Googles framtidsvisjon

Vi tok turen innom Googles norgeskontor for å høre hva søkegigantens norske avdeling hadde å si om internettframtiden.

- Søk har ikke endret seg så mye sett fra brukersiden, grensesnittet har sett noenlunde likt ut i 10 år. Men det er gjort enormt mye forskning og utvikling bak, for å forstå både internett, dokumentene og brukerne, sier Knut Magne Risvik, som styrer Googles utviklingskontor i Trondheim.

 - Bruken har endret seg, fra søk fra den stasjonære PC-en til alt fra TV, mobil, den bærbare og PS3-en. Og søkene har blitt mer lokaliserte, vi søker etter ting i nærområdet vårt.

Og det er ikke smått med informasjon som finnes der ute.

- Vi teller rundt én billion sider på Internett i dag. Det lages flere tusen nettsider hver dag, og vi er sikre på at det er mange vi ikke oppdager.

En av utfordringene Google står ovenfor er å skjønne hva du mener. Risvik forteller at gjennomsnittssøkeren skriver inn 2,9 ord for å finne det han leter etter. Skriver du for eksempel Golf og Norge i søkefeltet, må Googles algoritmer finne ut om du mener golfspilling i Norge, salg av Volkswagen Golf her til lands, eller kanskje mener du havstrømmen langs kysten vår?


Foreslår
Nå vil Google hjelpe deg å formulere søket ditt. Tjenesten Google Suggest er nå tilgjengelig på Google.no, og funksjonen tilbyr deg fortløpende forslag til søkeord etter hvert som du skriver i søkefeltet.

Risvik kunne også meddele at Norge i løpet av de neste dagene får på plass en verdensnyhet, utviklet nettopp av teamet i Trondheim. Det dreier seg om en telefonkatalogfunksjon koblet opp mot Google Maps, slik at du også kan søke etter ”Ola Nordmann i Tromsø” rett i søkefeltet, og få opp adresse og telefonnummer.

 - Denne funksjonen er utviklet i Norge, og vil etter hvert også rulles ut i andre land, sier Risvik.

 Google benyttet også sjansen til å skryte litt av de andre funksjonene som ligger i søkemotoren, som for eksempel valutakonverteringen, værtjenesten og mye mer.

 Vi har tidligere skrevet en stor artikkel om alle de andre nyttige tingene du kan gjøre med Google, du kan lese hele saken her.

 
Vil ha mer info om deg
Jo mer informasjon Google samler inn, jo skumlere synes mange som bryr seg om anonymitet og personvern at det blir. Trondheims-sjefen selv er helt uenig.

- Det har vært mye diskusjon rundt hvor mye informasjon Google sitter på, men jeg mener oppriktig vi har alt for lite informasjon om brukerne og skulle gjerne hatt mer, sier Risvik.

Det neste store prosjektet som Google jobber med er såkalt universalt søk. I dag kan du velge om du vil lete etter informasjon på nett, nyheter, video eller i bilder, men Risvik ser for seg at Google skjønner mer av hva du søker etter og gir deg de mest relevante treffene, uavhengig om det dreier seg om bilder, videoer eller nyhetssaker.

 - Det er mer relevant enn bare en liste over de topp ti nettsidene som havner på topp, sier han.



Vi forsøkte også å høre om Googles kart med ekte bilder i 3D, kalt street view, snart kommer til Norge. Vi har tidligere skrevet at Google har tatt kontakt med norske Datatilsynet for å diskutere rammer for en slik tjeneste i Norge, og spurte om våre lesere har sett Street View-bilen. Tjenesten fikk mye kritikk da den ble lansert i USA da personer som tilfeldigvis gikk på gaten var lett gjenkjennelige. Men Google Norge ville ikke kommentere noen form for tidsplaner for tjenesten.

- Det vi kan si er at vinter og mørketid ikke er optimale forhold å samle inn data under, sier Jan Grønbech, sjef for den kommersielle avdelingen i Google Norge.
 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen