Joda, en middagslur på 20 minutter gjør deg mer våken, men med kaffe blir det enda bedre, hevder forskere. (Bilde: Shutterstock)

Glem middagslur, kaffelur er veien å gå

20 minutter er nok, hevder forskere.

Hvis du er litt trøtt og sliten utover dagen, er det ofte to relativt enkle måter du kan bli mer våken: Koffein eller en kjapp «power nap». Kaffen holder deg våken i løpet av lange arbeidsdager, mens en liten middagslur på 20 minutter, gjerne kalt «power nap», kan være nok for å gi kroppen litt ny energi. 

Kaffe er en god kilde til koffein. .
Kaffe er en god kilde til koffein. .Foto: Shutterstock

Men hva med å kombinere de to metodene til én supermetode? «Coffee naps» er det nye trenden på nettet, og ifølge forskerne fungerer det faktisk, skriver Vox.

For å kombinere de to oppkvikningsmetodene gjelder det å ha riktig timing, skriver nettstedet Vox, som har sett nærmere på hvorfor metoden fungerer. 

La oss forklare funnene deres:

Hva gjør koffein med hjernen?

Når du drikker kaffe, får du koffein inn i blodomløpet gjennom tynntarmen. I hjernen «tetter» koffeinet reseptorer, som vanligvis er forbeholdt molekylet Adenosin.

Adenosin er et biprodukt av celleaktivitet i hjernen, og når det fester seg til reseptorene ender det opp med at du blir trøtt. Når koffeinet tar deres plass, bidrar det til at du ikke blir så trøtt, og føler deg mer kvikk og alert. 

Les mer om hvordan koffein påvirker hjernen hos Smithsonian.

Hva gjør en power nap med hjernen?

En kjapp liten sovestund, ikke mer enn 15-20 minutter, er nok hvile for at kroppen helt naturlig tømmer adenosin fra hjernen. Du tar rett og slett en kjapp liten oppvask av en liten del av hjernen. 

Hva skjer når du drikker kaffe og tar en power nap?

Hvis du drikker en kaffe rett før du tar deg en lur, kombinerer du fordelene til både koffeinet og power napen. Det tar nemlig rundt 20 minutter fra du drikker kaffen til koffeinet blir absorbert i kroppen. Hvis du sover mens kaffen ferdes igjennom kroppen, vil hjernes reseptorer være "nullstilt" akkurat i tide for koffein-kicket. Adenosinet vil være borte og koffein-kicket vil være langt mer effektivt enn til vanlig. 

Det holder med én kopp kaffe før en «kaffelur».
Det holder med én kopp kaffe før en «kaffelur».Foto: Shutterstock

Slik gjør du det

1. Å ta en «coffe nap» er omtrent like enkelt som å drikke en kopp kaffe og sove. Ettersom du bør konsumere din koffeinholdige drikk i løpet av en relativt kort tidsperiode, kan det lønne seg å enten vente til kaffen er lunka, eller drikke en liten espresso. 

2. Etter drikken er konsumert bør du prøve å sove så fort som mulig. Selv halvsoving fungerer ganske godt, skriver Vox

3. Pass på å ikke sove for lenge. Maksimum 20 minutter. Sett en alarm for å være sikker på at du våkner omtrent på samme tid som koffeinet slår inn.

Flere forsøk ved både universitetet i Loughborough i England og universitetet i Hiroshima i Japan bekrefter funnene, og konkluderer med at «coffee naps» er mer effektivt enn å enten bare drikke kaffe, eller å bare ta en middagslur. 

Har du prøvd en «kaffelur» før? Kom gjerne med gode tips i kommentarfeltet nedenfor! 

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen