Gratistoner koster tusenvis

Nettsteder som lokker med gratis ringetoner, kan loppe deg for opptil 4680 kroner i året. Etter å ha blitt informert om nettstedet gratis-ringetoner.net truer nå Netcom med stenging av tjenesten.

- Selskapet bak Gratis-ringetoner.net begår flere vesentlige brudd på avtalen de har med oss. Vi tar umiddelbart kontakt med dem, og er ikke markedsføringen rettet opp i og gjort mer tydelig til i morgen vil vi stenge ned tjenesten, sier ansvarlig for mobile innholdstjenester i Netcom, Marius Halle, til Nettavisen.

Les også:-Platebransjens desperate mobilforsøk
-Tidenes verste ringetone
- Nye regler gjør mobilen dyrere

Brudd på lovverket
Halle presiserer at ingen innholdsleverandører har lov til å markedsføre en tjeneste som gratis - når den i realiteten koster penger.

Selskapet må også sørge for at kundene kan få tak i dem på et norsk telefonnummer med standardtakst, slik at de ikke må ringe til utlandet for å rette opp i eventuelle uoverensstemmelser.

Viktige kunder

Leverandørene av mobile innholdstjenester er avhengige av mobiloperatøren for å få tatt betalt for tjenestene sine. Leverandørene betaler lisenser på rundt 100.000 kr for å få fakturert via teleoperatøren, så Netcom kan tape en sum penger på å stenge ned tjenesten i sine nett.

Netcom kan imidlertid ikke stenge tjenesten for alle norske mobilbrukere. Gratis-ringetoner.net kan fremdeles herje vilt hos blant annet Tele2-kunder, såfremt ikke dette selskapet også tar affære.
- Når det gjelder denne konkrete saken, forholder vi oss til at Forbrukerombudet mener markedsføringsloven er brutt. Vi har tatt kontakt med aktøren med krav om endringer. Dersom endringene ikke skjer, sperrer vi for denne aktøren, sier informasjonssjef i Telenor Anders Krokan til Nettavisen.

Mange klager
Forbrukerombudet mottar årlig flere hundre klager fra frustrerte kunder som føler seg lurt av mobile innholdsleverandører. Forbrukerombudet kan bare anmode selskapene om å forbedre markedsføringen sin. Mobiloperatørene kan på sin side gå rett inn og sperre tjenester de mener bryter avtalen.

- Vi kan gå direkte inn og sperre tjenester, ettersom dette er direkte brudd på avtalen mellom dem som innholdsleverandør og oss som mobiloperatør. Vi har allerede gått inn og gjort dette i flere tilfeller, sier han.

I ytterste konsekvens kan mobiloperatøren velge å si opp avtalen. Ettersom det er gode penger i denne bransjen også for mobilselskapene, er det i stedet vanlig fremgangsmåte å be innholdsleverandørene innrette seg etter avtalen.

- Vi kan også gå til økonomiske tiltak mot selskap som bryter avtalen, sier Halle.

Lover kundehjelp
- Netcom-kunder kan ta kontakt med kundeservice dersom de har fått regninger på tjenester de mener de ikke skulle betalt for. Vi kan justere på regninger og holde tilbake penger fra innholdsleverandører som bryter avtalen de har med oss, sier Halle.

Netcom har også gode nyheter til kunder som mot sin vilje har blitt tegnet på denne typen tjenester. Dersom de ikke selv får ordnet opp med innholdsleverandøren, lover operatøren nå å hjelpe til.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen