Forbrukerrådet mener bindingstiden til HBO ikke oppfyller kravet i markedsføringsloven.

– HBO kan ha et problem med loven

Kan ikke kreve at alle binder seg i 12 måneder, sier Forbrukerrådet.

I går kunne Hardware.no melde at strømmingstjenesten HBO Nordic vil kreve 12 måneders bindingstid.

Siden har kritikken haglet mot tjenesten. Kommentarfeltene her hos oss har vokst til nesten 300 innlegg, og på HBO Nordics Facebookside renner det over med negative tilbakemeldinger.

Sjefen for HBO Nordic, Hervé Payan.
Sjefen for HBO Nordic, Hervé Payan.Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

En selvsikker HBO Nordic sjef, Hervé Payan, ser ingen problemer med kravet:

– Vi er HBO, du vet hva du får. Dette er ikke en blind forpliktelse. Vi har holdt på i evigheter, og alle vet hvilke programmer vi har og hva vi vil tilby. Vi har også forpliktet oss til å slippe nye serier, som selvfølgelig også vil bli sluppet på det nordiske markedet, sa han til Hardware.no i går ettermiddag.

Nå kommer kritikken også fra Forbrukerrådet, som mener at bindingstiden kan være direkte lovstridig.

– Har et problem med loven

12 måneder er den maksimale tiden loven tillater at et selskap kan binde sine kunder, og det forbrukerombudet mener er en grei maksimal grense. Men selv om HBO holder seg innenfor grensen, er ikke det nok.

Thomas Nordtvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.
Thomas Nordtvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.Foto: Forbrukerrådet

– Markedsføringsloven sier at du må gi en fordel når kundene binder seg. Først da er det lov med en bindingstid på 12 måneder, kan Thomas Nortvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, fortelle til Hardware.no.

– Hvis kundene ikke får en fordel ved å binde seg, har HBO et problem med markedsføringloven, forteller Nortvedt.

Et eksempel på en slik fordel er det som typisk brukes hos treningssentre. Det kan for eksempel koste deg 400 kroner i måneden med et løpende abonnement, men om du binder deg koster det bare 350 kroner per måned.

For at HBO skal kunne kreve at noen kunder binder seg, må de altså gi disse kundene en fordel som kundene uten bindingstid ikke har. I dag krever HBO at alle kunder binder seg i 12 måneder.

Du har angreretten

Grunnen til at mange nå er kritisk til HBOs lange bindingstid, er at de ønsker å se hva tilbudet er, før de binder seg for et helt år. Om du velger å tegne opp et abonnement hos HBO, som forbruker, har du 14 dagers angrerett.

– Det er ikke slik at de kan avtale seg bort fra angreretten. Den vil gjelde, og HBO må passe på at de sender ut skjemaene til kundene riktig. Angreretten gjelder i 14 dager fra du får dokumentene, forteller Nortvedt.

Angreretten er imidlertid litt mer komplisert når den brukes på tjenester som det HBO leverer, fremfor fysiske produkter.

– Det er en vrien sak med angrerett på slike tjenester, det er spesielle regler når du får tjenesten med en gang, sier han.

I korte trekk betyr dette at du kan trekke deg fra bindingstiden på 12 måneder, innen 14 dager. Det kan imidlertid hende du må betale for de dagene du har brukt tjenesten – altså fra du tegnet et abonnement, til du sier opp.

– Vi føyer oss etter loven

På spørsmål om hvilken fordel HBO vil gi kundene som binder seg, når alle må binde seg, er det en ordknapp Hervé Payan vi hører fra:

– Vi føyer oss etter den norske loven og reguleringer. Detaljer rundt våre brukervilkår vil komme ved lansering, skriver han i en e-post til Hardware.no

Den store konkurrenten Netflix vurderte aldri en slik bindingstid da de kom til Norge:

– I alle markeder hvor Netflix er tilgjengelig tilbyr vi et bredt spekter av TV-serier og filmer til en fast, lav månedlig pris – uten forpliktelser og en med mulighet til å kansellere abonnementet når man selv vil. Det er en modell som over 30 millioner brukere verden over er fornøyde med. Vi tror sterkt på forbrukernes ønske om full frihet – til å velge, eller velge bort, sier Joris Evers, kommunikasjonssjef i Netflix, i en uttalelse til Hardware.no.

– Generelt sett ønsker vi dem velkommen, slike tjenester er kjempespennende, og vi ønsker dem lykke til. Men de må holde seg innenfor loven, avslutter Nortvedt.

Kommentarer (66)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen