Intervju

Gresset er grønnere på denne siden

Håkon Brox forteller å vinne Nordic Lights talentpris Coming Star 2011

I fjor delte Nordic Light for første gang ut talentprisen Coming Star. Dette er en utmerkelse som skal gå til den av de studentfotografene som stiller ut på festivalen juryen ønsker å hjelpe til å bli en kommende stjerne. Premien er blant annet en utstilling på Nordic Light det følgende året. Lørdag kveld deles prisen ut for andre gang, og vi har snakket med første års vinner og mannen årets utstilling The grass is always greener, Haakon Brox.

Les også: Snoren klippet i klippfiskbyen

- Skulle aldri bli fotograf
Haakon kommer fra Klæbu utenfor Trondheim, spiller i alternativrock-bandet Asiago og studerte barnevernspedagogikk da han fikk mulighet til å jobbe som assistent for trondheimsfotografen Geir Mogen. På første opptak - et undervannsopptak i Pirbadet - sa det klikk, og Haakon skjønte at dette var det han ville gjøre. Etter å ha gjort ferdig bachelorgraden han hadde startet på, søkte han fotograflinjen på Norges Kreative Fagskole.

– Jeg føler jeg utviklet meg mye på NKF. Siden jeg var svært bevisst på hva jeg ville oppnå var det også lett å forbedre seg, forteller Brox.

Vil ikke gi fra seg svaret
I en hard pakke blant julegavene etter et halvt år ved NKF oppdaget han en stilretning han ble veldig fascinert av. Boka Beneath the Roses av Gregory Crewdson dannet grunnlaget for et fordypningsprosjekt hvor Brox i to år har fotografert i og rundt Trondheim og Oslo. I møysommelig konstruerte scener forteller han lett surrealistiske historier. De konkrete tankene bak regien vil han nødig gi fra seg.

– Det er liksom litt av poenget, at alle kan lage sin egen forklaring til bildene. Når vi leser bøker, får alle forskjellige bilder inne i hodet av personene og scenene de leser om. Slik kan disse bildene fungere også hvis de får stå alene. Alle tolkninger vil være like “riktige”.

Brox bilder er resultat av et møysommelig forarbeide og et skarpt øye for detaljer.
Brox bilder er resultat av et møysommelig forarbeide og et skarpt øye for detaljer.

Uventet stjerne
Bildene fanget ihvertfall fantasien og oppmerksomheten til fjorårets Coming Star-jury, som kåret trønderen til sin kommende stjerne. Han hadde riktignok både meldt seg på og sendt inn bilder til juryen, men da avgjørelsen falt, hadde han mer eller mindre glemt konkurransen.

– Det kom ganske uventet. Jeg hadde tenkt å tilbringe avslutningskvelden på hotellet med venner, men fikk en telefon med en streng beskjed om å møte opp på middagsarrangementet.

Og juryen valgte Haakons kunst som det første prosjektet de ville satse videre på. Premien var mer en utfordring enn en gave. Et eget rom i Nordic Light House of Photography under festivalen, og et foredrag om bildene og arbeidet bak dem.

– Heldigvis fikk jeg et stipend fra NKF slik at jeg kunne fortsette å jobbe med serien. Det er nok også en verdi i seg selv å få mulighet til å fullføre et slikt prosjekt.

Locations rundt om i Trondheim og Oslo blir utgangspunktet for runder med tegneblokka, før planene virkeliggjøres.
Locations rundt om i Trondheim og Oslo blir utgangspunktet for runder med tegneblokka, før planene virkeliggjøres.

Dugnadsarbeid
For der Crewdson kan ha et lite norsk spillefilmbudsjett til rådighet per tagning, jobber med et stort crew og nærmest kan bygge hele sett fra grunnen av, er Haakon avhengig av velvilje og gode hjelpere. Det begynte med at han fant en oppkjørsel i Trondheim som han syntes var et interessant utgangspunkt. Han fotograferte noen skissebilder på stedet, og tok med seg blyant, papir og lommedisko på kafé hvor han utviklet idéen videre. Så måtte han be om tillatelse til å fotografere på noens private eiendom.

– Damen jeg spurte skjønte ikke hva i all verden jeg var ute etter. Deres oppkjørsel måtte da være lik alle andre? Men med litt forklaring av tanken bak fikk jeg til slutt lov til å låne den. Og å rydde plass i garasjen til en bil jeg tenkte skulle stå der.

Til et annet bilde kom arbeidskraften sammen med rekvisittene.

- Jeg kjørte rundt og så etter en pick-up av den typen jeg jeg så for meg, da jeg fant en utenfor Trondheim. Han som eide den stilte villig opp og kjørte den til location midt på natta. Siden han først var der, hjalp han og bonden som eide jordet vi arbeidet på like godt til med å holde lys og sette opp utstyret.

Locations og modeller har han stort sett funnet i nærmiljøet rundt seg.
Locations og modeller har han stort sett funnet i nærmiljøet rundt seg.

Riktig side av gjerdet
Etter at studiene på NKF var over fikk Haakon jobb hos fotobyrået Kolonihaven i Oslo. Dette betyr at han får jobbet med foto på heltid, og selv om oppgavene ikke bestandig er like varierte, betyr miljøet mye.

- En må kanskje gjøre noen kjedelige jobber og tåle litt forskjellig fra de en jobber for, men en får jobbe sammen med andre fotografer, se hva de jobber med og kan få tilbakemeldinger på egne prosjekter.

At serien handler om å se det grønne gresset på andre siden av gjerdet er nesten en god metafor for hvordan han selv ble fotograf. For Haakon valgte å følge instinktet der hovedpersonene i mange av bildene hans synes å være fortapt i dyp grunning.

- Men når jeg finner en ny location og blir sittende oppe med tegneblokka hele natten - eller ser gjennom søkeren at bildet kommer til å bli sykt fett - da er det virkelig verdt det!

Se video: Foredraget til Haakon Brox på Nordic Light 2012

Neste Coming Star blir valgt ikveld klokken 16.30, følg med på våre Facebooksider for å høre hvem juryen har funnet blant årets påmeldte!

Hva har skjedd her? Hva kommer til å skje?
Hva har skjedd her? Hva kommer til å skje?

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen