Test

Håpløs GPS i Nokia N95

Nokia N95 GPS

Skjerm: LCD, 2,6", ikke trykkfølsom
Lagringsplass: 160 MB + inntil 2GB minnekort
Utganger: 3,5 mm minijack, USB
Dimensjoner: 9,9 x 5,3 x 2 cm, 120 gram
GPS-mottaker: Ukjent
TMC: Nei
Medfølgende kart: 100 land

Ekstra funksjoner: Smarttelefon
Pris: Fra 6000 kroner pluss abonnement på navigasjon.

Nokia N95 GPS

Skjerm: LCD, 2,6", ikke trykkfølsom
Lagringsplass: 160 MB + inntil 2GB minnekort
Utganger: 3,5 mm minijack, USB
Dimensjoner: 9,9 x 5,3 x 2 cm, 120 gram
GPS-mottaker: Ukjent
TMC: Nei
Medfølgende kart: 100 land

Ekstra funksjoner: Smarttelefon
Pris: Fra 6000 kroner pluss abonnement på navigasjon.
N95 finner informasjonen den trenger på internett. (Alle foto: Marius Valle)
N95 finner informasjonen den trenger på internett. (Alle foto: Marius Valle)
Det er enkelt å finne interessepunkter.
Det er enkelt å finne interessepunkter.
Denne beskjeden blir du pent nødt til å venne deg til.
Denne beskjeden blir du pent nødt til å venne deg til.
Du fpr også ofte beskjed om at du ikke befinner deg på veien.
Du fpr også ofte beskjed om at du ikke befinner deg på veien.
Du kan få nattmodus som er enkelere å lese om natten.
Du kan få nattmodus som er enkelere å lese om natten.
Det er forholdsvis enkelt å følge med på kartet, og stemmeguidingen er god.
Det er forholdsvis enkelt å følge med på kartet, og stemmeguidingen er god.

Flaggskipsmobilen N95 skal ifølge Nokia være en fullblods GPS-mottaker. Mobilen kan forklare deg veien enten du er til fots  eller bak rattet.

Men kan en liten smarttelefon som dette egentlig måle krefter med GPS-er fra TomTom og Garmin? 

LES OGSÅ: Test av Nokia N95 >

Nederst på denne siden kan du se en video av GPS-navigasjonen i aksjon.

Ekstrautgifter
Før du kan bruke N95 til bilnavigasjon, må du gå til anskaffelse av billader og mobilholder. I tillegg må du kjøpe en navigasjonslisens.

For en ukes navigasjon i Norden koster lisensen 40 kroner, en måned koster 60 kroner, ett år går for 489 kroner, mens en treårslisens koster deg 570 kroner.

I tillegg må du betale for internettrafikken GPS-programmet bruker for å laste ned ruter og søke opp adresser.

Det å holde deg med oppdaterte kart er altså en vesentlig tilleggsutgift du må regne med etter at du har betalt rundt 6500 kroner for telefonen.

Trykkløst
Når alt er montert og klar til bruk, vil du oppdage en del forskjeller fra tradisjonelle navigasjonsenheter. Har du brukt en løsning fra for eksempel Garmin eller Mio, vil du fort savne trykkfølsom skjerm.

På N95 må du nemlig bruke menytastene og tastaturet for å legge inn ruter. Det hjelper heller ikke at skjermen er knøttliten i forhold til bilnavigasjonssystemer.

Denne kombinasjonen gjør at det i praksis ikke er mulig å gjøre små endringer i navigasjonen mens du kjører. Tilleggsinformasjon om for eksempel hastighet er skrevet med såpass små bokstaver at du i praksis ikke kan lese den uten å ta konsentrasjonen vekk fra veien.

Å sette opp en kjørerute er heller ikke det enkleste i verden. Først må du søke etter sted ved hjelp av adresse, navn eller interessepunkt. N95 vil deretter søke opp adressen på internett. Når du har funnet stedet du vil navigere til, må du igjen inn i menyen og velge at du vil navigere til dette stedet.

Å legge inn en ny rute mens du venter på rødt lys er med andre ord nesten umulig.

Plagsom treg
Du får ikke lov til å sette opp ruten før N95 har kontakt med satelitter. Og dette irriterte vi oss grønne over. Det kan ta N95 en liten evighet å finne alle nødvendige satelitter. Ved flere tilfeller har det tatt fem minutter, og da har vi sittet under åpen himmel.

Et gjennomsnittlig godt GPS-system finner som regel satelittene på sekunder under normale forhold. Dermed sier det seg selv av N95 stiller meget svakt.

På andre GPS-mottakere får du som oftest mulighet til å plotte inn adressen du skal navigere til selv om du ikke har kontakt med satelitter. Da vil GPS-en begynne å guide deg når den har funnet posisjonen sin. Med N95 må du vente på kontakt før du får gjort noenting som helst. 

Når du omsider er i gang med kjøreruten, mister du muligheten til å søke på nye adresser. Dette er lite praktisk dersom du bestemmer deg for å svippe innom en bensinstasjon på veien.

Mister dekning
Det blir ikke bedre av at N95 til stadighet mister kontakt med satelittene når vi er ute og kjører. Og når den finner dekning igjen, er vi ifølge navigasjonsprogrammet langt utenfor veien. Det kan gå så mye som et halvt minutt før N95 er på sporet av veien igjen. Og da er sjansen for at du har gått glipp av en avkjørsel stor.

Det samme skjer når vi kjører inn i tunneler. Når vi er ute av tunnelen, kan N95 gjerne si at vi befinner oss på en annen vei enn den vi kjører på. Du risikerer altså å bli sendt helt på villspor.

Det skjer dessuten altfor ofte at N95 melder om rundkjøringer som ikke eksisterer, og at vi skal svinge av veien når det ikke finnes noen slik mulighet.

GPS-mottakeren til N95 er rett og slett skikkelig unøyaktig.

Kunne vært bra
GPS-programmet skal ha skryt for forståelige anvisninger når ting fungerer. Kartet zoomer seg automatisk inn og ut, og krappe svinger utheves på kartet. Stemmen er ikke masete, og gir akkurat nok informasjon. Du får også opp ikoner som viser deg hvor du skal i neste kryss.

I tillegg kan du som på GPS-er flest stille N95 inn til kun å vise neste sving, kryss, rundkjøring eller andre veivalg.

Ubrukelig
Dessverre står den komplett ubrukelige GPS-mottakeren i veien for at N95 er i nærheten av å erstatte en vanlig navigasjonsløsning fra for eksempel TomTom eller Mio.

Manglen på ekstrafunksjoner taler heller ikke for at du skal bytte ut GPS-en din med N95. Du får ingen fotoboksvarsling eller fartsgrenseinformasjon.

På toppen av alt dette må du betale ekstra for å få navigere i det hele tatt. Dette burde vært inkludert i prisen for telefonen, som fra før av er rimelig stiv.

Alt i alt er dette så dårlig at vi vil fraråde deg å kjøpe N95 med tanke på å bruke den som bilnavigasjon. Bruk heller pengene på et billig GPS-system. Vi har nemlig ikke testet ett eneste frittstående navigasjonssystem som ikke banker N95 på funksjoner og brukervennlighet.

Til og med den ett år gamle Siemens SXG75 er vesentlig bedre enn N95 på veien.

God til fots
Det skal nevnes at GPS-mottakeren i N95 duger bra på ett område: Dersom du er til fots i en by, gjør N95 en mye bedre jobb. Her har vi ikke opplevd å bli ledet i feil retning. Til bybruk på ferier er N95 et veldig godt alternativ til en separat navigasjonsenhet.

Skal du bruke bil, er det likevel ingen vei utenom ekte bilnavigatorer. Vi anbefaler fortsatt Mio C250 som en billig og god løsning. Om du vil ha mye for pengene, kan du ta en titt på Medion GoPal PNA470T.

Bilnavigasjon med Nokia N95

Bilnavigasjon med Nokia N95

Kommentarer (70)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen