(Bilde: Cruise)

Her er et byggesett som gjør bilen nesten selvkjørende

Nei, det er ikke fra Google, men en hittil ukjent aktør.

Cruise er et rimelig ukjent selskap som holder til i USA, men har likefullt kommet med et produkt som fremstår som veldig spennende. Selskapet har nemlig vist frem et utbyggingssett, Cruise RP-1, som gjør at bilen din kan kjøre mer eller mindre av seg selv. Teknologien er ikke helt klar enda, men nettstedene The Verge og ReCode.net har begge fått vært med på testturer.

Tenk deg at du kan sette deg i bilen etter en lang dag på jobb, midt i den verste rushtiden. Selv om det er biler overalt rundt deg kan du bare trykke på én knapp, så kan du sette deg til å lese avisen mens bilen selv kjører deg trygt i retning hjemmet ditt.

Selvkjørende biler har vært i vinden en stund, og det er lite som tyder på at interessen er i ferd med å dabbe av. Cruise RP-1 er et sett til 10 000 dollar som gjør at bilen din på mange måter kan få disse egenskapene. Med Cruise RP-1 vil bilen din kunne styre, gasse og bremse, alt etter hvordan trafikkbildet rundt deg er.

Dette høres kanskje vel og bra ut, men i skrivende stund er det fryktelig mange haker ved prosjektet. Det sureste er kanskje at du må bo i California i USA for at det i det hele tatt skal være lovlig å bruke systemet. På toppen av det virker systemet bare på større motorveier. Andre stater kan komme etter, og det samme gjelder Norge, men det skjer neppe med det første.

Fungerer bare på nyere Audi-er

Det andre store ankepunktet er at det enn så lenge bare virker på to biler, nemlig Audi A4 og S4 fra 2012 og nyere.

RP-1 passer bare til nyere Audier, av S4- og A4-typen.
RP-1 passer bare til nyere Audier, av S4- og A4-typen.Foto: Cruise
Sensorsystemet monteres på bilens tak.
Sensorsystemet monteres på bilens tak.Foto: Cruise

Kundegruppen er med andre ord svært smal, men det hindrer likevel ikke teknologien i å være svært spennende isolert sett, og kanskje en aldri så liten prøvesmak på hva vi har i vente en gang i fremtiden.

Cruise RP-1 blir en mellomting mellom dagens cruisekontroll og de helt selvkjørende bilene. Det er med andre ord ikke mulig å få bilen til kjøre deg fra A til B uten at du bidrar selv. Den aktuelle veibiten må også ha blitt kjørt opp tidligere, enten via deg selv eller via noen andre. Blant målene til Cruise er at store deler av motorveinettet skal loggføres og at denne informasjonen skal deles mellom biler som bruker deres system.

Cruise RP-1 skal holde kontroll på mye rart.
Cruise RP-1 skal holde kontroll på mye rart.Foto: Cruise
Systemet aktiveres enkelt inne fra bilen.
Systemet aktiveres enkelt inne fra bilen.Foto: Cruise

Systemet består for det første av en hovedenhet som plasseres på bilens tak, og denne er tilpasset designen på de aktuelle Audi-modellene. Inne i denne sitter det radarer, kameraer og andre sensorer. Et ankepunkt er at du må lage hull i taket for å montere RP-1, og dersom du velger å fjerne systemet igjen sitter du igjen med noen store luftehull som  må tettes.

I tillegg er det en datamaskin som plasseres i bagasjerommet på bilen, og det er denne som står for alle utregningene som foretas. Mellom de to enhetene er det naturlig nok også en del kabler. For et komplett anlegg må du også ha en liten styringsboks inne i bilen, slik at du kan skru systemet av og på.

Det er både forlokkende, men også litt skremmende, å skulle frese avgårde mens bilen gjør alt selv.
Det er både forlokkende, men også litt skremmende, å skulle frese avgårde mens bilen gjør alt selv.Foto: Cruise

Flere forsker på det samme

Cruisekontroll var den første teknologien som kunne minne om selvkjørende biler, men her må du selv sørge for styring og bremsing. En del biler kommer nå med en funksjonalitet som kobler inn bremsen om det er fare for at du skal krasje, og noen holder sågar avstanden til bilen foran selv, altså en slags tilpasningsdyktig cruisekontroll.

Enkelte aktører har også jobbet med biler som holder seg inne i eget felt på motorveien, og tar seg av svinger helt selv. Mercedes Benz har med sin S-klasse vist frem en rekke spennende nyvinninger der bilen kjører mer eller mindre av seg selv.

Volvo har også drevet med en rekke ulike forsøk i Gøteborg, der bilene kan kjøre rund av seg selv, og til og med parkere uten at sjåføren er i bilen. Likevel er også disse bilene forhindret fra å bytte fil selv.

Fordelene med de ulike bilprodusentene som forsker innen området selvkjørende biler er uten tvil hvordan løsningen blir implementert. Det er ikke til å komme utenom at Cruise RP-1 ser litt spesiell ut, og det er nok mange som er skeptiske til å kutte hull i bilens tak for en såpass tidlig variant.

Det er ikke bare bilene som skal bli smarte:
Nå skal veiene også få sin del av teknologien »

 (Kilder: The VergeReCode.net og Cruise)

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen