Jukser med din mobilregning

EU-kommissær Viviane Reding har etter hvert blitt europeiske mobilbrukeres beste venn. Hun har gått i strupen på mobilbransjen for å sikre at den ikke tar overpriser når det ringes mellom landene.

Bransjen har på sin side kompensert for fallende priser ved å øke intervallene de tar betalt for. Der mange før har tatt betalt for hvert sekund har flere nå økt dette intervallet til hvert påbegynte minutt. Det betyr økte kostnader for deg.

Les også:

- I dag blir det billigere å ringe hjem
- Nå får du vite utenlandsprisene
- EU vil kutte pris på mobil surfing

Klar over problemet

I store deler av EU er slike minuttintervaller nå vanlig. Dette har også blitt praksisen i Norge, der operatørene nå tar betalt for hvert påbegynte minutt når du snakker med noen i et annet land. Dette betyr i praksis at du betaler for mer tid enn du faktisk ringer for. Post- og teletilsynet er klar over problemet.

- Vi er ekstremt klar over dette problemet og vi har gjort EU oppmerksomme på dette. Det er en fordømt uskikk, sier direktør i Post- og teletilsynet Willy Jensen til Mobilen.no.

Så mye taper du

Med de nye maksimumsprisene som er satt for telefonsamtaler innad i EU/EØS vil det kunne bety mye for deg. Du betaler nå maksimalt 4,88 kroner per påbegynte minutt for samtaler til eller fra Europa. Snakker du for eksempel i to minutter og tyve sekunder vil dette i så fall koste deg 14,67 kroner. Hadde operatørene tatt betalt per sekund ville du i stedet måttet ut med 11,41 kroner. Det betyr at du i dette tilfellet betaler nesten 30 prosent for mye.

Nå vil jo prosentandelen avhenge kraftig av hvor lenge du ringer. Pågår samtalen i en halv time, vil de ekstra sekundene ha langt mindre effekt enn i eksempelet ovenfor.

Ifølge beregninger EU-kommisjonen har utført betaler uansett europeiske mobilbrukere i snitt for 20 prosent mer tid enn de faktisk ringer for. Dette er et tall Post- og teletilsynet synes høres sannsynlig ut.

- Jeg tror det er riktig tall. Det er dyktige folk som sitter og regner på dette i EU, sier Jensen.

Under tvang

Hverken Telenor eller NetCom ser noen grunn til å tvile på tallene som har kommet frem fra EU. De unnskylder seg imidlertid med at noen av de store operatørene i Europa har tvunget frem dette.

- Dette er ikke noe NetCom ville, men vi er nødt til å føye oss etter flertallet. Vi kan jo ikke selge en vare billigere enn det vi kjøper den for, forklarer informasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i NetCom til Mobilen.no.

Det Vederhus mener er at når du bruker mobilen din i for eksempel Spania vil operatøren der nede fakturere din operatør ut fra hvert påbegynte minutt. Hvis den norske operatøren skal tilby sekundpris vil den gå med tap. Telenor bruker samme forklaring.

- Vi må følge de store operatørene som har valgt å begynne med minutt-taksering, hvis ikke taper vi penger, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Mobilen.no.

Det er for så vidt en forklaring som Post- og teletilsynet kjøper.

- Dette er uansett dumt av Telenor og NetCom, men som et ørlite forsvar kan dette være begrunnet med at alle andre gjør det. Hvis ikke de følger etter kan de komme ut med tap, sier Jensen, som allikevel ikke vil unnskylde de norske operatørene.

- Dette er bare juks og det inkluderer Telenor og NetCom, fortsetter han.

Må vente på EU

EU har bedt bransjen om å regulere seg selv, men det har den tydeligvis ikke klart. For så fort EU fastsatt samtaleprisene, fant operatørene et smutthull som de utnytter for alt det er verdt. NetCom innrømmer at bransjen sliter med selvregulering.

- Vi er veldig for selvregulering, men i dette tilfelle ser vi nok at det ikke helt har fungert. Derfor har det vært veldig bra at EU har grepet inn. Det er nok fordelaktig om de nå også ser på takseringsintervaller, forteller Vederhus.

EU-kommisjonen følger da også utviklingen nøye, og advarer operatørene om tiltak mot slutten av året. Post- og teletilsynet presser også på for å få vekk denne måten å lure penger fra forbrukeren på.

- Vi dytter på EU og har brukbar innflytelse. Like bra som regulatoriske myndigheter i andre land og vi tar opp dette temaet hele tiden. Nå begynner også flere og flere å nikke og skjønne det, sier Jensen.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen