Test Garmin nüvi 2455LMT

(Bilde: Einar Eriksen)

Koster mindre enn toppmodellen

Trenger du egentlig betale tusen kroner mer for GPS-flaggskipet?

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom, 4,3 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: Inngang for Micro-SD-kort, kort medfølger ikke
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 12,1 x 7,6 x 1,5 cm, 142 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja, følger også med ekstra antenne
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Navteq
Pris: Fra 1500 kroner

Vi har nylig testet Garmins toppmodell nüvi 3590LMT. Men er det egentlig vits å kjøpe toppmodellen når lillebror Garmin nüvi 2455LMT koster tusen kroner mindre?

Nüvi 2455 har en 4,3 tommer stor skjerm av den trykkfølsomme typen, i stedet for den berøringsfølsomme femtommeren hos toppmodellen. Vi skal se nærmere på denne teknologiforskjellen på neste side, men i korte trekk er skjermen noe bedre i toppmodellen – og større.

Designen må også sies å bære et mer eksklusivt preg hos toppmodellen. I stedet for en heldekkende glassoverflate over den tynne nüvi 3590 har du i nüvi 2455 en plastramme med "pianolakk" rundt den trykkfølsomme skjermen.

Mens ladingen i toppmodellen skjer gjennom en ledning festet i stativet, i tillegg til micro-USB for å kunne lade utenfor bilen, har nüvi 2455 bare en Mini-USB-port på baksiden som du må plugge ladekabelen inn i hver gang du plasserer GPS-en i frontruta.

Det er lett å løsne og feste GPS-en fra stativet sitt.
Det er lett å løsne og feste GPS-en fra stativet sitt.Foto: Einar Eriksen

Ingen live-funksjoner

Toppmodellens live-funksjoner (som riktignok koster ekstra) har ikke funnet veien til lillebroren. Dermed har du ikke tilgang til sanntidsoppdateringer om køer og andre hendelser i trafikken via Garmins eget system, 3D Live Traffic. Her mangler det "Smartphone Connect"-systemet, og dermed får du heller ikke tilgang på væroppdatering eller lokalt søk fra Gule Sider. Du får heller ikke tilgang til å se veikameraer på GPS-skjermen.

TMC-antenna er på ladeledningen, og du kan plugge inn en ekstraantenne for bedre dekning. Denne festes så med sugekopper til frontruta.
TMC-antenna er på ladeledningen, og du kan plugge inn en ekstraantenne for bedre dekning. Denne festes så med sugekopper til frontruta.Foto: Einar Eriksen

TMC er imidlertid på plass, med den ekstra antennen som gir god dekning for veimeldinger over radionettet.

EcoRoute er en funksjon som lar deg plotte inn drivstofforbruk og pris, og du får opp grafer, tips og annen moro som skal hjelpe deg å spare på drivstoffet. Turplanlegger ligger også i program-menyen, og av en eller annen grunn er det også en egen liten funksjon som lar deg navigere tilbake til forrige parkeringsplass inne i denne menyen.

trafficTrends

TomTom og Mio har begge funksjonen IQ Routes i flere av sine GPS-er. Det gjør at GPS-en vet hvor lang tid det tar å kjøre en rute søndags kveld, og hvor lang tid det tar å kjøre den samme ruten en mandags morgen når det er kø. Garmin har også kommet opp med en lik tjeneste som de kaller trafficTrends. Her kommer informasjonen fra Destia Traffic, og du kan oppdatere GPS-en fire ganger i året med ferske data.

Dataene samles fra både GPS-brukere, telefonbrukere, radio, nyhetsstasjoner, historiske data og trafikksensorer.

Du må ha egen håndfri

Nüvi 2455 kan ikke kobles til mobiltelefon, og kan altså ikke brukes som håndfri når du kjører slik som mange GPS-er i denne prisklassen kan. Heldigvis finnes det et vell av egne håndfrier som gjør jobben langt bedre enn GPS-er. Les tester av håndfrier her »

På neste side ser vi nærmere på hvordan nüvi 2455 er å bruke.

Garmin Nüvi 2455LMT   Les mer »

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen