Guide
(Bilde: Shutterstock 156733352)

Reklamen har oljet Internett – men nå kan festen være over

Hvem skal ta regningen for at vi surfer gratis?

Velkommen til Internett, hvor vi de siste par tiårene har vært i stand til å kommunisere, lære og la oss underholde, som regel uten å betale noe som helst. Det kan du takke reklamen for. Ingenting er som kjent gratis, men takket være Internettreklame har vi fått både søkemotorer som Google, sosiale medier som Facebook, videotjenester som YouTube, og en hel skog av sider for nyheter og underholdning.

Det er imidlertid ikke bare-bare å tjene penger på reklame, og det er mange myter om hvordan det hele fungerer som lever i beste velgående – til tross for at mange av dem er direkte feil. Det er litt ironisk at mange av disse mytene, samt mange av årsakene til at nettannonsering er vanskelig, skyldes en av de samme tingene som gjør Internett så fantastisk; nemlig at det går over landegrensene.

De trøblete landegrensene

Tidligere i år kom det en nyhet som fikk ganske mange utenfor USA til å sette ettermiddagskaffen i vrangstrupen. Det amerikanske Netflix-alternativet Hulu, som tilbyr strømming av alskens TV-serier uten å kreve noen månedsavgift, bestemte seg nemlig for å utestenge VPN-brukere. Den offisielle årsaken var at de manglet rettigheter til å vise film og serier utenfor USA, og da var VPN et problem.

Les kommentarene (23)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen