Itunes-svindel øker

Flere brukere av Itunes fra Apple er i stadig økende grad blitt utsatt for innbrudd/identitetstyveri i deres Itunes-konto, og frastjålet penger.

Svindlerne tar over kontoer og tapper dem for penger. Det er som regel Paypal som tar seg av selve betalingen – berørte brukere skal ha tatt kontakt med Paypal, og de skal ha fått tilbakebetalt det tapte beløpet. Slike svindelforsøk har pågått siden begynnelsen av 2009, men problemet ser ut til å være økende, spesielt har angrepene økt siden juni 2010.

Det ble i august 2010 rapportert om et alvorlig sikkerhetshull i Itunes forbindelse til Paypal, noe svindlere skal ha klart å utnytte. Et stort antall Itunes-kontoer ble da utsatt for innbrudd, og mange brukere ble frastjålet stor pengebeløp. Både Apple og Paypal kom etter hvert med en uttalelse i forbindelse med denne saken, og begge selskapene mener deres system ikke er blitt utsatt for angrep.

En talskvinne fra Paypal mener i dag problemet ligger på Itunes side, men Apple nekter for at Itunes sliter med et sikkerhetshull, og har derfor ikke tenkt å gjøre mer i denne konkrete saken, men sier på et generelt grunnlag at Apple jobber kontinuerlig med å øke sikkerheten i Itunes. I stedet oppfordrer Apple Itunes brukere til å umiddelbart bytte sine passord. Apple mener kunden selv må ta kontakt med sine bank eller kredittkortselskap, dersom de blir utsatt for svindel.

Det er ofte uklart hvordan svindlerne klarer å ta over en konto, men Apple mener det kan skje via phishing, det vil si at en bruker får en falsk e-post, og på den måten får svindleren tak i brukernavn og passord.

(Kilde: Computerworld, Techcrunch)

Kommentarer (28)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen