Bedriftsprofil Intility

Andreas Hisdal, Hilde Sulutvedt, Erik Bakkejord og Kasim Bijou Sandset orienterte hardware.no om Intility. Andreas er operativt ansvarlig, Hilde kommunikasjonsansvarlig, Erik er administrerende direktør og Kasim er rekrutteringsansvarlig (Bilde: Atle Skretting)

– Servicedesken er veien inn i bedriften

Sosiale nerder utvikles til Microsoft-eksperter

Hardware.no’s bedriftsprofil

Hardware.no vil se på en rekke IT-bedrifter i et jobb- og karriereperspektiv. Vi gir et snapshot av bedriftene og lar dem selv fortelle hva de kan tilby av karrieremuligheter, faglig utvikling, sosialt fellesskap og andre goder. Målet er å gi deg som jobbsøker et bredere kjennskap til IT-arbeidsmarkedet.

Hardware.no’s bedriftsprofil

Hardware.no vil se på en rekke IT-bedrifter i et jobb- og karriereperspektiv. Vi gir et snapshot av bedriftene og lar dem selv fortelle hva de kan tilby av karrieremuligheter, faglig utvikling, sosialt fellesskap og andre goder. Målet er å gi deg som jobbsøker et bredere kjennskap til IT-arbeidsmarkedet.

De siste månedene har Hardware.no besøkt flere IT-bedrifter, for å fortelle deg som ser etter jobb hvordan bedriftene jobber og hva slags folk de er på utkikk etter. Tidligere har vi vært innom blant annet Cisco, Watchcom, Basefarm, Canon Norge, Computas og CSC.

Denne gangen er det Intility som har hatt oss på besøk.

Intility er en nesten vanlig IT-avdeling. Det uvanlige er at mens en vanlig IT-avdeling betjener én virksomhet, tar Intility seg av 300 bedrifter med rundt 10 000 brukere. Ellers er oppgavene de samme. De 120 ansatte tar seg av alt fra drift av server og helpdesk, til å rykke ut og helbrede vrantne, interne nettverk, PC-er og mobiltelefoner.

Nøkkeltall for Intility 2011

  • Antall ansatte: 120
  • Omsetning: 161 mill
  • Resultat: 29 mill
  • Etablert i 2000.

Dette forteller Andreas Hisdal. Han er operativt ansvarlig og har vært med siden Intility ble stiftet for 12 år siden. Gründerne hadde oppdaget et hull i markedet, for mens det fantes gode outsourcing-løsninger for store virksomheter, så var det ingen for små og mellomstore.

Hisdal mener Intility skiller seg radikalt fra resten av outsourcing-markedet ved å ta totalansvaret for bedriftens IT-behov:

Intility profilerer seg som Din IT-avdeling.
Intility profilerer seg som Din IT-avdeling.Foto: Atle Skretting

Standardiserer på Microsoft

– Det vanlige er å tilby delløsninger basert på kundens infrastruktur. Men et bredt fokus med løsninger som varierer fra kunde til kunde begrenser leverandørenes ansvar og gjør det vanskelig å være god på alt.

– Når vi overtar IT for en kunde, tar vi det totale ansvaret for IT-miljøet til fast pris, på toppen av en teknisk grunnplattform. Det gir oss den nødvendige fleksibiliteten til å håndtere kundens kjerneapplikasjoner.

Denne tekniske grunnplattformen bygger på Microsoft-arkitektur og utstyr fra IBM og Cisco, samt bruk av tykke klienter.

– Å ha totalansvaret innebærer å gjøre alt som kunden forventer. Vanlige PC-er er ikke så lette å drifte som tynne klienter, men de gir den kvalifiserte brukeren en mye bedre opplevelse.

Her har de åpenbart lykkes. PC-brukerne gir dem i snitt 4,5 poeng av 5 mulige (5 = svært fornøyd). Finansavisen omtaler dem som …selskapet med nesten 100 prosent kundetilfredshet og en resultatmargin på over 20 prosent.

Intility ble kåret årets hostingpartner både hos IBM og Microsoft i 2011.
Intility ble kåret årets hostingpartner både hos IBM og Microsoft i 2011.Foto: Atle Skretting

– Hjertet i bedriften

I følge rekrutteringsansvarlig Kasim Bijou Sandset har mange av dem som jobber i Intility startet fra bunnen av og «vokst» inn i jobben. Inngangsporten har vært servicedesken som blir sett på som hjertet i bedriften. Alle de andre avdelingene er plassert rundt servicedesken, slik at de som sitter der kjapt skal kunne få løst de problemene de ikke fikser selv. Rundt seg har de spesialiserte avdelinger innen nettverk, backup, applikasjon, serverinstallasjon og så videre.

Hva slags folk er dere på jakt etter?

– Vi tar inn mange med bakgrunn fra IKT Service eller Dataelektronikk. Mange av dem kommer inn her som lærlinger, eller de kommer til oss etter at de har tatt læretiden sin et annet sted. De begynner enten på servicedesken eller på installasjon. Vi har også en utplasseringsordning, der vi tar inn fra skolene så de kan prøve seg her en periode.

Servicedesken er veien inn i bedriften og gir de nye en bratt lærekurve, skyter Hisdal inn. Han mener service generelt har fått et ufortjent dårlig rykte:

Avdelingsleder Andreas Karantzas startet ved servicedesken.
Avdelingsleder Andreas Karantzas startet ved servicedesken.Foto: Intililty

– Servicedesken er skydd som pesten andre steder, og å jobbe på førsterad og sitte og ta samtaler fra frustrerte brukere har vært sett på som en av de kjipeste jobbene du kan ha som tekniker. Derfor er det ikke alltid så lett å få fram at det er annerledes hos oss når vi er på jakt etter folk. Vi må forklare at servicedesken er et sted man klarer å hjelpe brukerne slik de forventer det. Jobben her er en svært viktig del av medarbeidernes utvikling, der de møter et bredt spekter av utfordringer som dukker opp.

På servicedesken jobber de nye i gjennomsnitt i tre år før de etter hvert går videre til de ulike spesialiserte avdelingene, og mange som har gjort karriere innenfor Intility har kommet inn den veien.

Lite gjennomtrekk

– Folk blir lenger her, og vi har nesten ikke gjennomtrekk, fortsetter Sandset og trekker fram flere eksempler. Andreas Karantzas startet som lærling i 2005 og er nå avdelingsleder for servicedesken med personalansvar for 20 personer. Jonatan Vik startet som lærling i 2005 og er nå avdelingsleder for telefoni- og samhandlingsavdelingen.

Rekrutterer dere ikke folk på høyere faglig nivå?

– Joda, en del kommer inn fra høyskolene, gjerne med en bachelorgrad, og de går gjerne inn i en spesialavdeling. Vi henter også spesialister fra andre selskaper, men jeg vil poengtere igjen at vi er glad i å utvikle folk innenfor organisasjonen. De begynner på servicedesken og følger Intility gjennom karrieren.

Jonatan Vik er leder for Telefoni- og samhandling. Han begynte på servicedesken.
Jonatan Vik er leder for Telefoni- og samhandling. Han begynte på servicedesken.Foto: Intility

Det sosiale viktigst

Hvilke personlige egenskaper ser dere etter hos medarbeiderne?

– En høy nerdeprofil er bra, og glødende interesse kan kompensere for manglende formell utdannelse. En må være nysgjerrig og kunnskapstørst og like å finne ut av problemer. Enten ved å finne det ut selv eller spørre dem rundt seg. Det er fantastisk å kunne rekruttere mennesker som har det de skal jobbe med som hobby, men vi trader ikke sosialt dyktige mot dem som er best teknisk. De skal snakke med kundene, og det er viktig at de kan kommunisere. Kan de ikke det, er det ikke nok med teknologi.

Hva tilbyr dere av faglig utvikling?

– Teknologien utvikler seg, og vi må ha en kontinuerlig kompetanseheving på vår plattform. For å løfte plattformen vår må vi ha folk på kurs. Sertifisering er en del av karrierestigen og veldig viktig for oss. Medarbeiderne må sertifisere seg for å holde partnerstatus i forhold til leverandørene, og sertifiseringsnivåene er også avgjørende for oss i tilbudsforespørsler. Kundene vil være sikre på at organisasjonen de velgere er kompetent på høyt nivå.

Akkurat nå jobbes det hektisk med Windows 8-sertifisering. Intility er lanseringspartner, og etter hvert skal de 10 000 brukerne over på denne plattformen.

En velutstyrt kantine hører med.
En velutstyrt kantine hører med.Foto: Atle Skretting

Støtter sosiale aktiviteter

Med en gjennomsnittsalder i underkant av 29 år blir det mange sosiale aktiviteter som binder de ansatte sammen.

– Det er viktig å ta vare på medarbeidere så de blir her når de har lært plattformen, sier administrerende direktør Erik Bakkejord. Han kan se tilbake på sommerfestene som nettopp er tilbakelagt og på Øyafestivalen der alle de ansatte med partnere deltok på bedriftens regning.

De forskjellige avdelingene bytter på å organisere faglig-sosiale samlinger hver måned, og Intility ser verdien i å understøtter tekniske grupper, fagmiljøer osv. Da kan det like godt handle om spill som bedrifts-IT – det viktigste er at det understøtter den tekniske interessen. Bedriften stiller lokaler, utstyr for å teste og leke osv. Dessuten bidrar de også til gruppene i kanonball, sykkel, til fotballaget og så videre.

Den ansatte merker fort at vi har en flat struktur og at de befinner seg nær ledelsen, legger Hisdal til. Han beskriver en organisasjon som ikke er større enn at alle kjenner alle og kunne også selv navnet på alle inntil siste ansettelsesbølge.

Intilitys billiardpokal.
Intilitys billiardpokal.Foto: Atle Skretting

Jenter søkes

Hvorfor bør folk jobbe hos dere og ikke hos konkurrenter?

Vi har en bratt teknisk lærekurve og kan bygge karriere internt i selskapet, de trenger ikke søke eksternt for utfordringer. Vel er vi langt fra det største, men så store at vi kan gi internt karrieremuligheter i bedriften.

Hvordan er lønnsnivået?

– Å si lønnen er konkurransedyktig lyder jo som en floskel, men det stemmer. Vi mener at en medarbeider er så verdifull når han har lært seg vår måte å jobbe på at det må reflekteres i lønnsnivået.

Hvor mange jenter jobber her?

– Alt for få. Vi oppfordrer jenter til å søke.

Lokalene ligger i Scweigaardsgate på Grønland i Oslo. .
Lokalene ligger i Scweigaardsgate på Grønland i Oslo.Foto: Atle Skretting

Hvordan foregår rekrutteringen av nye medarbeidere?

– Tidligere var vi ute og presenterte på fagskolene, men nå har vi invitert dem til oss for å gi dem innblikk i hvordan det er her. De får en presentasjon og omvisning i huset og kan snakke med dem som er lærlinger nå.

– Mange rekrutteres også gjennom de ansattes nettverk. De som jobber her kjenner mange, og også familiemedlemmer blir anbefalt. For eksempel jobber tre brødre her, og vi har også flere brødrepar med oss.

Bakkejord venter sterk vekst i tiden framover og regner med å ansette 20 – 25 nye medarbeidere i løpet av neste år. Rundt halvparten vil være på nivå IKT service, mens den andre vil rekrutteres direkte inn i spesialiserte tekniske avdelinger.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen