Perer Frølund er leder for HTC Nordic. (Bilde: Espen Irwing Swang, Mobilen.no)

HTC skal bli mobilens Tesla

Målet om å være nummer tre i markedet ble for lite motiverende.

Mobilen.no/Barcelona: Peter Frølund, leder for HTC Nordic, opplevde i fjor det som må være alle mobilprodusenters mareritt. Da lanserte selskapet han jobber for en av markedets aller beste mobiltelefoner, HTC One, men måtte se på at forbrukerne likevel valgte produkter fra konkurrentene.

Tredjeplass gir ingen motivasjon

–Det viktigste er ikke å være tredje størst, men å være helt fremst, sier Peter Frølund i HTC.
–Det viktigste er ikke markedsandeler, men å være helt fremst i utviklingen, sier Peter Frølund i HTC.Foto: Espen Irwing Swang, Mobilen.no

HTC har nylig omstrukturert, og Peter Frølund har blant annet fått utvidet sitt ansvarsområde til også å omfatte England.

–Alle er opptatt av hva som skjer i England, og fokuset på markedsandeler er stort. Jeg blir stadig spurt om hvilke ambisjoner vi har, hvordan vi skal posisjonere oss i forhold til LG, Sony, Samsung og så videre. Vi har sagt til våre kunder og til dere i pressen at vi vil være en klar nummer tre.

Men slik er det ikke lenger.

– Det er litt trist å stå opp om morgenen og si at nå skal jeg være nummer tre. Det er ikke motiverende. Derfor endrer vi strategi, og vil heller være den som leder utviklingen i bransjen. Peter Frølund snakker engasjert om hvordan fremtidens HTC skal være.

Vil være den nye Tesla

– Tenk deg BMW. De selger mange luksusbiler. Og så har du Tesla, som ikke selger like mange biler, men som er med på å sette standarden for hvordan bilbransjen skal se ut fremover. Tesla er en svært disruptiv bedrift (skiller seg ut på en måte som kan endre fremtiden). De tenker annerledes og bygger blant annet sine egne strømstasjoner. HTC skal være mobilbransjens Tesla, sier Frølund.

Frølund gjør det klart at HTC ikke vil fokusere på markedsandeler eller volum. Selskapet skal i stedet forsøke å lage noe som er annerledes, innenfor alle produktkategorier HTC jobber med. I tillegg skal HTC være ekstremt opptatt av de små detaljene.

– Vi har tro på at om vi tar en slik lederrolle, vil salget også komme. Det blir kanskje ikke like stort som for Samsung, men det er greit. Men det er artigere å stå opp om morgenen og si at nå skal vi liksom sette en agenda og være med på å drive en bransje til noe nytt, sier Frølund.

Peker på London-lansering

priser.
Her er Peter Frølund på Mobile World Congress med noen av prisene selskapet har mottatt for sin HTC One.Foto: Espen Irwing Swang, Mobilen.no

Hvilke produkter som skal gjøre HTC til mobilbransjens Tesla vil vi vite mer om når HTC slipper sin neste HTC One om tre uker. 

– Dere vil se under vår lansering den 25. at vi prøver å flytte grenser for hva man kan. Selvsagt vil vi gjerne selge flere mobiler. Men se på Samsung Galaxy S4. Den har falt mye i pris siden den ble lansert. Våre telefoner skal være av en kvalitet som gjør at den ikke nødvendigvis koster det samme som konkurrentenes modeller. Den må gjerne koste litt mer, selv om det gjør at vi selger litt mindre. Men da kjenner vi i alle fall at vi gjør noe riktig.

Detaljene viktigst

Frølund hevder at alle kan ringe til Kina, og få noen til å produsere en mobiltelefon med fantastiske spesifikasjoner. Men utfordringen ligger i de små detaljene.

– Peter Chow er ingeniør, og det er derfor vi legger om måten vi jobber på. Han vil utelukkende fokusere på produkt og eksterne kontakter med presse og kunder, mens vår styreleder får ansvaret for logistikk, markedsføring og så videre. –Etter den 25. kan jeg fortelle hvor langt vi går for å få de små detaljene på plass. Det har sin pris, men det også på den måten vi kan bygge assosiasjoner til merkevaren, sier Frølund.

Mobilen.no vil være tilstede i London når HTC lanserer sitt nye flaggskip den 25. mars.

Les også: HTCs nye flaggskip lekket i 12 minutter video (Amobil.no)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen