Har dekningen forsvunnet? Sjekk selv, og se alle alternativene du har. (Bilde: Montasje: Shutterstock, Niklas Plikk, Teknofil.no)

Har du dårlig dekning?

Det ble klagestorm da One Call byttet nett.

Frem mot 1. mars vil samtlige One Call-kunder flyttes over til NetComs mobilnett. Det betyr at mange av kundene vil potensielt miste 4G-dekning i områder hvor de tidligere har hatt dekning. På mobilselskapets Facebook-sider kommer det frem at flere av kundene er misfornøyd med endringen, og truer med å bytte til en annen operatør.

Men hva bør du som One Call-kunde bytte til, i så fall?

Før du går så langt, bør du sjekke om det egentlig er noe poeng å bytte mobilselskap – du kan tross alt få høyere 4G-hastigheter via NetComs nett flere steder i landet.

NetCom og Telenor

Dekningen din kan avhenge en del av hvilket nett du er i. Særlig når det kommer til 4G-dekning er dette sant, noe dekningskartene til Telenor og NetCom i  Bergensområdet viser tydelig.
Dekningen din kan avhenge en del av hvilket nett du er i. Særlig når det kommer til 4G-dekning er dette sant, noe dekningskartene til Telenor og NetCom i Bergensområdet viser tydelig. Foto: NetCom/Telenor/Teknofil.no/montasje

I Norge har vi i praksis bare to landsdekkende mobilnett, nemlig NetCom og Telenor. Alle andre operatører leier nett av disse to, så du står igjen med valget mellom NetCom-dekning eller Telenor-dekning. For kort siden meldte One Call at de ville bytte nettleverandør fra Telenor til NetCom, og det har naturligvis en del å si for selskapets rundt 470 000 kunder. Dekningen til NetCom og Telenor er nemlig ikke identisk.

Fra og med 19. januar vil OneCalls kunder bli flyttet over til NetComs nett, og 1. mars skal alle være flyttet over. Dersom du er kunde hos One Call kan det dermed være lurt å sjekke hvordan dekningen blir etter endringen. Dette kan gjøres manuelt på telefonen, ved å gå på Innstillinger > Mobile Nettverk > Tjenesteleverandører.

Prosedyren varierer litt fra telefon til telefon, men når du først er inne i menyen kan du simpelthen huke av for de forskjellige leverandørene og sjekke hva slags dekning du får. Får du kun EGDE-nett, er det nok nærliggende å vurdere å bytte tjenesteleverandør. Særlig dersom du som One Call-kunde pleide å ha 4G i Telenor sitt nett.

Dette sier One Call:

Vi spurte One Call-sjef Øistein Eriksen om hvilken betydning han trodde det ville få for kundene å miste Telenor-dekningen:

– NetCom har kommet langt med en omfattende oppgradering av sitt mobilnett, og vi opplever NetComs kvalitet og videre planer som svært tillitsvekkende. Vi vet at NetCom har et meget bra mobilnett, og de aller, aller fleste One Call-kunder vil fortsette å få et like godt produkt som de har i dag.  Samtidig vil noen kunder naturligvis få endret sin dekningsopplevelse. For noen vil endingen være negativ, men vi får også svært mange tilbakemeldinger fra kunder som opplever å få en bedre dekningsopplevelse etter overgangen til NetCom, sier Eriksen

Ser dere noen tegn til at kundene er i ferd med å forlate One Call, slik de har gitt uttrykk for på Facebook-sidene deres?

Direktør i One Call, Øistein Eriksen.
Direktør i One Call, Øistein Eriksen. Foto: One Call

– Vi opplever ingen masseflukt fra One Call i forbindelse med nettverksbyttet. Det er riktig at noen hundre kunder har uttrykt sin misnøye på Facebook-siden vår, og at noen av disse har valgt å bytte til en annen operatør er helt naturlig. Våre øvrige kunder forholder seg rolige og ser ut til å stole på at de kommer til å få en god mobilopplevelse også i NetComs mobilnett.

Dere påstår selv at dere bytter til Norges mest moderne mobilnett, men dekningstesten vår søsterside Tek.no gjennomførte viste at Telenor generelt sett har større dekning enn NetCom. Er ikke dette litt misvisende?

Vi støtter oss til en rapport som det statseide forskningslaboratoriet Simula utarbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet i april 2014. Her kommer NetComs mobilnett ut som det klart beste nettet, spesielt knyttet til bruk av mobildata. Videre har NetCom har kommet langt i en omfattende modernisering av hele mobilnettet, og mer enn 1.000 nye 4G-basestasjoner ble satt i drift i 2014. Dette gjør at kvaliteten i nettet i dag er langt bedre enn hva tilfellet var for bare noen måneder siden.

Eriksen påpeker videre at NetCom har en forpliktelse om å bygge ut høyhastighets mobilnett til 98 prosent av befolkningen, og at det pågår et omfattende dekningsløft over hele landet.

Vi er derfor trygge på at kvaliteten i mobilnettet bil være meget bra, avslutter Eriksen.

Det er verdt å merke seg at det inntil i fjor fantes et tredje mobilnett i Norge, kalt Mobile Norway. Fremtiden til dette nettet er imidlertid usikker, etter at Tele2 gikk på en kraftig smell i frekvensauksjonen og ikke lenger kunne fungere som en selvstendig mobiloperatør. 

Hvilket mobilnett bruker din operatør?

Det finnes selvfølgelig mange alternativer til One Call, og noen av dem kan til og med gi deg mer for pengene. Om du bytter for å få bedre dekning, er det imidlertid ingen vits i å bytte til en operatør som uansett også bruker NetComs mobilnett.

Her er en oversikt over operatørene som finnes i Norge i dag, og hvilket nett de bruker:

               Telenor           

               NetCom             

Telenor NetCom
Djuice Chess
TalkMore One Call
Telipol Tele2
Xito Banzai
Phonero MyCall
MobiTalk  Telio
Altibox/Lyse  NextGentTel
Fonia  
Hello  
Chili  

Finn det best abonnementet for deg

Det er langt fra likegyldig hvilket abonnement du har, og det er viktig å velge et abonnement som passer forbruket ditt. Dersom du konsekvent bruker mer enn det som er inkludert i abonnementet ditt, kan det fort bli dyrt. Aller først bør du derfor danne deg et bilde av hvor mye du bruker mobilen hver måned.

Dette kan du nokså enkelt finne ut ved å klikke deg inn på «Min side» hos ditt nåværende mobilselskap, hvor du kan se hvor mye data du har brukt de foregående månedene. Slik får du et nokså godt bilde av hva du egentlig trenger. Om du i tillegg sjekker fakturaene, kan du finne ut hvilke enkeltutgifter som eventuelt gir stort utslag på totalsummen.

I abonnementskalkulatoren vår får du enkel oversikt over de abonnementene som passer best for ditt forbruk.
I abonnementskalkulatoren vår får du enkel oversikt over de abonnementene som passer best for ditt forbruk. Foto: Skjermdump fra Tek.no

Tek-nettverket har også en gratis abonnementskalkulator, hvor du kan plotte inn forbruket ditt og få en oversikt over hvilke abonnementer som passer for deg. Der får du vite hvilket mobilnett operatøren bruker, hastighetene du kan forvente å få, og omtrent hvor mye data som er inkludert i abonnementet. Det kan imidlertid hende at du må grave litt på operatørenes nettsider for å finne informasjon om tilleggstjenester som datapakker, mulighet for å øke datahastigheten, eller SMS-varsling for høyt forbruk. Abonnementskalkulatoren er uansett et lurt sted å starte.

Å overskride datagrensen kan være veldig kostbart, så SMS-varsling er absolutt noe du burde se etter hos operatøren din, og i så fall aktivere via Mine sider. Datahastighet varierer sterkt, og noen operatører struper deg allerede ved 4 eller 6 Mbit/s. Dersom du surfer mye, eller streamer musikk og video ofte, burde nok 10 Mbit/s være et minimum. Det finnes også abonnementer som lover 20-, 40- eller helt opp til 80 Mbit/s, men det koster ofte litt ekstra. 

Gå til Tek.nos abonnementskalkulator »

Er du One Call kunde og har opplevd dårligere nett? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor 

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen