Jumbolansering for AMDs DirectX-killer

AMDs djerve prosjekt bare utsettes og utsettes.

Allerede i desember skulle vi alle sammen få se AMDs nye og fantastiske spill-API, Mantle, i aksjon. Lanseringsdatoen ble imidlertid dyttet ut i det blå for senere å endelig bli bekreftet til å være den 30. januar.

Det var i går, og av meldingen som tikket inn til Hardware.no i dag leser vi at ingeniørene hos AMD nå jobber så røyk strømmer ut ørene deres. Selskapets nye spillbibliotek er nemlig nok en gang utsatt, denne gang på grunn av problemer med Catalystdriveren som baner vei for Mantle.

AMD forteller at de i siste liten fant en feil i installasjonsfilen, noe som gjorde Catalyst 14.1-driveren uegnet for distribusjon – og for vår testlab.

Bedre ytelse

Foto: AMD

Catalyst 14.1 er en av vinterens mest etterlengtede drivere. Denne skal, sammen med patcher fra spillprodusenter som EA og Eidos Montreal med flere, gi store ytelsesforbedringer i spill.

Selv om vi ennå ikke har fått kloa i Mantle, hevder EA at deres egne målinger utført i Battlefield 4, viser opptil 45 prosent bedre ytelse enn hva som er mulig å tyne ut av spillet med Microsofts DirectX.

Vår foreløpige seneste dato for når vi får mate Mantle inn på testmaskinene våre, er satt til i kveld. Vi krysser i alle fall fingerne og satser på heftig testing uansett når mantle skulle vise seg å dukke opp.

I strupen på DirectX

Mantle er et nytt utviklerverktøy fra AMD som skal gjøre det enklere og mer effektivt for spillutviklere å lage spill. For alle spillere der ute vil dette direkte kunne oversettes til et betydelig ytelsesløft i støttede titler. 

Med Mantle vil ikke programmererne trenge å tenke på eller ta spesielle hensyn til hva slags maskinvare spillene deres skal kjøres på lengre – de kan bruke de samme teknikkene og funksjonene uansett, akkurat som med DirectX.

Men ifølge testdata fra Dice kommuniserer Mantle mer direkte med skjermkortet enn hva DirectX gjør. Det vil si at du kan få ekstra god ytelse av AMDs nye storsatsning om prosessoren din er flaskehalsen i systemet ditt.

Både CPU og GPU skal visstnok få en lettere jobb med det nye utviklerverktøyet.

Ikke overraskende mener AMD at Mantle er spesielt godt tilpasset sin egen Graphics Core Next-arkitektur, som sitter i Radeon HD 7000 og nyere grafikkort. De sier likevel at Mantle er et åpent grensesnitt, som like godt kan tas i bruk av Intel eller Nvidia. Om det vil fungere like godt for rivalene, er dog kanskje litt tvilsomt. 

AMD vil også gi deg spilling uten hakking og riving:
FreeSync er deres svar på Nvidias G-Sync »

Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen