Kaffe og flatskjerm er salgsvinnere

Finanskrise og høye renter truer nordmenn til å slanke inn på forbruket. Men når budsjettet blir mindre for storslagen moro, så vet tydeligvis nordmenn å kose seg hjemme.

Vi satser på hjemmeunderholdning
Ifølge Elkjøp medfører finansuro og strammere budsjett til at nordmenn i større grad går for hjemmekos. I september i år økte elektronikkjeden salget av flatskjerm med hele 26 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Også salget av spillkonsoller, spill og film fikk en merkbar økning.

- Som følge av vanskeligere tider, mener flere trendeksperter og forbruksøkonomer at vi nå vil se endringer i forbruksmønsteret.
Elkjøp tror hjemmehygge-produktene blir den store vinneren fremover, skriver Elkjøp i sitt nyhetsbrev.

Må ha litt attåt
Men nordmenn er tydeligvis ikke bare fornøyd kun med underholdning. De skal gjerne ha litt attåt, men de dyre vinene er kanskje ikke lenger innenfor budsjettets rammer. Derimot går kaffemaskiner unna som aldri før. Salget av disse økte med 10 prosent i september.

- Dette kan tyde på at Kari og Ola nå prioriterer å investere i hjemmehygge for både store og små, skriver Elkjøp.




Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen