iRiver trekker inn årene

Etter gårsdagens nyheter om at SanDisk går nye veier for å kapre kunder fra Apple og iPod, kunne Reigncom, selskapet bak mp3-merket iRiver, melde at selskapet er på konkursens rand og mest sannsynlig kommer til å trekke seg fra mp3-markedet.

IRiver var for to år siden en av de mest kjente og best selgende mp3-produsentene både i Europa og USA, såvel som på hjemmemarkedet i Korea. Med en omsetning på over syv milliarder kroner i 2004 solgte selskapet langt bedre enn hovedkonkurrentene Samsung og LG, og hadde i en årrekke størst markedsandel på hjemmemarkedet av samtlige av mp3-spillerprodusentene. Men så kom iPod.

Apple, som inntil 2004 kun hadde hardiskbaserte spillere i stallen, kom med sine første flash-baserte mp3-spillere i fjor, og fikk plutselig gjennombrudd i et marked der iRiver og andre konkurrenter hittil hadde vært enerådende. En av de viktigste grunnene til det var at Shuffle-serien var opptil 40 prosent billigere enn konkurrerende spillere, og dermed var langt mer attraktiv enn produktene til blant andre iRiver.

Reigncom klarte siden ikke å holde tritt med utviklingen, og har opplevd et stort fall i inntektene. Mens Apple i 2005 kunne rapportere om et rekordstort salg på 32 millioner mp3-enheter, har Reigncom måttet bokføre tap på nærmere 400 millioner kroner. Tapet har i etterkant ført til at selskapet har måttet halvere antallet ansatte og trekke seg ut av så og si alle markeder, med unntak av det amerikanske og koreanske.

Bare en i rekken av mange

Selv om iRivers situasjon er dramatisk nytt i et marked som ellers går som det suser, så er det ikke første gang at Apples noe enerådende dominans i mp3-markedet har krevd offer.

Tidligere i år trakk Dell seg ut av markedet etter å ha innsett at selskapet ikke ville klare konkurransen fra Apple. Like før det kunne Olympus melde at de ville legge ned produksjonen av M:Robe-spilleren, og heller ville satse videre på digitale speilreflekskamera.

– Ingen annen produsent enn Apple har klart kombinasjonen design, markedsføring og brukervennlighet, som kreves i dette segmentet, sier Rob Enderle, direktøren i analyseselskapet Enderle Group til Statesman.com.

Enderle bygger påstanden sin på at iPod nå er omtrent enerådende, og at det skyldes selskapets evner innen markedsføring, som også har bidratt til et økende salg av selskapets i-maskiner.

Mange eksperter mener Apples dominans også skyldes en repetativ spiral, som gagner Apple og rammer konkurrentene. Apples dominans gir selskapet store inntekter, som så kan brukes på tung markedsføring og utvikling i større grad enn det konkurrentene har råd til. I tillegg fører dominansen til at usikre brukere gjerne heller mot Apple, siden det er det merket venner og bekjente eier.

Et marked uten fremtid

Men til tross for at Steve Jobs og Co opplever hvetebrødsdager som aldri før, mener stadig flere eksperter at markedet for mp3-spillere står uten en fremtid.

Nokia uttalte tidligere i vår at mp3-spillermarkedet vil nå et metningspunkt på samme vis som kameramarkedet har. Ikke overraskende mente Nokia at mobiltelefonen snart vil ta mp3-spilleren sin plass, noe selskapet understreket ved at Nokia alene i fjor solgte 40 millioner dedikerte musikktelefoner, mens iPod i hele sin levetid kun har solgt 42 millioner enheter siden starten i 2005.

Om så skulle skje, så vil nok det bety en ende på glansdagene til iPod. Men innen den tid kan det hende at Apple har lansert en egen iPhone.

(Kilder: Statesman, Engadget, Chosun, Yahoo Finance, NA24, Reuters)

Kommentarer (22)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen