Torstein Solli Hansen er divisjonsleder for mobil billettering og betaling i WTW, som står bak AtBs billettbestillings-app. (Foto: WTW)

Har solgt 1 million mobilbilletter

Suksess for billettbestilling via app.

Det å kjøpe billetter til bussen, toget eller trikken er blitt enklere enn noensinne, takket være at mange av kollektivselskapene har begynt å satse på billettkjøp via mobiltelefonen. Mobilen.no har tidligere testet NSBs app for billettbestillling, som senere har kommet i nye versjoner.

Billettsalget til NSB er imidlertid ingenting i forhold til det AtB i Trondheim kan vise til, skal vi tro en pressemelding fra app-produsenten WTW. AtB er administrasjonsselskapet for kollektivtrafikk i Sør-Trøndelag.

9400 billetter på én dag

Ifølge WTW kunne AtB nå feire med kake etter at de nådde tilsammen 1 million solgte billetter via app og SMS, på rundt 10 måneder. Toppnoteringen på én dag er 9400 solgte billetter hos ATB. Til sammenligning oppga NSB i august via et nyhetsbrev at de solgte over 1000 billetter med sin løsning på mobil, ifølge WTW.

– Når NSB karakteriserer sitt salgsvolum via mobil som en "formidabel suksess" i sitt nyhetsbrev, må vi spørre hva vi skal betegne det AtB opplever med vår løsning, som til daglig selger det mangedobbelte billetter via mobil med langt mindre kundegrunnlag, sier divisjonleder for mobil billettering og betaling i WTW, Torstein Solli Hansen.

Mobilhandelsjef Thang Manh Tran hos NSB er langt fra misfornøyd med billettsalget fra NSBs egen app.

– Vi heier på de som lager gode løsninger for kundene sine, og det var nettopp med dette i tankene at vi lagde vår app. Vi er fornøyd med at over 300 000 har lastet ned appen og at 100 000 av disse bruker den månedlig. Men vi ser at vi har noe å strekke oss etter og det kommer vi også til å gjøre. Appen er kun en av flere salgskanaler og er i stadig utvikling. Vi jobber hele tiden for å gjøre den enda bedre, sier Thang Manh Tran til Mobilen.no.

Vil ha løsningen i lommen

AtB i Trondheim innførte løsningen "Mobilbillett" fra WTW i november 2011, blant annet for å kunne redusere kontantomsetningen og få ned risikoen for ran. Bruk av kontanter på buss og trikk førte også til tregere billettering ombord.

Kontantomsetningen har sunket med 50 prosent etter at løsningen ble innført. WTW sier de opplever høy etterspørsel etter produkter hvor løsningen ligger i selve mobilen, og dermed alltid er tilgjengelig i lommen til brukeren.

– Nordmenn flest er blitt trygge på å bruke mobilen som medium for kjøp og betaling av ulike typer varer og tjenester, og dette vil vi bare se mer og mer av i tiden fremover, sier Hansen.

Les også: – Mobilbetaling er for usikkert

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen