Jentene elsker duppeditter

Guttene er langt i fra alene om å interessere seg for teknologi. Nå kjøper nemlig jenter duppeditter som aldri før. I følge en undersøkelse gjort av britiske ICM research bruker kvinner i dag tre ganger så mye penger på duppeditter som de gjør på sminke og andre skjønnhetsprodukter.

Silke Schilde er pressetalsmann for Sony, og sier til avisen The Guardian at omtrent like mange kvinner som menn kjøper bærbare datamaskiner, kameraer og TV-er.

- Kvinner ser ut til å kjøpe like mange duppeditter som menn, sier Schilde.

Det er fokuseringen på designet, og den stadig minkende størrelsen på mobiltelefoner og bærbare datamaskiner som er to av hovedgrunnene til at jentene nå kaster seg over nerdeutstyret. Da eksempelvis Apple lanserte iPod mini med ulike farger ble den fort en bestselger blant jentene.

Overdrevent rosa
Katie Lee er redaktør for nettstedet Shiny Shiny, en blog for jenter som er hekta på duppeditter. Lee sier at i tillegg til et pent design, er jenter ute etter dingser som har en nytteverdi og som passer inn i livsstilen deres. - Har ikke tingene de funksjonene vi trenger gidder vi ikke bry oss, sier hun.

Shiny Shiny fokuserer til tider mye på duppeditter med rosa farger eller Hello Kitty-logo. Ikke alle er enige i at dette er elementer som er avgjørende for om de vil kjøpe et produkt eller ei. Lee sier hun ofte mottar e-post fra jenter som synes det er nedlatende å tro at kvinner bare faller for et bra utseende på produktet.

Lee innrømmer at det går en grense, og har selv opplevd at produsenter kan bli litt for ivrige etter å kapre den kvinnelige delen av befolkningen.

- Jeg var nylig i Paris for lanseringen av en Roja-telefon. Den hadde et speil på baksiden, og en spesialdesignet parfyme som fulgte med. Det er i grunnen temmelig nedlatende, sier hun.

Pynter seg med duppeditter
Ettersom jentene nå strømmer inn i elektronikkbutikkene settes alle kluter til for å kapre kvinnelige kunder. Elektrokjeden Dixons har fordoblet sitt opplæringsbudsjett for å lære personalet om kroppsspråk, snakkemønstre og holdninger som kan være til hjelp for å nå frem til jentene.

Joanne Illingworth er merkevareansvarlig for den britiske elektrokjeden, og mener grensene mellom mote og teknologiske duppeditter viskes ut. Du får for eksempel kjøpt bitte små musikkspillere, eller mobiltelefoner som kan henges rundt halsen.

- Mote og teknologi smelter stadig mer sammen. Bare se på antall reklamerannonser for duppeditter. De tar opp plass som tidligere har vært fylt av kosmetikk og mote, sier hun.

Adgang kun for jenter
I Juni i år lanserte Dixon konseptet Glam, Gizmos and Geek Chic, en shoppingkveld kun for kvinner. Også her i Norge satses det på jentene. Under elektrofil-messen som nylig gikk av stabelen i Oslo var det kun jenter som slapp inn den første timen.

- Vi vil gi jentene frihet til å klå, spørre og prøve det nyeste nye i fred i den første åpningstimen, sa kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert.

Vokser opp med teknologi
I tenåringsmarkedet viser statistikken at jenter mellom 13 og 18 år bruker mobiltelefoner, digitale kameraer og DVD-spillere oftere enn gutter på samme alder.

Paul Jackon fra Forrester Research tror at både tenåringsjenter- og gutter omfavner produktene rett og slett fordi de er vokst opp med dem.

- De aksepterer det, på samme måte som vi aksepterer elektrisitet eller TV, sier han.

(Kilder: Guardian, Aftenposten)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen