Har kjøpt nettbrett for 1 milliard

Nordmenn endrer mediebruken.

Mens TV-titting på mobiltelefonen har hatt en enorm utvikling i år, ser det nå ut som om nettbrett skal få en etterlengtet utvikling hva bruk angår. Ferske tall viser at 12 prosent av husholdningene i Norge har gått til anskaffelse av nettbrett.

- Nordmenn er på topp i Norden når det gjelder mobil TV-titting. Nå ser det også ut til at det norske folk også er innovatører på nye TV-tjenester. De er klare for den nye TV-alderen, sier daglig leder Marie Nilsson i Mediavision AB i en melding.

Det dukker stadig opp nye skjermbaserte tjenester, ikke minst interaktive tjenester. Nilsson tror at salget av nettbrett også vil påvirke mediebruken i større grad i tiden fremover.

Ligger i forkant

Daglig leder Marie Nilsson i Mediavision AB Foto: Mediavision
Daglig leder Marie Nilsson i Mediavision AB Foto: Mediavision

- Nordmenn er modne som mediebrukere. De ser også ut til å ligge i forkant når det gjelder nye skjermbaserte tjenester, det være seg spill med mer. Det er mange ting som påvirker mediebruken. Men det er klart at når såpass mange har valgt å gå til anskaffelse av et mediebrett, så vil også bruken øke, sier Nilsson i meldingen.

Nordmenn har i større grad enn svensker, dansker og finner valgt å løpe til butikken for å kjøpe nettbrett. I tredje kvartal 2011 sier 12 prosent av husholdningene i Norge at de har skaffet seg nettbrett. Totalt har 220 000 norske husstander brukt rundt 1 milliard kroner på denne medietrenden.

Det viser en fersk analyse fra Mediavision, et konsulentselskap med fokus på medieutviklingen i Norden. Undersøkelsen, som ligger til grunn for analysen, ble foretatt i september 2011 – med 1500 norske respondenter i alderen fra 15-69 år.

Sverige ligger på andreplass i prosentvis anskaffelse av nettbrett. Dansker og finner kommer langt bak nordmenn og svensker.

- Nordmenn er innovative – og ligger aller fremst i Norden når det gjelder det å anskaffe seg mediebrett. Dette er et marked med stort potensial. Vi har akkurat kommet i gang, sier VD Marie Nilsson i Mediavision AB i meldingen.

Snart 900.000

Totalt i Norden er det blitt solgt drøye 800 000 mediebrett. 30 prosent av disse er blitt solgt i Norge.

Marie Nilsson er derimot ikke overrasket over at nordmenn i større grad enn andre har valgt å anskaffe seg det tynne nettbrettet – som ses på som en mellomting mellom PC og smart-telefonen.

- De norske forbrukerne har ofte vist seg som raske til å ta i bruk nye produkter på dette området. Dette får også raskt konsekvenser for konsumet av medier, sier Marie Nilsson i meldingen.

Apple startet

Det var Apple som kom best i gang i dette markedet, med sin iPad. Senere har Apple fått flere konkurrenter på dette markedet.

- Vi har registrert en kraftig økning i TV-tittingen i Norge via mobiltelefoner. Dette er ikke minst en konsekvens av det store salget av smart-telefoner. Nå er det mediebrettene som selger godt, med de konsekvenser det har for bruken av medier. Men denne utviklingen setter også høye krav til innholdsleverandørene. De må også tilpasse sine tjenester til de nye brukervanene, forteller daglig leder Marie Nilsson i Mediavision AB i meldingen.

Mediavision AB er et uavhengig konsulent- og analyseselskap som har fokus på den digitale utviklingen innen media. Selskapet har kontor i Stockholm.

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen