Hvor er barna dine?

Dette er ingen ny tjeneste, men det finnes likevel mange som ikke har hørt om lokaliseringstjenester for mobil i Norge. Med en slik tjeneste, er det mulig for deg å finne posisjonen til en annen mobilbruker – for eksempel en venn eller din ektefelle – via signalene din mobil sender ut når den er tilknyttet mobilnettet. Det forutsetter imidlertid at eierne av begge mobilabonnementene har samtykket til gjensidig lokalisering via mobil.
 
MBuddy, som overtok Netcoms Buddy-tjeneste i sin tid, er så vidt oss bekjent den eneste tilbyderen av en slik lokaliseringstjeneste via mobil i Norge. I den senere tid har dette selskapet reklamert for at foreldre skal kunne bruke tjenesten til å spore sine egne barn, men er det egentlig ønskelig – eller et behov – at norske foreldre skal gjøre dette?
 
 
Kan være praktisk
Om barnet ditt for eksempel har glemt å si ifra at hun ble igjen på SFO, eller at hun ble med en venninne hjem etter skolen, kan du ta fram mobilen og finne hennes posisjon ved hjelp av tjenesten MBuddy. På den annen side, vil kanskje barnet føle seg usikker og utrygg, på grunn av foreldrenes tilsynelatende bekymring. Daglig leder Jo Sundheim i Foundit – som driver tjenesten – sier til Mobilen.no at fordelene med MBuddy i stor grad setter faren for misbruk i skyggen. Han har selv tatt i bruk tjenesten sammen med sin 11 år gamle sønn.
 
- Dette er en prinsipiell diskusjon. For mitt vedkommende er det et sikkerhetsaspekt – man leser i aviser om alt som kan skje med barn. ”Har han ramlet i vannet??” – Ansvaret er lagt på foreldrene i denne sammenhengen, sier Sundheim.
 
- Per i dag har vi 25.000 aktive brukere, men vi vet lite om hva de bruker MBuddy til. Grunnen til at reklamen er rettet mot foreldre, er at vi tror foreldre vil være interessert i en slik tjeneste, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MBuddy koster 17,50 kr. per uke, pluss kostnader ved søk på SMS. WAP-søk er gratis.
 
Spesielle behov
Informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet sier til Mobilen at han i utgangspunktet ikke har noen betenkeligheter ved MBuddy – eller eventuelt lignende lokaliseringstjenester – så fremt begge parter samtykker til å bli posisjonert av hverandre. Likevel ber han foreldre om å være varsom når de bruker en slik tjeneste for å lokalisere sine egne barn.
 
- Det er greit hvis man er i Legoland, eller i en uoversiktlig storby, å ha muligheten til å posisjonere barna hvis de skulle komme bort fra foreldrene. Det samme gjelder dersom barnet har et helt spesielt behov. Foreldre vil kanskje kunne gi et utviklingshemmet barn større frihet, dersom de bruker en slik lokaliseringstjeneste. Minstekravet bør være at barna selv vet at de kan spores, sier Skåra.
 
- Verken Datatilsynet – eller Barneombudet, for den saks skyld – vil på ingen på ingen måte applaudere for at foreldre bruker denne tjenesten på barn med normale behov. Det er også forskjell på barn og unge. Har du et ”voksent barn”, er det ingen god idé. Foreldre kan finne på mye rart for å føle seg trygge, sier han videre.

(Artikkelen fortsettes.)

Informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.
 
Får SMS-kvittering
MBuddy-sjefen kan forsikre om at det ikke skal mulig å spionere på noen andre i særlig stor grad, ettersom du vil motta en kvittering på SMS en gang i blant, som gir deg beskjed om at du har blitt posisjonert. Han understreker også at brukeren av mobiltelefonen kan velge å ”skjule” seg, eller stoppe tjenesten via WAP eller SMS, selv om noen andre skulle stå som juridisk eier av mobilabonnementet.
 
- Du vil få kvittering ca. hver femte gang du blir posisjonert, men det går på ”random”. Jeg har Ventelo, og får kvittering hver gang. Du kan også enkelt sjekke hvem som er på listen din, så tjenesten er ikke egnet til å spionere, forsikrer Sundheim.
 
Sikre deg mot lokalisering
Hvis du ikke ønsker at det skal være mulig for noen å posisjonere deg via lokaliseringstjenester for mobil, kan du ifølge Datatilsynet ta kontakt med operatøren din. Da kan du nemlig be om å stenge ditt abonnement for lokalisering.

- Mange ønsker å ha en mobiltelefon for å ringe og sende SMS med, ikke for å bli posisjonert. Du kan derimot stoppe tjenesten hvis du føler at det blir for mye, og du kan også ”stenge hovedkranen” hos din operatør, avslutter informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen