Feature
Fra venstre: Carmageddon, DOOM, Night Trap, Custer's Revenge, Manhunt og Call of Duty. (Bilde: Montasje: Teknofil.no)

De 10 drøyeste spillene i historien

Fra voldtekt og blodsuging til drap og terrorhandlinger.

Nye medier har alltid vært kontroversielle, og slik er det også med spill – selv om mediet strengt tatt ikke fortjener å bli kalt «nytt» lenger. I denne artikkelen skal vi se på ti av de spillene som har skapt mest blest gjennom tidene, og det vi starter med er nesten 40 år gammelt.

Death Race (1976)

Death Race.
Death Race.

Hva: Det første virkelig kontroversielle spillet, selv om det ikke er så lett å forstå hvorfor når man ser på det i dag. Death Race er inspirert av den cheesy actionfilmen Death Race 2000, som omhandlet et blodig kappløp gjennom USA. Målet er å kjøre ned små menneskelignende figurer, som skriker og blir erstattet av kors når de dør. Spillet er så gammelt at maskinvaren i arkademaskinen bruker transistor-transistor-logikk i stedet for mikroprosessor, så presentasjonen er svært enkel.

Grufulle greier.

Hvorfor: Datidens arkadespill dreide seg vanligvis om sport eller kappløp. Faktisk fantes det svært få arkadespill hvor mennesker eller menneskelignende figurer skadet hverandre – det første var Western Gun, et duellspill som ble lansert året før. I Death Race var selve målet å drepe menneskelignende figurer, og det var heller ikke populært at de ble erstattet med det kristne korset da de døde.

Hvem: Kontroversen startet med en reporter i Seattle. Han intervjuet en mor i en spillehall, som mente at spillet lærte barn å kjøre over og drepe folk. Historien fikk distribusjon hos nyhetsbyrået Associated Press, og derfra gikk det slag i slag. Presse, psykologer, politikere og ulike organisasjoner sto i kø for å fordømme spillet, og det havnet til og med på 60 Minutes. The National Safety Council kalte spillet «sykt og morbid», og mente at det representerte et lumsk skifte i samfunnet der folk gikk fra å være passive tilskuere til medievold, til aktive deltakere.

Custer's Revenge (1982)

Custer's Revenge.
Custer's Revenge. Foto: Mystique

Hva: General George Custer er en omdiskutert figur i USA. Han er mest kjent for sine bedrifter i Indianerkrigene og nederlaget ved Little Big Horn, der han ble drept. I Custer's Revenge fikk han sin «hevn». Spilleren kontrollerte en naken Custer med erigert penis, som måtte komme seg helskinnet over til en naken indianerkvinne bundet til en påle. Målet er sex med kvinnen, og underveis blir han angrepet av piler. Spillet var ment for voksne, og i manualen skrev utvikler Mystique at «hvis et barn ser spillet, bør du si at Custer og indianerkvinnen danser».

Spillets cover.
Spillets cover. Foto: Mystique

Hvorfor: Det er veldig vanskelig å tolke det som skjer på noen annen måte enn voldtekt, selv om utvikleren hardnakket hevdet indianerkvinnen samtykket. Det historiske bakteppet er også usmaklig, med tanke på grusomhetene som ble utført i krigen mot den amerikanske urbefolkningen.

Hvem: Utviklerne valgte selv å forhåndsvise spillet for kvinnesaksgrupper og indianerorganisasjoner, og regnet nok med store protester fra disse gruppene – noe de også fikk. Det ble også hevdet at spillet inspirerte til voldtekt i virkeligheten. Utviklerne ble blant annet saksøkt av Atari, som eide konsollplattformen spillet kom til, i et forsøk på å stanse distribusjonen.

Mortal Kombat (1992)

Mortal Kombat.
Mortal Kombat. Foto: Midway Games

Hva: Nittitallet var gullalderen til todimensjonale slåssespill av den typen der to slåsskjemper banket livskiten ut av hverandre. Mortal Kombat var et arkadespill som på mange måter var en ren Street Fighter II-klone, men som benyttet seg av digitalisert grafikk og ekstrem vold for å skille seg ut.

Seriens «beste» drapsmetoder.

Hvorfor: Figurene i spillet var digitaliserte animasjoner av ekte skuespillere, noe som gjorde at grafikken virket betydelig mer realistisk enn i de mer tegnefilmaktige spillene som dominerte markedet. I tillegg hadde spillet noe som het «fatalities», som var unike måter å ta knekken på forsvarsløse motstandere etter at de var overvunnet. Man kunne for eksempel kutte av armene deres eller rive ut ryggraden deres.

Hvem: Spillet skapte selvsagt mediestorm da det kom ut, og det hele endte opp med en høring i den amerikanske kongressen hvor det og neste spill på lista, Night Trap, ble utsatt for kraftig kritikk. Kontroversene resulterte i opprettelsen av Electronic Software Ratings Board, organisasjonen som aldersmerker spill i USA. Spillskaper Ed Boon innrømmet senere at han mente kritikerne «hadde et poeng», og at opprettelsen av ESRB var positivt for bransjen.

Night Trap (1992)

Night Trap.
Night Trap. Foto: Sega

Hva: Et av de første spillene som ble lansert på CD-plate, og et tidlig eksempel på en «interaktiv film». Handlingen foregikk i et mystisk hus der en gjeng ungjenter skulle overnatte. Ved hjelp av skjulte kameraer og hemmelige feller måtte du beskytte dem mot vampyrer. Night Trap ble egentlig utviklet i 1987, for et VHS-basert spillsystem som ble kansellert, og endte opp på Sega CD i 1992.

«I don't believe what I just saw», indeed.

Hvorfor: Hm, et spill der du spionerer på sexy og ofte lettkledde ungjenter med skjult kamera? Solgt for en konsoll primært markedsført mot barn? Det sier seg nesten selv hvorfor spillet skapte oppsikt, selv om meningen var å passe på jentene og ikke drepe dem. Spesielt én scene, der en kvinne i nattkjole blir tømt for blod, satte sinnene i kok.

Hvem: I likhet med Mortal Kombat ble Night Trap diskutert opp og ned av amerikanske medier og politikere, og mannen bak barne-TV-serien Captain Kangaroo mente det var skadelig for barn. I tillegg endte spillet opp som en del av konsollkrigen mellom kamphanene Sega og Nintendo, hvor styreformann Howard Lincoln hos Nintendo of America stolt proklamerte at det aldri ville få slippe til på deres plattformer.

Doom (1993)

Doom.
Doom. Foto: id Software

Hva: Før Doom var førstepersons skytespill en nisjesjanger. Etter Doom var førstepersons skytespill den største sjangeren på markedet – og det er den på mange måter fortsatt. I Doom har horder fra helvete klart å invadere en forskningsbase på Mars, og du er den eneste som kan stoppe dem og hindre en invasjon av jordkloden. Doom var et banebrytende og usedvanlig underholdende spill, men det var også svært kontroversielt.

Morsomt i dag, blodig alvor på nittitallet.
Morsomt i dag, blodig alvor på nittitallet. Foto: Fedrelandsvennen

Hvorfor: Motorsag, pumpehagle og babylik hengende i taket. Sistnevnte tror jeg strengt tatt var noe media diktet opp selv, men det var mange grunner til at det blodige førstepersonsskytespillet ble kontroversielt. Doom var, i likhet med pappa Wolfenstein 3D (som selv skapte kontroverser takket være nazi-symbolikk og «mecha-Hitler»), noe helt annet enn de sideskrollende actionspillene vi var vant med.

Hvem: Doom var kontroversielt over hele verden, men vi konsentrerer oss om Norge. Fedrelandsvennen-artikkelen «Perverst dataspill sjokkerer» har gått som en farsott rundt på nettet i det siste tiåret, men i 1993 var det ikke så mange som lo av den. Artikkelen klarer ikke helt å bestemme seg for om spillet eller den positive anmeldelsen det fikk hos PC Format er verst, og siterer blant annet Barna i våre hjerter-talskvinne Ethel Kjørtveit, som beskriver det klassiske spillet som «grusomt og sykt». Artikkelen forteller også hvordan TV2 umiddelbart trakk annonser for spillet på Tekst-TV etter at artikkelforfatteren hadde gjort dem oppmerksom på saken.

På neste side skal vi innom populære serier som GTA og Call of Duty.

Kommentarer (19)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen