(Bilde: YouTube)

Japansk brusmerke vil ha reklame på månen

Sender opp verdens første reklamekampanje i 2015.

Månen må vel være den reklameflaten som flest annonsører drømmer om å kunne utnytte. Nå ser vi det første virkelige skritt i den retningen, skriver The Verge

Det japanske sportsdrikkmerket Pocari Sweat fra selskapet Otsuka blir nemlig den første kommersielle aktøren i verden som sender et produkt til månen som et ledd i en reklamekampanje.

Sendes opp i 2015

Planen til Otsuka er å sende en spesiallaget brusboks som veier 1 kilo sammen med Falcon 9-raketten som skytes opp i oktober neste år. I boksen vil de forsegle en pakke med Pocari Sweat-bruspulver, samt nedskrevne drømmer som barn fra hele Asia har levert inn til prosjektet. Disse er trykket over på en sølvplate. Alt som sendes opp til månen i forbindelse med reklamestuntet er ment å ha en holdbarhet på minst 30 år.

Reklamestuntet skal ifølge den kommersielle aktøren inspirere barn til å bli astronauter, slik at de skal reise opp til månen innen 30 år og konsumere pakken med bruspulver ...

Det er Tesla-gründer Elon Musks SpaceX-prosjekt som står i spissen for Falcon 9-oppdraget til månen. Derimot er det selskapet Astrobotic Technology som skal stå for selve leveransen av brusboksen til månen. De akter samtidig å vinne Googles Lunar X-pris på 20 millioner dollar, ved å reise 500 meter på månens overflate og sende HD-bilder tilbake til jordkloden. 

Kan dette bli en transportrevolusjon?
Slik ser Elon Musk for seg at «Hyperloop» vil fungere »

(Kilde: The Verge, Lunar-Dream)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen