomas Angell i Virke Handel tror ingen tør å være først ute med å kreve gebyr for mobil- eller kredittkortbetaling.Foto: Virke

– Når det gjelder å velte kostnadene ved kredittbetaling over på kundene, tror vi ingen tør å ta det første skrittet på grunn av konkurransen i markedet.  Dette er valg som ligger hos den enkelte bedrift som vi verken kan eller skal påvirke, sier direktør Thomas Angell i Virke Handel.

Visa og Mastercard ikke dyrest

Angell tror imidlertid at dersom noen tør å være først, vil mange følge etter når det gjelder å la kundene ta kostnaden for kortbetalingen direkte, i stedet for å bake den inn i prisene.

Fjørtoft i Finans Norge er opptatt av å understreke et annet poeng:

– Det som virkelig burde gebyrlegges, er bruk av kontanter. De elektroniske betalingsmetodene koster butikkene langt mindre enn kontanthåndteringen, sier Fjørtoft til Mobilen.no.

Fjørtoft påpeker at butikkene alltid kan velge å la være å ta de nye løsningene i bruk, dersom de opplever at det blir for dyrt:

– Kontaktløs mobil betaling vil særlig kunne være attraktivt for de salgssteder som har lave transaksjonsbeløp og store volumer. Kaffebarer, kiosker og kollektivtransport vil kunne betjene flere med færre kassepunkter ved hjelp av ny teknologi, sier Fjørtoft.

Les mer: Disse slåss om din mobil-lommebok

 

 

 

 

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen