(Bilde: Highways England)

Hvorfor ikke lade elbilen i venstrefila?

Startskuddet går for nytt testprosjekt i England.

Den noe begrensede rekkevidden er en av relativt få ulemper ved å kjøpe elbil. En Tesla Models S vil maksimalt ha en rekkevidde på drøye 500 kilometer før den må lades. På langkjøring krever det tilgang til et par ladestasjoner på ruten.

Men hva om du kunne lade opp elbilen mens du kjørte på veien? Det neste halvannet året skal Highways England, et trafikkorgan med tilknytning til det britiske samferdselsdepartementet, teste ut nettopp en slik løsning, skriver Mashable.

I første omgang skal dette testes ut på lukkede veier, men planen er å gjøre den trege venstrefilen (de har jo venstrekjøring) til «lade-fil». 

Krever spesialtilpasning

Venstrefilen skal kobles til strømnettet.
Venstrefilen skal kobles til strømnettet. Foto: Highways England

Løsningen går ut på å koble bilveien til strømnettet og utstyre den med trådløs teknologi og «spesialutstyr». Strømkabler under veidekket vil skape elektromagnetiske felt som overfører energi til elbilen via en spole. 

Spolen og utstyret som skal omgjøre energien til elektrisitet må altså etterinstalleres på elbilene og elbussene som skal være med i testprosjektet. Samlebegrepet for teknologien som ligger til grunn er Shaped Magnetic Field In Resonance (SMFIR).

Britene har tidligere testet en lignende løsning, men da måtte kjøretøyene stoppe helt opp for å motta lading. Den nye løsningen vil derimot etter planen gjøre det mulig å lade i fart.

Samferdselsdepartementet i Storbritannia har forpliktet seg til å bruke 500 millioner pund (6,4 milliarder kroner) de neste fem årene på «grønne» veiløsninger. Dette er altså ett av prosjektene de bruker penger på.

Bilbatteriene blir bedre

Ifølge BBC høster imidlertid prosjektet kritikk fra enkelte eksperter. Paul Nieuwenhuis, sjef for Cardiff Business School's Electric Vehicle Centre of Excellence, sier han tror det blir for ambisiøst og for kostbart.

Han tror dessuten at batteriteknologien kommer til å bli enda bedre de neste årene.

– Hvis du ser på hva Tesla har fått til de siste årene, så fortsetter de å utvide rekkevidden med ny batteriteknologi omtrent hver sjette måned. Derfor er det uklart om det i det hele tatt er noe behov for slike veier, sier Nieuwenhuis til BBC.

Sørkoreansk elbuss stopper på et ladefelt ved bussholdeplassen.
Sørkoreansk elbuss stopper på et ladefelt ved bussholdeplassen. Foto: YouTube

Sør-Korea åpnet for øvrig en 12 kilometer lang strekning for trådløs lading av elektriske by-busser i byen Gumi for to år siden. Det britiske prosjektet tar i bruk en lignende trådløs teknologi, men vil potensielt bli langt mer omfattende enn det sørkoreanske.

Etter planen vil de elektromagnetiske veiene stå klare til testing i 2016 eller 2017.

Model S er aget for raskt batteribytte:
Se Teslaen «lade opp» på bare 90 sekunder »

(Kilder: BBCMashableHighways England)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen