Kameraet til venstre koster over 30.000 kroner og har 10 megapiksels oppløsning. Mobilen til høyre er enda ikke lansert, men skal få 12 megapikslers oppløsning. Hvilket tror du tar best bilder?

Ikke la deg lure når du kjøper nytt kamera

Det er en grunn til at antall megapiksler ikke er et mål på bildekvalitet.

[Side3.no]: Julen nærmer seg med stormskritt, og er årets store kjøpsperiode når det gjelder salg av kameraer. Butikkene bugner over av forskjellige modeller, salgstriks og tilbud som kjemper om din oppmerksomhet. Men du skal være litt forsiktig med å ta alle de største påstandene for god fisk.

Det å måle forskjellige relativt like produkter opp mot hverandre er relativt vanskelig. I bilbransjen har man en rekke ulike mål, som alle er like verdiløse hver for seg. En snakker om mål som akselerasjon, topphastighet, hestekrefter og dreiemoment.

Mål på ytelse er vanskelig

Men ingen av disse målene er spesielt nøyaktige med mindre du setter det inn i en større sammenheng opp mot vekt, kjøreegenskaper, bagasjeplass og alt mulig annet.

Slik ser bildesensoren ut på et speilreflekskamera.
Slik ser bildesensoren ut på et speilreflekskamera.Foto: Canon

I dataverdenen har vi litt det samme. I mange år ble megahertz brukt som nærmest det ultimate målet på hvor rask en datamaskin var, helt fram til forskjellige produsenter av prosessorer begynte å produsere prosessorer på forskjellige måter. Plutselig kunne en prosessor på 3200 megahertz være betydelig tregere enn en på 2200 megahertz – og siden har man slitt kraftig med å enkelt kunne beskrive en datamaskins ytelse.

Og slik kan vi fortsette i bransje etter bransje. Men når vi kommer til digitale kameraer er det fortsatt en klar overbevisning hos mange at flere megapiksler er det samme som bedre bildekvalitet.

Men dette er omtrent like nøyaktig som å si at antall hestekrefter er det eneste som avgjør topphastigheten på bilen hvis du skal kjøre på ren is. Som de fleste vil forstå vil trolig bilen med piggdekk og liten motor vinne mot en amerikansk muskelbil på slitte sommerdekk.

Vanvittige mengder

Det har i flere år fantes mobiltelefoner som har flere megapiksler enn noen av de aller dyreste og mest avanserte speilreflekskameraene på markedet, og selv i dag har Canons dyreste og mest avanserte proffkamera har en lavere oppløsning enn et entusiastkamera til under en tredel av prisen - og omtrent samme oppløsning som forbrukerkameraer som selges for «slikt og ingenting».

Hva tror du gir best bildekvalitet av et kompaktkamera til under 2500 kroner og et speilreflekskamera til nærmere 60.000 kroner - når begge har samme oppløsning?

Realiteten er at eksempelet over er et ekte eksempel, og at bildekvaliteten på de to kameraene vil være enorm. De to viktigste poengene er trolig størrelsen på bildesensoren som registrerer bildet – og kvaliteten på optikken som geleider lyset ned til bildesensoren.

(Denne artikkelen tar for seg ting på et overordnet nivå. I praksis er ting gjerne litt mer nyansert, men hensikten er å få fram grunnproblematikken.)

Størrelsen på bildesensor

La oss begynne med bildesensoren (CMOS/CCD), som er det viktigste elementet i et digitalt kamera, og som kan sammenlignes med selve filmen i et gammel filmbasert kamera. Dette er en relativt liten digital brikke som består av et utall bitte små sensorer som hver for seg registrerer ett enkelt bildepunkt på det ferdige bildet du får ut av kameraet.

(Det finnes en rekke forskjellige måter å lage en bildesensor på, der en i mange tilfeller bruker flere sensorer for å registrere ett enkelt bildepunkt, men prinsippet i denne sammenhengen er det samme.)

Like mange punkter på brøkdelen av plassen

Det er vesentlig forskjell på hvor store bildesensorene på kameraer er. Hvis små sensorer skal ha høy oppløsning, må de sitte utrolig tett.
Det er vesentlig forskjell på hvor store bildesensorene på kameraer er. Hvis små sensorer skal ha høy oppløsning, må de sitte utrolig tett.

Størrelsen på disse sensorene varierer betydelig. Såkalte fullformatssensorer, de som er like store som de gamle filmbaserte filmene, er på 36 x 24 millimeter – eller 864 kvadratmillimeter.

På kompaktkameraer varierer størrelsen enormt, men mange fra Canon ligger på rundt 6,16 x 4,62 millimeter – eller 28,46 kvadratmillimeter.

Sagt på en annen måte: Bildesensoren på et kompaktkamera er 3,3 % av størrelsen til et fullformatkamera - men likevel kan de små ha like stor eller større oppløsning. På mobiltelefoner er bildebrikkene betydelig mindre enn dette igjen.

30 ganger større

Toppkameraet har altså omtrent like mange sensorer på et område som er 30 ganger større – eller sagt på en annen måte: Hver enkelt sensor er altså mange, mange ganger større på den store brikken.

Ved bare å tenke helt logisk: Hvilken sensor tror du best klarer å tolke lyset som kommer inn på seg?

Om et fullformatkamera skulle hatt samme tetthet av sensorer som disse nye kompaktkameraene, så ville kameraene hatt oppløsning på 300-600 megapiksler.

Størrelsen betyr noe

Sammenligning av et bilde med mye og lite bildestøy. Jo høyere oppløsning man presser inn på en bildesensor, jo mer støy vil generelt bli generert.
Sammenligning av et bilde med mye og lite bildestøy. Jo høyere oppløsning man presser inn på en bildesensor, jo mer støy vil generelt bli generert.

Årsaken til at en ikke presser oppløsningen opp i det uendelige på disse toppkameraene er ikke at de ikke klarer eller ønsker å tilby høyere oppløsning, men rett og slett at en vet at bildekvaliteten blir dårligere av å ha for små sensorer. Problemet er nemlig todelt:

1. Jo større hver enkelt sensor er, jo bedre klarer de å håndtere svak belysning. Fotografering handler om å fange lys, jo større «bøtta» er som skal «fange» lyset, jo mer lys får den tak i.

Dette er årsaken til at topprodusentene gjerne har hatt to toppmodeller, én med skyhøy oppløsning beregnet for studiofotografering med kontrollert lys, og én med mye lavere oppløsning (men like stor bildebrikke) som takler dårlige lysforhold langt bedre.

Punkter som sitter tett skaper støy

2. Når sensorene er for små, og sitter for tett, blir problemet med støy betydelig større. Enkelt sagt fører mange piksler som sitter tett til at mye varme genereres, som igjen skaper støy, og som blir verre og verre jo høyere ISO-verdier som blir benyttet – altså sensorenes sensitivitet til lys.

På toppen av dette benytter ofte små, billige bildebrikker seg av «lavkvalitetssensorer» som ikke er nøyaktige, registrerer unøyaktige farger og som ikke klarer å registrere hele spekteret av lys.

Resultatet er ofte at bildene blir veldig grumsete, der en klart kan oppleve av bildet ikke klarer å gjengi like mange detaljer som oppløsningen skulle tilsi.

Ta bilde gjennom et møkkete vindu

Gjennom et speilreflekskamera bearbeides lyset gjennom mye høykvalitetsoptikk før det treffer sensoren. Det er det ikke plass til i en mobiltelefon.
Gjennom et speilreflekskamera bearbeides lyset gjennom mye høykvalitetsoptikk før det treffer sensoren. Det er det ikke plass til i en mobiltelefon.

På toppen av problemet med små bildesensorer, så har billige kameraer, og spesielt mobilkameraer, gjerne veldig dårlig optikk. Optikken er linseelementene som geleider lyset ned til selve bildebrikken. Hvis optikken er av lav kvalitet, så blir også kvaliteten på lyset som treffer de bitte små bildesensorene dårligere.

Igjen kommer vi inn på «det er en grunn til at speilreflekskameraer ser ut som de gjør». Jo bedre en behandler lyset før det treffer bildesensoren, jo bedre blir bildekvaliteten. Dårlig optikk, og da spesielt den du finner på mobilkameraer, kan sammenlignes med å ta bilde gjennom et møkkete vindu: Uansett hvor god bildesensor du har, så vil ikke bildet bli bra.

Fargefeil er også en svært vanlig problemstilling.

God optikk er dyrt - og stort

Optikk betyr mye, mye mer enn det folk flest tror. Det er ikke tilfeldig at Canons standardobjektiv til sine billige speilreflekskameraer koster rundt 1400 kroner i løssalg, med en brennvidde på 18-55 mm, mens de har et annet objektiv på 17-55 mm (altså nærmest identisk zoomområde) som koster rundt 7000 kroner. Det er ikke fordi den ekstra millimeteren koster dem noe særlig, men god optikk krever dyre komponenter og høy presisjon.

Det er heller ikke tilfeldig at den billige utgaven veier 200 gram, mens den dyre veier 645 gram. En iPhone 5 veier til sammenligning 112 gram.

God optikk krever høykvalitetsglass. Hvor mye høykvalitetsglass tror du en får plass til i en mobiltelefon?

Andre ting som skiller

De siste årene er det andre ting enn antall megapiksler som kameraprodusentene har fokusert på i utviklingen av nye produkter. På speilreflekskameraer er det spesielt to ting som har stått i høysetet: Videofunksjonalitet og brukervennlighet, i tillegg til å gjøre kameraene bedre i dårlig lys.

Forskjellen på et kamera kjøpt i dag og et for tre år siden er i mindre grad den rene bildekvaliteten, og i langt større grad at du kan gjøre mer med det - og at spesielt innstegsmodellene har fått brukervennlighet som gjør at selv amatører uten fotoerfaring kan ta i bruk avanserte funksjoner.

Kjøper du nytt kamera til jul, er det viktigere å se på hvilke funksjoner et kamera her, fremfor hvilke spesifikasjoner det har, og eventuelt hvilke objektiver som er riktige. Bildekvaliteten på praktisk talt alle speilreflekskameraer vil i dag være gode nok for den store majoriteten av brukere.

Kommentarer (20)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen