Rykte
Intel henger seg på Adaptive Sync-standarden.

Intel kan avgjøre duellen mellom FreeSync og G-Sync

Går for «FreeSync»-teknologien til AMD.

Intel Developer Forum har akkurat lukket dørene i San Francisco, men før den tid rakk Tech Reports utsendte journalist å få Intels grafikk-sjef David Blythe i tale rundt utviklingen av deres kommende integrerte skjermbrikker.

Og på spørsmål om hva Intel tenkte om VESAs Adaptive Sync-teknologi, som også AMDs mye omtalte FreeSync-implementasjon er basert på, hadde Blythe et ganske så interessant svar.

– Vi vil støtte Adaptive Sync

Han fortalte nemlig at Intel så visst er interesserte Adaptive Sync og at de allerede har planer om å støtte standarden. Blythe kunne imidlertid ikke gi noen tidsramme for når deres første integrerte grafikkløsninger ville leveres med støtte for variabel oppdateringshastighet.

Variabel oppdateringshastighet

Riving, eller «tearing» oppstår når grafikkortet sender et bilde til skjermen før skjermpanelet har klart å tegne ut hele det forrige bildet det mottok. FreeSync (Adaptive Sync) og G-Sync får skjermpanelet og grafikkortet til å fungere sammen i tospann, og panelet starter da å tegne opp et nytt bilde når, og kun når, grafikkortet har et klart – noe våre tester har vist fungerer strålende.

AMD med sin FreeSynk, og konkurrenten Nvidia med sin G-Sync-teknologi, har allerede lagt seg i selen for å få bukt med riving og hakking i spill, et fenomen som lenge har irritert spillere som ikke liker å aktivere V-Synk og dermed begrense skjermens oppdateringshastighet til enten 30- eller 60 FPS. Løsningene deres er litt forskjellig implementert, og der AMDs løsning er basert på den åpne Adaptive Sync-standarden til VESA, krever for eksempel G-Sync en propritær brikke for å fungere.

Intel størst på grafikk

Selv om Nvidia for tiden pøser ut dedikerte grafikkprosessorer og spiser markedsandeler fra AMD for hvert kvartal som går, dyttes det hver måned ut millioner av integrerte grafikkbrikker signert Intel for bruk i både rimelige stasjonære så vel som bærbare datamaskiner. 

Om Intel og AMD velger samme løsning for å servere skjermbilde med variabel oppdateringshastighet kan dette gjøre Nvidias G-Sync-teknologi mindre appellerende for forbrukere. Per i dag er man nemlig låst til Nvidias GeForce-grafikkort om en vil utnytte skjermer som støtter G-Sync til det fulle, eller AMDs Radeon-grafikkort om en vil utnytte potensiale i skjermer som støtter deres FreeSync-teknologi. Om Intel også melder seg på Adaptive Sync-teknologien betyr dette straks to mot én, og den forbrukerfiendtlige konkurransen kan gå mot en slutt.

Blir ikke å se på Skylake-plattformen

En ukjent kilde Tech Report har snakket med, og som etter sigende skal kjenne utviklingen godt, forteller at dagens integrerte Intel-grafikk ikke har maskinvarestøtte for Adaptive Sync. Dermed tyder alt på at Intel ikke vil støtte standarden så lenge den ferske Skylake-plattformen regjerer. Kanskje vil det være naturlig å introdusere Adaptive Sync når Kaby Lake, Skylake-etterfølgeren, kommer på banen. Dette kan formodentlig skje sent neste år.

AMD:
– FreeSynk er bedre enn G-Sync »

(Kilde: Tech Report via SweClockers)

Kommentarer (23)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen