Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. (Bilde: Telenor)

– iPhone ikke verre enn andre mobiler

Telenors dekningsdirektør forklarer hva som er det egentlige problemet med moderne smartmobiler.

[Side3.no]: Tirsdag skrev Nettavisen NA24 om selskapet KTV Group som så seg nødt til å bytte ut iPhone som jobbtelefon på grunn av for store problemer med mobilen.

– Vi må ha mobiltelefoner vi kan stole på. Vi byttet først operatør, fordi vi innbilte oss at den nye operatøren hadde et bedre nett, men dette hjalp ikke i det hele tatt. Etter å ha gått gjennom telefonproblemene har vi konkludert med at iPhone 5 ikke er en telefon som er egnet for oss. Kunder må kunne få tak i oss på telefon hele tiden, fortalte styreleder Kennet Nilsen i KTV Group.

IKKE FORNØYD: - iPhone er den dårligste telefonen vi har hatt, sier styreleder Kennet Nilsen i KTV Group. - Problemer med taledekning gjelder smarttelefoner generelt, sier både Telenor og Netcom.
IKKE FORNØYD: - iPhone er den dårligste telefonen vi har hatt, sier styreleder Kennet Nilsen i KTV Group. - Problemer med taledekning gjelder smarttelefoner generelt, sier både Telenor og Netcom.Foto: KTV Group/NA24.no

Selskapet opererer innen vedlikehold av eiendom og offshoremarkedet.

Siden det ikke fungerte å bygge leverandør har de prøvd å bruke telefoner som både er enklere og billigere. Nilsen forteller at de merker vanvittig forskjell i forhold til dekning.

– Konklusjon er da at utviklingen går videre, men de glemmer at de skal fungere som en telefon også, sa Nilsen.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor forteller til Side3 at han opplever at folk klager på dekningen. Men problemet kan like godt ligge i folks bukselomme.

– Moderne biler har antennen innebygget i ruta, og jeg opplever at radiodekningen er blitt dårligere. Men det betyr ikke at radiosignalene har blitt noe dårligere, forteller Amundsen, som kjører rundt 75 000 kilometer i året.

– Kan ikke henge ut iPhone

Han forklarer at utfordringer som KTV Group opplever er et generelt problem med smarttelefoner, og vil ikke hevde at iPhone er noe verre enn andre smarttelefoner.

– Jeg bruker selv mange forskjellige telefoner, og jeg opplever ikke veldig mye mer brudd med iPhone i forhold til for eksempel Samsung, HTC eller Sony, sier han.

– Hvilke telefoner er «verstingene»?

– iPhone er i alle fall ikke verre enn de andre smarttelefonene, sier Amundsen.

Må løse utfordringene sammen

Amundsen forteller at kildene til problemet er mange, og poengterer at faktorer som radiofølsomhet og at telefonen må koble seg til en rekke forskjellige frekvenser, gir utfordringer.

– Smarttelefoner har ikke utvendig antenne lenger, og har dårligere radio, for å bruke det uttrykket. En smarttelefon må også forholde seg til mange frekvensbånd som 900, 1800 og 2600 MHz, og forskjellige nettverk som 2G, 3G og 4G. Det er en utfordring når dette skal fungere sømløst sammen, forklarer dekningsdirektøren.

– I overgangen mellom 4G til 3G for eksempel, så kan det hende signalene ikke kommer fort nok inn, og brukeren kan oppleve at telefonen bryter.

Les også vår guide: Slik får du 4G på mobilen og PC-en

Dekningsdirektøren er samtidig pragmatisk når det gjelder hvem som skal løse problemene.

– Uavhengig av om feilen ligger her eller der, er vi som operatør nødt til å sørge for at mobilene fungerer i vårt nett. Vi må bygge tettere mellom stasjonene, mens produsentene må sørge for at telefonen klarer å bytte raskere mellom nettverkene, sier Amundsen.

Anders Bigseth i Netcom.
Anders Bigseth i Netcom.Foto: NetCom

Billigmobiler gir bedre taledekning

Pressekontakt Anders Bigseth i NetCom er enig med Amundsen i at det er et problem med smarttelefoner.

– Generelt gir smarttelefoner noe dårligere taledekning enn enklere og rimeligere telefoner, sier han til Side3.

– En smarttelefon har svært begrenset plass, men er likevel proppfull av ulike antennetyper, samt en masse annen teknologi. Å sette dette sammen på en optimal måte er nok en utfordring for produsentene, og ulik design kan gi ulikt resultat. Mindre kostbare telefoner har ofte bedre plass til komponentene, og flere muligheter til antenneplasseringer etc. Dette kan gjøre en slik mobil enda bedre egnet til å ta imot mobilsignalene.

– Hold telefonen oppdatert

Bigseth anbefaler mobilbrukere å sørge for at de alltid har en oppdatert telefon.

– Dagens mobilnett er relativt komplekst med både 2G, 3G og 4G. Når vi bygger ut mobilnettet bruker vi alltid den teknologien og de frekvensene som er absolutt best tilpasset det området som skal dekkes. Siden det stadig vekk skjer oppgraderinger av mobilnettet, anbefaler vi å alltid å ha siste softwareversjon installert på telefonen. Både operatørene og produsentene kan legge inn viktige oppdateringer i nye softwareversjoner, som gjør at mobilen fungerer bedre enn før mot mobilnettverket, forklarer han.

NetCom ønsker ikke å kommentere om det er noen smarttelefoner som gir dårligere taledekning enn andre.

De nordiske og baltiske telekomregulatørene har sendt et felles brev til EU-Kommisjonen, der de ber om at forbrukerne sikres bedre informasjon om hvor god den enkelte mobiltelefon er til å ta imot og sende signaler. Dette er et initiativ NetCom støtter.

– Vi synes at dette er en god idé. Det vil gi forbrukerne oversikt og på sikt kunne føre til skjerpet konkurranse, sier Bigseth.

Les også: – iPhone er den dårligste telefonen vi har hatt

Kommentarer (32)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen