– Ingen ville låne mobiler til to tenåringer

AMOBIL 10 ÅR: Les historien om hvordan Amobil gikk fra hybelbedrift til Norges største mobilside.

Året var 2001. Mobilen, eller mobiltelefonen som det het da, var ennå i tidlig steinalder. Surfing kostet per minutt, lagringsplass ble målt i megabyte og toleranse for to meter fall var standardfunksjon.

Den høsten spaserte jeg og barndomskamerat Marius S. Eltervåg i skumringen og pratet om mobiler. Vi brukte begge mye tid på de nye dingsene våre, på SMS, WAP og innhold. Men vi hadde ingen gode kilder til informasjon.

– Det finnes magasiner om data, om kamera, om tv-er. Hvorfor skriver ingen om mobiltelefoner?

Dette måtte da være en mulighet. Og vi bestemte oss der og da – vi skulle lage Norges første mobilside.

En nettside blir til

Tanker ble slengt ut, sortert og videreforedlet til vi hadde grunnrisset av et nettsted. Det skulle hete Amobil.no – ikke fordi navnet hadde en betydning, men for å komme først i alfabetet på de mange katalogsidene der ute. Terningkastene skulle justere seg ned etterhvert som nye mobiler kom til, slik at det ikke gikk inflasjon i seksere.

Mens andre publikasjoner bare testet mobiler på jobb og så brukte sin egen på fritiden, skulle vi la være å eie en mobiltelefon selv. I stedet skulle vi tvinge oss til å bruke telefonene vi testet som våre egne i minst to uker. På den måten skulle vi finne alle irritasjonsmomenter, og skrive tekster med ekte frustrasjoner og ekte glede.

Vi kunne ingenting om serverdrift og salg. Heller ikke noe om hvem som var hvem i mobilbransjen. Skriveverktøyet vårt var Notisblokk, og alt ble skrevet i ren HTML-kode. Vi lærer på veien, tenkte vi.

Slik så Amobil ut i oktober 2002.
Slik så Amobil ut i oktober 2002.Foto: Wayback Machine

23. september 2002 ble Amobil rullet ut i samarbeid med Hardware.no, og vi ventet spent på responsen.

Det skulle raskt vise seg at nettet kan være brutalt ærlig. En av de første forumpostene var "HVA SLAGS JALLASIDE ER DETTE?". Men vi fikk også mye skryt for å ha startet opp en skikkelig norsk mobilside. I tillegg rant det inn med gode innspill og idéer til hva Amobil burde dekke og teste.

Alle disse tilbakemeldingene og stadige innspillene fra leserne, enten det var ros eller pepper, var uvurderlige for oss i redaksjonen. Det å vite at det er lesere der ute som engasjerer seg, ga oss stor motivasjon til å bli bedre.

– Hei, kan vi låne mobilen din?

Det var også et annet lite problem: Vi hadde ingen mobiltelefoner.

Det ble prøvd mange ringerunder til slekt, venner og venners venner. Men telefonene deres var enten gamle eller uinteressante. Og mobilprodusentene, de ville jo ikke vite av to tenåringer uten lesere.

Til slutt forbarmet nettbutikken MPX seg. Markedssjefen der hadde tro på Amobil, og lovet at vi kunne få låne nye mobiltelefoner til testing. Men betingelsene var strenge: "Kommer det en ripe eller en bulk, må dere kjøpe mobiltelefonen av oss." Det ble en dyr affære – Marius alene måtte kjøpe seks mobiltelefoner for studiepengene på to år.

Med testene av toppmodellene på plass begynte leserne å komme til. Julen 2002 nådde Amobil 500 lesere i uka, og allerede noen uker etter hadde tallet doblet seg. Det startet så smått å bli aktivitet på forumet. Det året begynte også den tredje medstifteren i Amobil, Simen J. Willgohs.

Oppdaget av produsentene

Artikkel i studentavisen Studvest fra den gangen Amobil testet på loftet.  (Faksimile: Studvest.no)
Artikkel i studentavisen Studvest fra den gangen Amobil testet på loftet. Klikk for å lese artikkelen. (Faksimile: Studvest.no)
Amobil anno 2004. Klikk på bildet for å se eldre utgaver av Amobil.no.
Amobil anno 2004. Klikk på bildet for å se eldre utgaver av Amobil.no.

Gradvis ble studenthybelen fylt opp med mobiler i alle former og farger. Loftet ble brukt til fotostudio, mens soverommet var kontor.

Etter to år med gratisarbeid, fikk Amobil i 2004 for første gang annonseinntekter. Vi bestemte oss for å svi av hele årets inntekter på en ny design. Målet var å se mer ut som en skikkelig arbeidsplass, med solid økonomi og lang historikk. Og litt mindre som et hasardiøst .com-prosjekt. Trikset virket, og nå begynte ting å løsne.

Produsentene begynte å få opp øynene for Amobil. Plutselig kom det invitasjoner fra nær og fjern. Vi ble invitert på turer til Berlin, Amsterdam, Barcelona. 20 år gamle satt vi storøyde og intervjuet markedssjefer og direktører, og ble oppvartet med gode lunsjer og fin vin. I postkassen kom det testprodukter uanmeldt fra byråene, som kjempet om tiden vår.

Etterhvert kom konkurrentene til. Dagsavisene begynte å skrive mer om mobiltelefoner, og nettsteder som Mobilen.no ble startet opp. Men Amobil sto støtt på to grunnpilarer: Kompromissløse mobiltester, og engasjerte lesere som løftet sidene med innspill, bidrag og debatt.

Amobil fikk sine første kontorer i 2006.
Amobil fikk sine første kontorer i 2006.Foto: Øystein W. Høie

I 2006 fikk vi vårt første kontor i Bergen og kunne ansette vår første journalist. Allerede året etter passerte Amobil for første gang 100 000 lesere på én uke. Siden har det gått slag i slag, og Amobil har vokst til å bli en seriøs mediebedrift.

Størst i Norge

I dag hører vi under telekomredaksjonen i Mediehuset Tek, med syv fulltids journalister og tre frilansere. Vi driver tre nettsteder – forbrukernettstedet Amobil, bedriftsnettstedet Mobilen.no og bransjemagasinet Inside Telecom – og leverer mobiltestene våre til VG og de fleste av landets lokalaviser. Forrige uke ble sidene våre besøkt av 158 000 lesere.

Det har vært en fantastisk reise. Men én ting er sikkert – Amobil hadde aldri kommet der vi er i dag uten leserne som besøker oss hver dag. Det sterke engasjementet og mange tilbakemeldingene gjør at vi ennå går på jobb med et smil hver dag.

Nå ser vi frem til å feire de 10 årene som har gått sammen med alle leserne. Vi har planlagt en uke med et lass av premier, leserkonkurranser, mimring og nostalgi, og håper du får en flott jubileumsuke her på Amobil.

Og sist, men ikke minst:
Takk for at du leser oss!

Kommentarer (20)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen