Hvor lenge kan du klage?

En undersøkelse utført av Opinion på oppdrag av Forbrukerrådet, viser at vi forbrukere har liten tiltro til butikkselgernes kunnskaper om våre rettigheter.

Derfor satte rådet i gang en test for å undersøke kunnskapsnivået hos ulike butikkselgere over hele landet. Blant ett av spørsmålene de stilte de ansatte, var hvor lang klagerett du har om du kjøper et digitalt videokamera.

Undersøkelsen viste at det er stor usikkerhet rundt begrepsbruken, og selgerne brukte ordene garanti, reklamasjonsrett og reklamasjonsgaranti om hverandre.

Har du garanti eller reklamasjonsrett – eller begge deler?
- Reklamasjonsrett er bestemt i kjøpsloven, og sikrer deg visse minimumsrettigheter ved feil eller forsinkelse på varer. Reklamasjonsretten gjelder i to år fra kjøpet, eller i fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Garanti er en tilleggsrettighet som produsent eller selger frivillig har gitt deg, og som må gi deg noe mer enn loven, opplyser jurist Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet.

Det er altså avgjørende for reklamasjonsfristens lengde hvor lenge varen er ment å vare. Og da de spurte selgerne om hvor lenge et digitalt videokamera er ment å vare, fikk Forbrukerrådet mange pussige svar.

Pussige svar
Mens de fleste ikke hadde noe godt svar å komme med, mente noen selgere at de ikke skulle vare mer enn to til tre år, mens andre igjen mente at man burde ha videokameraet i ni-ti år uten at det skulle gå i stykker.

- Vi ser tendenser til at enkelte selgere hevder at gjenstander har overraskende kort holdbarhet, og vi mistenker at hensikten kan være å unngå fem års reklamasjonsfrist. At et videokamera bare er ment å vare i to til tre år ved vanlig bruk, høres merkelig ut, mener Jon Andreas Lange.

Så hvor lang reklamasjonstid har et videokamera?
- På digitale videokamera er det ganske klart at man har fem års reklamasjonsrett. Forbrukertvistutvalget viser at for eksempel mobiltelefoner og spillkonsoller har fem års reklamasjonsrett og det samme må bli resultatet for videokamera, sier Lange til Forbruker-rapporten.

Lite informasjon i butikkene
Vi har også undersøkt hvor mye informasjon som finnes utstilt i butikkene. Lefdal og Elkjøp var de eneste som hadde tilnærmet god informasjon. Flere av deres butikker hadde utstilt brosjyrer fra Forbrukerrådet som man kunne ta med seg.

Butikkjedenes nettsteder gir heller ikke mye informasjon om dine forbrukerrettigheter. Elkjøp har en enkel oversikt over garanti og reklamasjon, men sier ikke noe om hvor lenge klageretten gjelder.

Expert har et kontaktskjema der du kan stille spørsmål i ulike kategorier. Der finner du et alternativ som heter garanti og reklamasjon, men det er ikke mulig å velge dette alternativet. Lefdal har god informasjon og den er lett å finne, mens
Siba har lenke til forbrukerkjøpsloven, angrerettloven og e-handelloven.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen