(Bilde: Google/AdBlock Plus/montasje)

Google, Microsoft og Amazon kjøper seg fri fra AdBlock Plus

Hvor lenge vil de klare å beholde kundene sine nå?

Med et Internett som flyter over av reklame, er det ikke uforståelig at mange ønsker å slippe unna. Angivelig er det hele 300 millioner Internett-brukere verden over som har installert nettlesertillegget AdBlock Plus. Dette skal nemlig  i teorien klare å strippe vekk alle annonser du kommer over når du surfer. 

Nå spørs det likevel hvor lenge AdBlock Plus vil klare å holde på kundene sine. Engadget skriver nemlig at selskapet har inngått avtaler med giganter som Google, Microsoft og Amazon om å såkalt hviteliste deres annonser hos AdBlock Plus. Annonseplattformen Taboola er en annen ny kunde hos dem. Ved først å blokkere annonsene, og så kreve penger for å vise dem likevel, har enkelte beskyldt AdBlock Plus for å bedrive en form for utpressing.

Prisen som selskapene må betale er ikke kjent, men ifølge en kilde som Financial Times (betalingsmur) har snakket med, ber AdBlock Plus-utvikler Eyeo etter sigende om 30 prosent av annonseinntektene som selskapene ellers ikke ville fått. 

Avhengig av annonseinntekter

Eyeo, som altså står bak AdBlock Plus, er samtidig i hardt vært i hjemlandet Tyskland. I fjor sommer gikk flere nyhetsformidlere i landet sammen og stevnet selskapet for retten. Saken har ennå ikke kommet opp. Nå skriver derimot QZ.com at advokater over hele Europa kvesser sine klør for å ta rotta på annonseblokkeringstjenestene.

Årsaken er naturligvis at mange nettsider –  inklusive Teknofil.no –  dessverre er i altfor stor grad avhengig av annonseinntekter for å få hjulene til å gå rundt. Med tjenester som AdBlock Plus får ikke nettsidene vist annonsene, og dermed får de heller ikke betalt for dem.

Bør alt være gratis på Internett?

På Teknofil.no kan du slippe annonser, og samtidig få tilgang til stoff fra hele Tek-nettverket som er låst «bak muren», hvis du velger å bli abonnent. Alternativet er å lese sidene med annonser, ettersom de som har aktivert AdBlock-tjenester sperres ute. Andre norske og utenlandske aktører har valgt lignende løsninger, eller gjort som nevnte Financial Times og sperret nesten alt av innholdet sitt for de leserne som ikke betaler.

Ifølge AdBlock Plus selv, er det for øvrig under en fjerdedel av brukerne deres som sier de synes alt innhold på Internett bør være gratis og reklamefritt. Det handler tilsynelatende mer om at mange av dem er lei ekstremt sjenerende annonser, eksempelvis slike med hoppende animasjoner og lyd.

Google vil lage et annonse-fritt Internett
Slipp Google-reklamer for en liten slant i måneden »

(Kilder: EngadgetFinancial Times (betalingsmur), AdBlock PlusQZ.com)

 

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen