Slik handler du i den nye «smartbutikken» i Viken. (Bilde: Näraffär Viken)

I Sverige kan du nå handle i en butikk som er helt ubemannet

Alt blir gjort via mobilen, og butikken er åpen 24 timer i døgnet, året rundt.

I Norge begynner vi sakte men sikkert å få mobilbetaling i butikkene, for å gjøre handleturen vår bittelitt mer effektiv. Våre naboer i Sverige har imidlertid noe langt mer spennende, nemlig landets første «smarte» nærbutikk, hvor alt blir gjort via kundenes mobiltelefoner. Det melder nyhetsbyrået AP.

Den unike butikken befinner seg i byen Viken i det sørlige Sverige, og ble startet av en 39 år gammel IT-spesialist ved navn Robert Ilijason.

Helt ubemannet

Det spesielle med butikken er at den er fullstendig ubemannet, noe som har blitt mulig ved hjelp av mobilteknologi. Konseptet fungerer ved at kunder først laster ned en egen applikasjon og registrerer seg hos tjenesten.

Appen lar deg skanne strekkodene på varene.
Appen lar deg skanne strekkodene på varene. Foto: Näraffär Viken

Mobilapplikasjonen brukes så til å åpne døren inn til butikken ved å benytte mobilens fingeravtrykkleser, og i selve butikken bruker man deretter mobilen til å skanne varene man ønsker å kjøpe.

Kundene får så tilsendt en faktura hver måned som brukes til å betale for varene man har skannet i butikken. For å kompensere for den ekstra risikoen det innebærer å droppe bemanning har Ilijason installert seks overvåkningskameraer for å holde øye med butikkens relativt lille areal på 45 kvadratmeter.

Lavere priser og kjappere handling

En annen sikkerhetsforanstaltning er at innehaveren også varsles via tekstmelding dersom inngangsdøren holdes åpen lenger enn åtte sekunder eller dersom noen forsøker å bryte den opp. Utover dette er konseptet tilsynelatende delvis tillitsbasert, og derfor kanskje også mest egnet til små steder. Viken har kun 4200 innbyggere.

Fordelene med konseptet er både at det eliminerer køer og ventetid, og ikke minst at man kan kutte driftskostnader og dermed priser. Ifølge innehaveren kan dette igjen bidra til bedre levevilkår for nærbutikker i små byer, slik at man slipper å reise til de store supermarkedene som gjerne befinner seg langt unna.

Konseptet kan nok sies å være egnet for Norge med sine mange, spredte småbyer, men hvorvidt svensken har tenkt å spre konseptet er uvisst. Mer informasjon om smartbutikken finner du på hjemmesiden.

Dette er framtiden:
For å betale kan du bare gå opp til kassen og si «Jeg betaler med Google»

Kommentarer (16)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen