Berit Svendsen, Administrerende direktør i Telenor, innledet presentasjonen av Telenors nye mobiltjenester. (Bilde: Tor Lie)

Her er Telenors neste mobiltjenester

Telenor inviterte superbrukere til en sniktitt på fremtidens mobiltjenester.

En liten gruppe av Telenors superbrukere ble invitert til selskapets hovedkvarter på Fornebu for å få en sniktitt inn i fremtiden. Vi hang oss på.

Den eksklusive gruppen av unge superbrukere og trendesettere blir sett på som svært viktig for Telenor. Så viktig at hele toppledelsen var møtt frem for å presentere seg, og høre hva gruppen mente om fremtidens mobiltjenester.

Sobazaar – for den motebevisste kvinne

Sobazaar fra Telenor Digital.
Sobazaar fra Telenor Digital.Foto: Skjermdump fra iTunes

Noen av de nye tjenestene som ble vist er riktig nok allerede lansert. Det gjelder for eksempel motetjenesten Sobazaar. Dette er en tjeneste med en app som lar deg sette sammen ulike antrekk og finne pris og tilgjengelighet på de forskjellige plaggene, skoene eller hva det måtte være. Så kan du kjøpe dem i butikk, eller via nett ved hjelp av Sobazaar-appen.

Tjenesten har ifølge Telenor fått 20 000 brukere siden den ble lansert i august. Målgruppen er kvinner mellom 15 og 35 år, og appen finnes bare på iPhone. Ifølge Telenor skyldes dette at 90 prosent av brukerne i denne målgruppen bruker iPhone. Du leste riktig - ni av ti kvinner mellom 15 og 35 år bruker, ifølge Telenor, iPhone.

Om tjenesten kommer til Android, eller i en versjon med herremoter, fikk vi ikke svar på. Men du kan nok ta det for gitt at den aldri vil bli tilgjengelig i en Symbian-versjon med innhold tilpasset menn som lukter motorolje.

Alt klart for mobil lommebok

Her handler to av Telenors superbrukere i Telenors kantine ved hjelp av mobil lommebok. .
Her handler Linn Krogh Hansen og Kjersti Andersen Kylander, to av Telenors superbrukere, i Telenors kantine ved hjelp av mobil lommebok.Foto: Tor Lie

En annen tjeneste som ble vist var trådløs betaling fra mobilen. Denne tjenesten er nå klar for utrulling. Her kan du bruke mobiltelefonen som lommebok, og utføre små betalinger ved å legge mobiltelefonen mot betalingsterminalen. Uten kode kan du maksimalt handle for 200 kroner i ett kjøp, eller 600 kroner til sammen. Koster varene mer enn dette må du først legge mobilen mot betalingsterminalen, så taste din egen kode, før du legger mobilen på betalingsterminalen en gang til.

Det betyr at uvedkommende uansett ikke kan loppe deg for mer enn beløpet som gjenstår før grensen på 600 kroner er nådd. Bankene mener dette gir tilstrekkelig sikkerhet til at de vil dekke tapet ditt om telefonen blir stjålet og misbrukt. Du kan også velge bort muligheten for å betale småbeløp uten kode. Da må du taste koden hver gang du skal betale for noe.

Den mobile lommeboken virker også når telefonen er tom for strøm, men bare for småbeløp som ikke krever kode. Tjenesten krever at du har et spesielt SIM-kort fra Telenor, og du velger selv hvilke kredittkort du vil ha i lommeboken. Enn så lenge fungerer tjenesten med Visa, og du kan allerede i dag bruke løsningen på en rekke betalingssteder i inn og utland. Blant annet kan du betale med mobilen på undergrunnsbanen i London.

Grouper - organiserer gruppeaktiviteter uten sosiale medier

Grouper lar deg organisere kor, fotball-lag eller andre grupper uten at alle må ha Facebook. Men mobiltelefon bør de ha.
Grouper lar deg organisere kor, fotball-lag eller andre grupper uten at alle må ha Facebook. Men mobiltelefon bør de ha.Foto: Skjermdump fra iTunes

Den tredje tjenesten som ble vist heter Grouper, og er en tjeneste som lar deg kontakte mange gruppemedlemmer på en gang. Slik kan du invitere venner til fest, kalle inn grendelaget til dugnad, eller fortelle alle på fotballaget hvor de skal møte for transport til neste kamp.

Tjenesten har mye til felles med Facebooks ‘Arrangementer’, men skiller seg på ett vesentlig område; De du inviterer trenger ikke å være på Facebook eller noe annet sosialt medium. Du trenger ikke å legge dem til i noen venneliste heller. Det eneste du må ha for å starte en gruppe er Grouper-appen fra Telenor og telefonnumrene til alle du vil ha med i gruppa.

Tjenesten ble demonstrert på Fornebu, og krasjet selvsagt under demonstrasjonen. Når du sender ut informasjon fra appen på telefonen din, får mottakeren en melding som SMS. Her får de informasjon om hva saken gjelder, som hva, hvor når og så videre. I tillegg får de en lenke som åpner en nettside på mobilen, og fra denne nettsiden kan de for eksempel velge å gi beskjed om de kommer eller ikke.

Mottakeren trenger altså ikke noen app. Det var under et forsøk på å følge lenken i SMS-en at det dukket opp en feilmelding på en av telefonene. Hvorfor fikk vi ingen forklaring på, men det fungerte fint for alle de andre som ble invitert med i gruppen.

Tjenesten Grouper er foreløpig gratis og uten reklame. Du kan ta den i bruk med det samme, selv om den altså ikke er helt ferdig utviklet ennå.  

Smart videokonferanse uten programvare

Appear.in er en enkel og genial konferansløsning som fungerer utmerket på tvers av alle plattformer.
Appear.in er en enkel og genial konferansløsning som fungerer utmerket på tvers av alle plattformer.Foto: Skjermdump fra iTunes

Den siste tjenesten Telenor demonstrerte var «Appear.in».  Dette er antakelig verdens enkleste verktøy for videokonferanser. Du går til nettsiden Appear.in, gir konferansen et navn, og generer en lenke.

Lenken deler du med de du vil ha med på konferansen, og med det samme de har skrevet den inn i nettleseren sin, så er de med. Ingen koder, ingen programvare som må lastes ned og installeres i begge ender av samtalen. Med ett unntak da – bruker du mobiltelefon vil du bli bedt om å laste ned en app.

Vi har faktisk prøvd denne tjenesten tidligere, og den virker. Kvaliteten på lyd og bilde er selvsagt avhengig av tilgjengelig båndbredde, men sammenliknet med tjenester som Skype eller AnyMeeting, som begge krever at du installerer programvare, er kvaliteten helt utmerket. Og her kan du altså invitere hvem du vil, uten å måtte kjenne til noens brukernavn på en eller annen konferansetjeneste.

Telenor har brukt tjenesten for å holde pressekonferanse fra fjernere strøk.

Vil lære av superkundene

Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor ville gjerne høre hvilke tjenester superbrukerne ønsker seg.
Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor, for anledningen i blå hettegenser, ville gjerne høre hvilke tjenester superbrukerne ønsker seg. Fra venstre: Kjersti Andersen Kylander, Linn Krogh Hansen, Bjørn Ivar Moen (Telenor), Jenny Victoria Håkenstad-Mikaelsen, Richard Wiger, Fredrik Baksaas og Julia Nyland.Foto: Tor Lie

Når Telenor snakker om fremtidens mobiltjenester handler det med andre ord om tjenester som dels allerede er lansert, eller som vi alt har sett i betaversjoner. Hva vi kan vente oss litt lenger inn i fremtiden er fortsatt uvisst.

Her håper Telenor på drahjelp fra sine superbrukere, og konserndirektør Jon Fredrik Baksaas fulgte spent med når disse la frem sine forslag til fremtidige mobiltjenester.

Dette ble en heseblesende seanse som ikke munnet ut i annet enn svært løse tanker om apper som kan fikse alt. Telenors superbrukere er kanskje de første til å ta i bruk nye tjenester, men å finne dem opp bør kanskje overlates til andre.

Les også: Telenor øker omsetningen. Kundene surfer mer

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen