Julenetthandelen snublet ved start

Mye gikk galt for betalingssekslapet Dibs.

Har du opplevd at netthandelen ikke har gått som den pleier den siste tiden? Da er du ikke alene. Helt siden 30. oktober har nettbetalingsselskapet Dibs slitt med ulike former for tekniske problemer.

Betalinger gikk ikke gjennom

For sluttkunden har konsekvensen vært at betalingen ikke har gått igjennom, slik at de har vært nødt til å forsøke gang på gang.

For Dibs' kunder, altså de ulike nettjenestene, har det vært enda verre. Disse har ikke kunnet komme seg inn på systemene sine for å se om penger har gått gjennom eller ikke.

I den siste driftsmeldingen fra Dibs opplyses det nå at betalingene går gjennom som de skal, men at selve administrasjonspanelet ikke fungerer 100 prosent. Du får tilgang til en enklere versjon av administrasjonspanelet, samtidig som det er innført et køsystem. Inaktive brukere blir automatisk logget ut for å lette lasten på systemet.

Hva gikk egentlig galt?

30. oktober opplevde Dibs ekstra mye trafikk. Nå er det vanligvis mye trafikk hos Dibs mot slutten av hver måned, siden det er en hel serie med faste overføringer som gjøres på det tidspunktet. I tillegg blir administrasjonspanelet ekstra mye brukt på slutten av måneden, for ulike former for rapporter.

Nå er Dibs selvfølgelig skalert for å takle disse kjente situasjonene. Problemet har delvis ligget i hvordan ressursene ble utnyttet, samt starten på julehandelen.

Forstyrrelsene i systemet fortsatte helt frem til 2. november, først da begynte situasjonen å bli normal. Likevel, 5. november var det full fart utfor igjen, og frem til i dag har systemet vært ustabilt.

Den samlede nedetiden skal imidlertid ha vært relativt lav:

– Jeg vil understreke at den samlede nedetiden kun har vært to timer sammenlagt. De aller fleste transaksjonene har blitt gjennomført, det har bare tatt litt lengre tid, og dermed har den oppfattede nedetiden vært høyere, sier Henrik Andersen i Dibs, til E24.

(Kilde: e24 og Dibs)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen