Guide Kjøpsguide: Actionkamera

Det er mange actionkameraer å velge mellom, la oss hjelpe deg med å få litt oversikt. (Foto: YouTube, GoPro, Sony, Garmin | Montasje: Tek.no)

Ikke kjøp et actionkamera før du har lest dette

Les vår grundige kjøpsguide.

I noen fylker er vinterferien allerede i gang, men for mesteparten av landet er det neste uke som gjelder. Skisteder over hele fjøla gjør seg klar for innrykket av små og store skiglade nordmenn, som på sin side går over skiutstyret, sliper stålkantene på snowboardet og sjekker om slalomstøvlene fortsatt passer barna. Og enten du endelig skal prøve deg i den røde eller svarte løypa, eller bistå en ung håpefull i sine første forsiktige bakker, er det gøy å forevige både knall, fall og suksess på video.

Men selv om en smarttelefon fungerer veldig fint mesteparten av tiden, setter vinterlige forhold litt ekstra krav til utstyret. Her kommer actionkameraene inn i bildet. Den lille størrelsen gjør dem nesten umerkelige på turen, de kan festes nesten over alt, og den solide konstruksjonen gjør at de overlever de utroligste ting. 

Men ikke alle actionkameraer er like gode og prisforskjellen mellom mange av modellene kan være betydelig. Derfor gjelder det å vite hva du bør se etter når du skal handle actionkamera, og hva du egentlig trenger. 

På denne siden skal vi se på seks ting som påvirker bildekvaliteten, på neste side ser vi nærmere på ting som sakte film, lydkvalitet og ekstrautstyr »

Oppløsning: Trenger jeg 4K?

God bildekvalitet er naturlig nok det vi ofte tenker på først når vi er på jakt etter et kamera, men det er ikke noe som er lett å oppgi i ett enkelt tall. Det stopper imidlertid ikke produsentene fra å prøve, da de forsøker å løfte frem Full HD eller 4K i markedsføringen; som om 2160 ganger 3840 piksler alene skaper gode bilder. De aller fleste har en HD-tv i dag og kan utnytte innhold i 1080p-oppløsning, men trenger vi egentlig 4K?

Vårt korte svar er nei, du gjør egentlig ikke det. De aller færreste har store nok TV-er til å få utbytte av den høye oppløsningen, og da vi testet det tidligere i år var det nesten ingen som så noe nevneverdig forskjell på full HD og 4K med vanlig sitteavstand til TV-en.

Det er ikke mange kameraer som gir fungerende 4K. Med fungerende mener vi 4K-oppløsning og en bildefrekvens som er raskere enn 25 bilder i sekundet (fps), ikke de ubrukelige 15/12,5 som GoPro Hero3+ hadde. Så vidt vi kommer på er det bare tre actionkamerer på markedet som gir fungerende 4K-oppløsning, men bare to av dem igjen som gir brukbare bilder: Sony FDR-X1000V og GoPro Hero4 Black.

PAL/NTSC

Ofte omtalt som henholdsvis Europeisk og Amerikans fjernsynsstandard, selv om begge finnes andre steder i verden. En av ulikhetene i standardene er at bildefrekvensen er 25 eller 50 bilder i sekundet i PAL-systemet, og 30 eller 60 bilder i sekundet i NTSC-systemet.

En mulig fordel med å gjøre opptak i 4K-oppløsning, er at du kan stabilisere bildet digitalt i ettertid og simulere kamerabevegelser, hvis du skal bruke videoen i full HD. Dette krever dog mye mer jobb i etterkant, og du må planlegge innspillingen av videoen med det i tankene. To helt klare ulemper er at 4K-video krever mer lagringsplass, og du kan ikke gjøre opptak med en høyere bildefrekvens enn 25/30 fps (PAL/NTSC), som gjør at videoen kommer til å hakke hvis du setter ned avspillingshastigheten for å få saktefilm.

Sony X1000V øverst og GoPro Hero4 Black nederst. Selv om det er nokså enkelt å se forskjellen her, er det ikke like tydelig når du spiller videoen.
Sony X1000V øverst og GoPro Hero4 Black nederst. Selv om det er nokså enkelt å se forskjellen her, er det ikke like tydelig når du spiller videoen.

Komprimering betyr mer enn oppløsning

En video er egentlig bare en rask serie bilder som spilles av i rask rekkefølge. Full HD tilsvarer en oppløsning på omtrent 2 megapiksler, og selv om det er lite sammenlignet med dagens stillbildekameraer, blir det altfor plasskrevende når et actionkamera gjerne tar 50 bilder i sekundet. På ett minutt blir det 3000 bilder, eller frames som vi kaller dem når vi snakker om video. For å gjøre denne datamengden håndterbar, blir videoen komprimert i kameraet, som regel med .MP4-filformatet og en h.264-kodek.

Du kan se hvor mye et actionkamera komprimerer videoen ved å se om produsenten oppgir kameraets «bitrate», som regel oppgitt i Megabit per sekund (Mbps). Høyere bitrate gir stort sett bedre videokvalitet. GoPro Hero4 Black og Sony X1000V er de to kameraene på markedet med høyest bitrate og best videokvalitet; GoPro med 60 Mbps og Sony med 100 Mbps, og som du kan se på bildet til høyre, er X1000V noe skarpere enn Hero4 Black.

Les hele testen av Sony X1000V og se sammenligningsvideo her »

Så blir jo det store spørsmålet: Trenger du så høy bildekvalitet? Og kommer du til å merke det? Det er enkelt å se forskjell på de to bildene i sammenligningsbildet til høyre, de står stille, og vi har satt lupe på dem for å se ulikhetene så tydelig som mulig. Hvis du går inn i testen av X1000V og ser sammenligningsvideoen, er det ikke like enkelt å se forskjell.

Det samme opplevde vi da vi testet Garmins nye toppmodell, VIRB XE. Til tross for at det er et actionkamera til nesten 4000 kroner, er bitratene bare 24 Mbps, betydelig lavere enn Sony X1000Vs 100 Mpbs og GoPro Hero4 Blacks 60 Mbps. Men som du kan se i testvideoen under, oppleves ikke forskjellen mellom GoPro og Garmin så stor som man kanskje skulle tro når du spiller av videoen.

Vår testvideo fra testen av Garmin Virb XE. Ikke la deg lure av testvideoer der kameraet står helt stille, da får kodeken en urealistisk enkel jobb, og komprimeringen blir mindre tydelig enn når bildet er i bevegelse. Derfor beveger vi alltid kameraene når vi tester.

For profesjonell bruk, eller noe som ligner, ville vi helt klart ha prioritert det lille ekstra bildekvaliteten den høye bitraten hos toppmodellene gir, men til mer «vanlig» hjemmebruk vil 20-25 Mbps holde for de fleste. Uansett, se testvideoen over og døm selv.

Større vidvinkel gir ikke nødvendigvis bedre bilder

Når det kommer til optikken, er det rent kvalitetsmessig ganske liten forskjell på de ulike modellene på markedet. Så små vidvinkelobjektiver som disse kameraene har som regel forholdsvis dårlig optisk kvalitet i utgangspunktet, og videokomprimeringen har mye mer å si for hvor fine detaljer du greier å se i bildet.

Mer vidvinkel, eller rettere linjer? Garmin Virb XE (til venstre) har ikke like stor synsvinkel som GoPro Hero4 Black (til høyre), men den innebygde objektivkorrigeringen gjør linjene i bildet penere.

Da er det større forskjeller på hvor stor «fish-eye-effekten» er. De fleste actionkameraene bruker nemlig ekstreme vidvinkelobjektiver for å få en så stor synsvinkel som mulig. Dette er bra hvis du fester kameraet på hjelmen din, da ser kameraet nemlig sånn omtrent det samme som du ser. Eller hvis du monterer det foran på skistaven for å filme deg selv mens du kjører, da gjør den store vidvinkelen at du kan se nesten hele deg i videoen.

Ulempen med dette er bildet forvrenges, særlig i ytterkanten, slik at linjene i bildet bøyes. Dette merkes særlig hvis du beveger kameraet fra side til side, og får derfor mindre å si hvis du står på ski nedover en bakke, siden kameraet da stort sett peker rett frem. Men med en gang det begynner å svirre mye fra side til side kan fish-eye effekten oppleves som ubehagelig. Se for eksempel musikkvideoen fra «Biting Elbows» under her , som utelukkende er filmet med et actionkamera fra hovedpersonens synsvinkel. En morsom idé som gjør det til en kul video, men vi blir litt svimle av den også.

(Videoen er ganske worksafe, selv om det kanskje ikke ser sånn ut fra bildet under; det er bare Biting Elbows som clickbaiter litt. Vi gjør likevel oppmerksom på at musikkvideoen inneholder noen voldelige scener, særlig i starten og slutten, vi har derfor valgt starte i en forholdsvis snill del som likevel illustrerer poenget vårt godt).

Vi har stilt inn videoen her slik at den starter i en forholdsvis snill del av musikkvideoen, men som samtidig illustrerer poenget vårt godt. Vi gjør likevel oppmerksom på at musikkvideoen inneholder voldelige scener av grafisk karakter, spesielt i starten og slutten. (YouTube/bitingelbows)

Du kan kompansere for fish-eye effekten i etterbehandlingen, og det hjelper også å velge en smalere synsvinkel (field of view) i kameraets innstillinger, men vi likte veldig godt at Garmin Virb XE lot oss beholde kameraets brede synsvinkel, men redusere fish-eye effekten med intern objektivkorrigering.

Du kan lese mer om det i testen av Garmin Virb XE »

Få riktige farger og eksponering med proffe innstillinger

Slik ser Garmins proffinstillinger ut i telefonappen.
Slik ser Garmins proffinstillinger ut i telefonappen. Skjermdump

Ulike actionkameraer har ofte litt forskjellige farger. Det er ikke snakk om veldig store forskjeller, men vi har sett at kameraer fra for eksempel AEE, Contour og GoPro heller litt mot et varmt fargestikk, mens Sony, Garmin og Panasonic er litt mer blålige og kjølige. Det kan du se selv i sammenligningsbildene fra denne samletesten.

Til vinterbruk foretrekker vi det kjøligere fargestikket, da de varme fargene synes ekstra godt mot den vite snøen. Toppmodellene fra Sony, GoPro og Garmin har ekstra proffinnstillinger som gir deg mer kontroll over fargene, og du kan til en viss grad justere fargene i redigeringen hvis du ikke er helt fornøyd, men det beste er som regel å få det riktig i kameraet.

Eksponeringskompensasjon (kalt «eksponeringsavvik» i appen til Garmin) er også en veldig fin funksjon å ha, som gir deg kontroll over hvor lyst bildet skal være. Særlig om vinteren kan kameraene bli forvirret av all den lyse sneen, og resultatet kan da lett bli et mørkt bilde.

Ingen av dem ser bra ut i måneskinn

Som i: Ingen av dem gir særlig pene bilder i mørket. Men noen er likevel bedre enn andre også her. Et actionkamera er et lite videokamera; det er litt av poenget. Det skal være enkelt å ta med, og du skal kunne feste det nesten over alt, også på deg selv, uten å merke noe særlig. Men en konsekvens av dette er at bildebrikkene også er små.

Bildebrikken i Sonys actionkameraer er av 1/2,3"-typen, som er nokså vanlig i små kompaktkameraer, men -for å gi litt perspektiv - omtrent 12 ganger så små som bildebrikkene i et vanlig speilreflekskamera. Små bildebrikker er mer utsatte for bildestøy når det blir mørkt og vi må skru opp ISO-en i bildet, og siden bildestøyen flytter seg rundt i bildet hele tiden, er den i praksis bevegelse som går ut over komprimeringen. Så selv om Sonys lille actionkamera AS20 har samme bildebrikke som toppmodellen X1000V, blir komprimeringen mer påvirket av bildestøyen siden AS20 på sitt beste yter 28 Mbps, mot toppmodellens 100.

l skibakken pleier ikke lysforholdene å være noe problem, med mindre du setter utfor på natten eller i tett tåke (noe vi fraråder). Men hvis du vil filme på hytta etterpå, eller vet at du vil bruke kameraet i dårlige lysforhold, kan det være greit å gå for en modell med
høyere bitrate, som for eksempel GoPro Hero4 Black eller Silver, og Sony FDR-X1000V eller AS200V.

Når det er sagt, de fleste actionkameraene har større bildebrikker enn de gamle Mini-DV hjemmevideokameraene, og der var bitraten begrenset til 25 Mbps. Så 100 Mbps er bedre enn 50, men det kan jo være at 25 er godt nok - det er opp til deg. I videoen over kan du se hvordan Garmin Virb XE fungerer på kveldstid sammenlignet med GoPros toppmodell Hero4 Black. Virb XE yter ikke mer enn 24 Mbps, mens Hero4 Black skal ligge på rundt 60 Mbps.

Her kan du lese mer om bildekvaliteten til Garmin Virb XE vs GoPro Hero4 Black »

På neste side skal vi se på fem andre ting du bør tenke på før du kjøper kameraet »

Gå til side

GoPro Hero

GoPro Hero 4 Black

Sony HDR-AZ1

GoPro Hero 4 Silver

Sony ActionCam HDR-AS200V

Sony X1000V

Sony HDR-AS100V

GoPro Hero+ LCD

GoPro Hero+

GoPro Hero 4 Session

Sony HDR-AS50

Garmin VIRB XE

Garmin VIRB X

GoPro Hero   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 1 289,- Til butikk
Ikke på lager 1 289,- Til butikk
Ikke på lager 1 289,- Til butikk
Ikke på lager 1 299,- Til butikk

GoPro Hero 4 Black   Les mer »

Sony HDR-AZ1   Les mer »

GoPro Hero 4 Silver   Les mer »

Sony ActionCam HDR-AS200V   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 1 994,- Til butikk
Ukjent lagerstatus 2 799,- Til butikk
Forventet lagerdato 2 842,- Til butikk
På lager 2 910,- Til butikk

Sony X1000V   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 3 494,- Til butikk
På lager 3 495,- Til butikk
På lager 3 495,- Til butikk
Forventet lagerdato 4 272,- Til butikk

Sony HDR-AS100V   Les mer »

Beste priser

På lager 2 499,- Til butikk
Ikke på lager 2 595,- Til butikk
Ikke på lager 2 595,- Til butikk
Ikke på lager 3 499,- Til butikk

GoPro Hero+ LCD   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 2 249,- Til butikk
På lager 2 639,- Til butikk
Ikke på lager 2 695,- Til butikk
Ikke på lager 2 695,- Til butikk

GoPro Hero+   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 1 990,- Til butikk
Ikke på lager 2 149,- Til butikk
Ikke på lager 2 149,- Til butikk

GoPro Hero 4 Session   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 1 989,- Til butikk
Ikke på lager 2 149,- Til butikk
Ikke på lager 2 149,- Til butikk
Ikke på lager 2 149,- Til butikk

Sony HDR-AS50   Les mer »

Garmin VIRB XE   Les mer »

Garmin VIRB X   Les mer »

Beste priser

Forventet lagerdato 2 794,- Til butikk
Forhåndsbestill 2 795,- Til butikk
Forhåndsbestill 2 795,- Til butikk
På lager 4 099,- Til butikk

Kommentarer (27)

Forsiden akkurat nå

Til toppen