Intervju
Trond Rasmussen intervjuer Malin Holst. Noen dager senere var hun ansatt hos en heldig kunde, forteller han.

Hard kamp om IT-folk

Tiden er ekstremt gunstig for å få en IT-jobb og et springbrett inn i bransjen.

Bemanningsbyråene kan være en nyttig dør inn mot arbeidsmarkedet. Nå opplever de en kraftig pågang fra bedrifter som trenger IT-folk.

– Det er et stort sug i markedet etter IT-folk. Problemet er ikke å selge dem, men å få tak i dem. Dette sier administrerende direktør Trond Rasmussen i Vikar1.

Behovet er større enn på svært lenge, og det er viktig for byråene å ha godt med kandidater i databasene sine. Er du inne til intervju for en type stilling uten å ha fått den, kan det være at byrået som intervjuer likevel sitter igjen med et positivt inntrykk av deg og vurderer deg for andre jobber.

Kartlegger mulighetene

Rasmussen ser intervjuet som en tosidig prosess der de både skal finne en kandidat til en spesiell jobb og kan kartlegge kandidaten for andre jobber. Derfor mener han det er viktig at kandidaten er så åpen som mulig:

– Det viktigste vi gjør er å finne den rette til den rette jobben. Spesielt de unge som ikke har vært i jobb trenger at man stiller de viktigste spørsmålene. Av dem vi møter er ikke alle like klar over hvor de vil. Vi kan hjelpe dem, prate litt og snøre inn for å få fram mulighetene, og vi kan hjelpe dem med å definere.

– Sjansen for at de lykkes i jobb beror på at vi vet mest mulig om dem og hva de kan gjøre det bra i. Det er for eksempel ikke noe som sier at en som mislykkes i jobben et sted, ikke vil få suksess i den neste. Her spiller personligheten inn og den ene typen vil ha mer sjanse for å lykkes ett sted enn en annen.

Bemanningsbransjen er nå kontinuerlig på jakt etter nye IT-folk de kan ha i nettverket sitt og tilby kundene sine. Rasmussen forteller at de har annonser ute hele tiden, både annonser for spesielle jobber og generelle annonser for å styrke databasen med arbeidssøkere, som de kan ty til når kundene ringer.

Det gjør de ofte for tiden. Og da går jobbene først til dem som byråene allerde har intervjuet og har laget seg en profil på.

For den som ønsker en snarvei inn markedet, kan det derfor lønme seg å kontakte bemanningsbyråene og ta en prat med dem. Rasmussen synes det er en god ide å begynne med å sende en generell søknad til et bemanningsbyrå. Er intervjuet unnagjort og byrået har dannet seg et bilde av deg, er det så mye lettere for dem å anbefale deg videre når kunden ringer.

– Ofte får vi beskjed på to timers varsel om at en bedrift trenger noen IT-folk, og kundene våre tar sjansen på vår anbefaling. De som har pratet med oss står fremst i køen. Når kundene spør har vi allerede snakket med dem og sjekket referanser.

Rasmussen anbefaler de som søker jobb å ta kontakt med hans byrå eller med et annet. De er hele tiden ute etter å bli kjent med folk som har noenlunde kvalifikasjoner, selv om de ikke nødvendigvis har noen konkret jobb der og da. Men den kan dukke opp fra de er der og når som helst.

Dette er en fin framgangsmåte for folk som vil inn IT-bransjen, men mangler erfaringen, mener Rasmussen.

Kan jobbe seg opp

– Etterspørselen er spesielt sterk etter tyngre kompetanse som programmering og systemering. Mange av kundene er svært opptatt av karakterer, og for studentene gjelder det å gjøre det veldig bra om de sikter seg inn på jobber som for eksempel systemprogrammerer. Men det er også stor etterspørsel etter funksjoner som helpdesk, service, enklere drift og så videre. Det gjelder også for større selskaper, og sjansene er nå større enn på lenge for å komme seg inn med mindre formell bakgrunn og få muligheten til å komme seg opp til mer kompetente jobber via sertifiseringer og erfaring.

For bemanningsbyråene er tiltro og tillit viktig, og de må kunne gi kunden kandidater som passer inn i jobben sin. Intervjuet blir derfor meget viktig for den som eventuelt skal anbefale kandidaten til en framtidig arbeidsgiver.

Bortsett fra opplagte ting, som komme tidsnok, være hyggelig og blid, samt vise normal folkeskikk, anbefaler Rasmussen kandidaten å være nøye med førsteinntrykket han eller hun gir. Det gir en følelse av hvem det er en står ovenfor.

– Møt blikket og gi et godt håndtrykk. Du får bare den ene sjansen til å gjøre et førsteinntrykk.

Kommentarer (31)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen