– Gjør deg klar for superskjermer

I år kommer retina-revolusjonen til bærbare datamaskiner, spår Øystein W. Høie.

Har du noengang tenkt over hvor uskarp skjermen til PC-en din faktisk er? Det er enkelt å se om du har en ny smarttelefon: Løft opp mobilskjermen og hold den ved siden av PC-skjermen, og studer hvordan de gjengir tekst. På PC-en er bokstavene diffuse med tydelige bildepunkter, mens på mobilen gjengis de både skarpt og i mye høyere kontrast.

Har du markedets skarpeste mobilskjermer, Apple iPhone 4 eller Sony Xperia S, kan du ikke engang se bildepunktene i bokstavene med det blotte øye. Apple har døpt effekten for retinaskjerm ("Retina Display"), som er en treffende beskrivelse.

Med en retinaskjerm er det ikke lenger mulig for det menneskelige øyet å se pikslene i bildet.
Med en retinaskjerm er det ikke lenger mulig for det menneskelige øyet å se pikslene i bildet.

Sony Ericssons smartmobil har en pikseltetthet på hele 342 piksler per tomme (ppi). Det er milevis foran enhver datamaskin på markedet. Selv de minste 13-tommers bærbare på markedet har ikke høyere pikseltetthet enn 150 til 165 ppi. På store kontorskjermer er tettheten ofte under 100 ppi. Riktignok er avstanden man har til PC-skjermen større, som gjør at man ikke trenger like høy pikseltetthet som smartmobilen man holder rett inntil ansiktet, men noen retina-effekt er vi ennå ikke i nærheten av.

Mange har ventet utålmodig på at teknologien i mobilverdenen skal jobbe seg oppover til større skjermer og bli tilgjengelig for massemarkedet, og nå er endelig ventetiden over. Forrige uke kom markedets første 10-tommers Retina-skjerm, levert i den nye Apple iPad (3. generasjon), som har en pikseltetthet på 264 ppi. Herfra er veien kort til at bærbare datamaskiner får like bra skjermer.

Et hav av piksler

Hvorfor har det tatt så lang tid å få PC-skjermene like skarpe som mobilene våre?

Hovedproblemet er at for å male et like klart bilde over en skjerm på 13, 15 og opp mot 17 tommer, kreves det et heftig antall piksler. På en 13 tommer må du opp i tre ganger høyere oppløsning enn i dagens skjermer. På en 17 tommer snakker vi om oppløsninger opp mot 4K: opp mot 4096 piklser i bredden og over 2000 piksler i høyden.

Eizo DuraVision FDH3601 er en av de første PC-skjermene på markedet med 4K-oppløsning. Den har en pris på nær 200 000 kroner.
Eizo DuraVision FDH3601 er en av de første PC-skjermene på markedet med 4K-oppløsning. Den har en pris på nær 200 000 kroner.

For at slike skjermer skal bli mulige, kreves det støtte i maskinvaren. Et viktig startskudd for dette blir Intels nye prosessorplatform, Ivy Bridge, som blir den første fra Intel med integrert støtte for oppløsninger opp til 4K – det dobbelte av hva Sandy Bridge klarer. Ivy Bridge er ventet lansert i april, med volumsalg fra juni av.

Med en 4K-skjerm blir det endelig mulig å se foto du har tatt i sin fulle oppløsning – opp til 12 megapiksler. Filmbransjen gjør allerede de fleste produksjoner i 4K-oppløsning for at de skal kunne vises på digital kino, og kan lett begynne å selge filmer til sluttbrukere i samme oppløsning.

På de minste bærbare datamaskinene, trenger man heller ikke en så høy oppløsning som 4K. Tar man litt færre bildepunkter, og presser dem like tett sammen som på en smarttelefon, vil det alene gi en dramatisk forbedring av bruksopplevelsen.

Å lese magasiner, nettaviser og e-bøker vil bli en helt ny opplevelse på slike skjermer, med tekst og bilder som er skarpere enn på trykk. Designere og grafikere vil få hendene fulle med å trylle frem nye og mer detaljrike grensesnitt, illustrasjoner og nettsider. Og skjermene vi har brukt de siste årene, vil med ett se ut som blasse oljemalerier.

Kostbar luksus

Men overgangen til fremtidens oppløsning går ikke av seg selv – den vil bli krevende, og den vil bli dyr.

På en 17-tommers bærbar PC må oppløsningen nær tredobles for å oppnå retina-effekten. En tredoblet pikseltetthet betyr tre ganger så mange bildepunkter å kalkulere og tegne for prosessor og skjermkort. Det er tungt nok bare å vise animasjoner og videoer i så høye oppløsninger, for ikke å snakke om spill.

Selv dette beistet av et skjermkort, Nvidias splitter nye GeForce GTX 680, sliter med å drive tunge spill når oppløsningen passerer 2000 piksler i bredden.
Selv Nvidias beste skjermkort sliter med å drive tunge spill når oppløsningen passerer 2000 piksler i bredden.

Kjører man et grafisk intensivt spill som Battlefield 3 i samme oppløsning som Apples nye iPad, har ikke dagens mellomklassekort en sjans til å henge med. I våre tester med 2560 x 1600 piksler oppløsning er det kun det absolutt råeste skjermkortet på markedet, GeForce GTX 680, som er i nærheten av å nå den bildeflyten man bør ha i spill, 60 FPS.

På større oppløsninger har vi rett og slett ikke teknologien i forbrukermarkedet i dag til å drive tunge 3D-spill, selv når man kaster flere skjermkort på oppgaven.

Går man enda høyere, til oppløsninger på 4K, begynner andre flaskehalser å vise seg. Et bilde på 4096 x 2304 piksler med en 60 Hz oppdateringsfrekvens og 24-bits farger krever en båndbredde på rett over 20 Gb/s fra skjermkort til skjerm, og da har man allerede fylt opp hele kapasiteten til Displayport 1.2-standarden. Skal man ha høyere frekvenser enn dette må man rett og slett lage en ny standard.

Det er når du leser tekst at du merker hvor viktig det er at pikslene i skjermen er stablet tett nok sammen.
Metro-grensesnittet i Windows 8 håndterer større pikseltetthet uten at elementene blir mindre.

 

Operativsystemet må også oppgraderes for å håndtere de nye oppløsningene. Alle elementer må tegnes på ny med større detaljrikdom, og operativsystemet må evne å skaleres opp i oppløsning uten at menyer og tekst krymper tilsvarende.

Windows XP blir nær ubrukelig i høye oppløsninger, men i Metro-grensesnittet til Windows 8 har det kommet støtte for tre faste pikseltettheter – 100 prosent for vanlige nettbrett, 140 prosent for nettbrett med HD-skjerm og 180 prosent for såkalte Quad XGA-brett, som kan nå helt opp til 291 dpi. (Operativsystemene bruker ennå det litt gammeldagse uttrykket "dots per inch" fra trykkens verden)

Ikke langt unna

Det gjenstår å se hvilken PC-produsent som blir først ut med retina-skjermer, men mye tyder på at neste generasjons MacBook Pro vil starte racet. Apple har satset tungt på å ha markedets beste skjermer, og det er nå kun selskapets Mac-er som ikke har fått Retina Display. I tillegg har det dukket opp en rekke små hint i siste versjon av OS X Mountain Lion, med ikoner og andre grafiske elementer som plutselig har fått firedobbel størrelse.

Grensesnittet i operativsystemet blir mye mer polert så snart grafikerne får flere piksler til rådighet.
Grensesnittet i operativsystemet blir mye mer polert så snart grafikerne får flere piksler til rådighet.

Til sommeren lanseres OS X Mountan Lion, og de fleste venter da å se en oppgradering av selskapets Macbook Pro-linje. Det er ikke usannsynlig at vi da får se de første modellene med Retina Display. Taiwanske Digitimes – som riktignok er en avis med varierende hell i sine spådommer – hevder at Apple jobber med en 15-tommers Macbook Pro med en firedoblet oppløsning på saftige 2800 x 1800 piksler.

Om forbrukerne nå lærer seg å like retina-skjermer, kan maskinvareprodusentene gni seg i hendene. Dagens maskinvare klarer knapt å holde følge, og behovet for nye prosessorer og skjermkort vil være sikret i flere år fremover. Men det gjenstår ennå å se om vi er villige til å betale for luksusen.

En IPad 3 er det nærmeste du i dag kommer en PC-skjerm med retinaoppløsning.
En IPad 3 er det nærmeste du i dag kommer en PC-skjerm med retina-oppløsning.

PS: Vil du ha en liten forsmak på hvordan PC-en din vil se ut med en retina-skjerm? Trikset er å bruke iPad 3 som en ekstern skjerm. Det finnes ikke offisiell støtte for dette ennå, men utviklerne bak appen Air Display har fått det til å fungere. De venter nå på godkjennelse fra Apple.

Du kan også få en forsmak på hvordan operativsystemet ditt fungerer på en retina-skjerm ved å stille opp dpi-en i kontrollpanelet. Merk at da blir elementene i operativsystemet bare større, ikke skarpere:

Kommentarer (64)

Forsiden akkurat nå

Til toppen