Hundretusener mister 3G

Network Norway bygger i disse dager opp det tredje mobilnettet i Norge. De siste månedene har de også vært på et oppkjøpsraid som har ført til at One Call, Ipea og Lebara nå er en del av Network Norway-sfæren.

Mange regner med at denne utbyggingen vil føre til større konkurranse i det norske mobilmarkedet. Flere av de over 200 000 kundene som er flyttet over i det nye nettet er imidlertid ikke spesielt fornøyde.

- One Call har begynt å flytte over kundene sine til det nye nettet. I forrige uke fikk jeg nytt SIM-kort og da sluttet 3G å fungere. De har ikke fortalt meg at dette kommer til å skje og de kan heller ikke fortelle når det vil fungere igjen, sier den frustrerte OneCall-kunden Egil Aarhus til Mobilen.

Liten forskjell
Aarhus er spesielt misfornøyd med at det ikke er noe informasjon å få om når det vil bli 3G-dekning i det nye nettet. Network Norway har nemlig ikke begynt 3G-utbyggingen enda og det tar fremdeles noen år før det er klart.

- Våre kunder vil få 3G når vi bygger ut vårt nett og vi føler ikke at dette er noe våre kunder savner. Forskjellen på EDGE og 3G er såpass liten. I løpet av de neste par årene bygger vi jo ut 3G-nett selv og da vil også våre kunder få dette tilbudet, sier leder for videresalg i Network Norway, Hanne Løvstad.

Det er for så vidt korrekt at det ikke er den helt store forskjellen på EDGE og 3G. Problemet er imidlertid at både NetCom og Telenor bygger ut sitt nett til å støtte Turbo-3G (HSDPA), noe som gjør forskjellen enorm. Mangel på 3G-dekning fjerner også en eventuell tilgang til den raske overføringshastigheten dette medfører.

Bytt leverandør
One Call, den ene operatøren som nå flytter over sine kunder, skylder på at dette ikke er regulert og nettverkseierne således ikke har noe insentiv til å tilby dette til konkurrentene.

- 3G er formulert som en datatjeneste og dette har ikke det norske Post- og teletilsynet regulert. Når det er snakk om tjenester som ikke er regulert oppfører ikke nettverkseierne seg spesielt hyggelig, forklarer markedssjef Thomas Sandaker i One Call til Mobilen.

Dette synet bekreftes delvis av Post- og teletilsynet.

- Det at vi ikke regulerer datatrafikk stemmer. Det at nettverkseierne ikke oppfører seg ordentlig i denne sammenhengen har vi ikke fått noen klager på, men dersom noe føler at dette er et problem kan de henvende seg til oss, så kan vi prøve å dytte disse i riktig retning, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet, som råder misfornøyde kunder til å bytte operatør.

- Det er jo leit at dette skjer. Heldigvis er det konkurranse i Norge, og folk som ikke er fornøyde bør bytte leverandør, sier Jensen.

Få klager
One Call hevder imidlertid at det er svært få som opplever bortfallet av 3G som et problem.

- Etter vår oppfatning er EDGE en fullgod erstatning for 3G med de tjenestene som er tilgjengelig i dagens marked. Dette er også reaksjonen fra våre kunder. Tror vi kan telle på én hånd de negative reaksjonene vi har fått på dette, sier Sandaker.

Forbrukerombudet har heller ikke opplevd noen klagestorm etter at de nye kundene har begynt overflyttingen til det nye nettet.

- Så vidt jeg vet har ikke vi fått noen henvendelser om dette. Så lenge kundene får opplyst hvilke endringer som skjer slik at de eventuelt har mulighet til å bytte operatør. Spørsmålet er hvilken informasjon de har fått, sier seksjonssjef Bente Øverli hos Forbrukerombudet til Mobilen.

Dokumentasjon som Mobilen har mottatt fra One Call viser imidlertid at bortfallet av 3G ikke er informert om fra One Call sin side. I kundebrevet som ble sendt ut er ikke 3G nevnt med ett eneste ord. På de utfyllende nettsidene er dette forklaringen som står i forhold til 3G:

”Network bygger som kjent det tredje mobilnettet i Norge, og fikk nylig også tildelt den nye 3G-lisensen. Utbyggingen av 3G-nettet skjer over tid, og dekningen vil gradvis bli utvidet.”



- Dersom det stemmer at de ikke har informert kundene må de så fort som mulig sende ut en skriftlig beskjed til alle kundene der de får beskjed om konsekvensene. Der må de også informeres om at det er mulig å bytte leverandør, sier Øverli, som oppfordrer One Call til å opptre smidig i forhold til berørte kunder som vil bytte.

Andre problemer
For Aarhus er imidlertid ikke 3G-bortfallet det eneste problemet etter overgangen til Network Norway. MMS og Java-applikasjoner som bruker internett fungerer heller ikke. One Call anbefaler kunder med problemer etter overgangen om å ta kontakt.

- Noen kan sikkert oppleve dette, men det er bare å ta kontakt med kundeservice så vil vi fikse det. Jeg er over på Network Norway selv og det har fungert helt smertefritt, forklarer markedssjefen i One Call.

Flere samtaler til kundeservice har imidlertid ikke løst problemet for Aarhus, som nå snart banker på døren til One Call for å få hjelp.

- Nå har jeg holdt på å slite meg ut i flere dager og jeg har ringt kundeservice flere ganger. Jeg har drevet med IT-support selv så jeg har litt greie på teknologi. Nå har jeg snart tenkt til å dra opp til OneCall i Nydalen for å få dem til å hjelpe meg, spøker Aarhus, som ikke har noen umiddelbare planer om å bytte operatør.

- Det er jo mulig å bytte operatør, men jeg har vært veldig fornøyd med One Call helt til nå. Det er jo et veldig billig abonnement så jeg har jo lyst til å fortsette hos dem, avslutter Aarhus. 

Les også:
One call bryter med Netcom
Nå får Norge nytt 3G-nett
Liten mobiloperatør blir stor

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen