(Bilde: Bilde 16185959, iStockphoto)

Hevder kineserne angriper amerikanske storaviser

Har vært utsatt for et angrep i fire måneder.

The New York Times kunngjorde denne uken at de i løpet av de siste fire månedene har vært under konstant angrep på nett. Angrepet er sporet til kina, selv om de har gått gjennom flere universitetsmaskiner rundt om i USA, trolig i et forsøk på skjule sine spor.

Angrepet har vært særdeles kløktig utført, og The New York Times mer enn hinter om at det er det ressurser fra militæret i Kina som står bak. De skal sitte på en rekke digitale beviser, som viser metoder som typisk har vært brukt av militæret i Kina ved tidligere anledninger.

Kinas minister for nasjonal sikkerhet uttaler i saken at slike angrep ikke er tillatt etter kinesisk lov. Han legger til at å beskylde kinesiske forsvarinteresser for slike angrep, uten solide bevis er uprofesjonelt og meningsløst.

Startet etter statsminister-reportasje

The New York Times melder at angrepene startet samtidig som de publiserte en kritisk sak om familien til Kinas statsminister, 25. oktober. I saken så de på hvordan familien til statsministeren hadde sikret seg milliarder av dollar gjennom en hel rekke svært heldige avtaleinngåelser.

The New York Times hadde fryktet et angrep, og hadde dermed bedt internettleverandøren om å følge ekstra nøye med. Angrepet kom, men da hverken The New York Times eller internettleverandøren greide å avverge det, ble et privat sikkerhetsfirma hyret inn.

Angrepet gikk rett mot journalistene som stod bak saken. Først brøt de seg inn på e-post-kontoen til sjefen for Shanghai-kontoret, David Barboza. I tillegg ble e-posten til Sør Asia-sjefen, Jim Yardley, angrepet.

Sikkerhetsfirmaet lot angriperne kjøre sitt eget løp, men satt på sidelinjen og observerte. På den måten kunne de finne alle bakdørene som ble benyttet, uten at angriperne oppdaget at de var avslørt.

Kostbart og kløktig utført

Det viste seg i etterkant at det første angrepet hadde funnet sted en tid før, nemlig 13. september, og da ble det installert tre bakdører på en infisert maskin. Denne ble så brukt som en base for videre luring i datasystemene til avisen. Det var via denne maskinen at angriperne fikk vite det de trengte om e-postkontoene til sjefene i Asia.

Deretter fikk angriperne lastet inn ondsinnet programvare, og kom seg inn på totalt 53 maskiner tilhørende ulike journalister. Det utrolige er at angriperne fikk dyttet inn hele 45 forskjellige utgaver av ondsinnet programvare, der kun et eneste av dem ble oppdaget av sikkerhetsprogramvaren som avisen brukte.

Slik spesialutviklet programvare er veldig dyrt, og det at det kom hele 45 varianter viser at dette har vært et ekstremt kostbart angrep.

Angrepene har nå stanset opp, og The New York Times føler seg trygg for denne omgang.

Andre aviser er angrepet

Etter at The New York Times hadde meldt fra om angrepene, kom også The Wall Street Journal på banen. Det viser seg at også de har blitt angrepet av kinesiske hackere. Formålet skulle, ifølge avisen selv, være å følge med på avisens dekning av Kina-relaterte saker.

Enn så lenge skal det ikke vært skjedd noen annen skade enn selve innbruddene. Alt som har blitt gjort er å overvåke alt som har skjedd mot avisens Kina-kontor.

Formålet med det hele skal visstnok være å avsløre informanter i Kina. Tidligere har flere kinesere har blitt straffet for å ha gitt informasjon til utenlandske medier.

(Kilder: The Wall Street Journal og The New York Times)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen