«G-Sync-knuseren» fra AMD blir gratis for alle

Har nå blitt tatt opp som del av DisplayPort-standarden, men Nvidia virker ubekymret (Oppdatert).

Artikkelen er oppdatert.

Nvidias G-Sync-teknologi har tatt spillere verden over med storm. Etter at teknologien ble vist frem første gang på tampen av fjoråret har vi omtalt, forklart og testet ut teknolgien flere ganger, og vår oppfatning er krystallklar: G-Sync gir en svært glatt bildeflyt, og er i grunn bare temmelig supert.

AMD vil naturlig nok ikke la erkerivalen få være alene om å gi spillere silkeglatt bildeflyt. Under årets CES-messe viste de derfor frem FreeSync; som i motsetning til konkurrentens løsning ikke krever en skjerm med kostbar, særegen innmat. Nå ser det ut til at teknologien endelig skal ut til forbrukerne.

Bakgrunn: G-Sync skal gjøre slutt på en rekke problemer i spill »

Bakes inn i åpen standard

Adaptive-Sync blir en del av DisplayPort 1.2-standarden, og vil støtte automatisk justering av oppdateringshastigheten på skjermen – noe særlig spillere vil dra nytte av.
Adaptive-Sync blir en del av DisplayPort 1.2-standarden, og vil støtte automatisk justering av oppdateringshastigheten på skjermen – noe særlig spillere vil dra nytte av.Foto: VESA

Denne overraskende nyheten kommer direkte fra AMD og VESA, som kort fortalt er organisasjonen som avgjør hvordan datamaskiner skal kobles til skjermene sine.

VESA forteller at de, etter et forslag fra AMD, har besluttet å inkludere en teknologi de kaller Adaptive-Sync i DisplayPort-standarden. Denne legger også grunnlaget for AMD FreeSync.

– Dataskjermer oppdaterer vanligvis skjermbildet sitt med en konstant frekvens, men i spill vil datamaskinen levere et varierende antall bilder i sekundet på grunn av vekslende kompleksitet i scenen som skal tegnes opp, forklarer VESAs pressetalsmann Spencer Horowitz til Hardware.no.

– Hvis skjermens oppdateringsfrekvens ikke synkroniseres, vil visuelle problemer som riving eller hakking komme til syne. DisplayPort Adaptive-Sync tillater skjermen å dynamisk matche grafikkprosessorens hastighet, bilde for bilde, for å levere en glattere spillopplevelse med lav forsinkelse, sier han.

Gir oss FreeSync på vanlige skjermer

Dette er nok en gladnyhet for mange, og kommer faktisk som litt av en overraskelse. For selv om FreeSync har vært kjent en stund, har den båret preg av å være en «papirlansering», uten noen lanseringsdato, og avgrenset til å kun fungere på bærbare maskiner.

Nå viser det seg dog at AMD bare har holdt kortene tett til brystet, for med Adaptive-Sync som en del av DisplayPort-standarden – nærmere bestemt versjon 1.2 av denne – vil alle skjermprodusenter kunne bake inn muligheten til å tilby en «G-Sync-opplevelse» uten noen ekstra kostnad.

Iain Bristow, AMDs PR-sjef for Europa, forteller også at ventetiden blir forholdsvis kort.

– Alle skjermer kommer til å kunne bruke FreeSync i løpet av de neste 6 – 12 månedene, og rundt september kommer de første prototypene til å dukke opp. De første skjermene som støtter den nye standarden antar vi vil være på markedet i fjerde kvartal i år, så en gang mellom september og desember, sier han til Hardware.no.

Blir i praksis gratis

DisplayPort 1.2 vil bringe FreeSync til alle skjermer.
DisplayPort 1.2 vil bringe FreeSync til alle skjermer.Foto: Belkin

Bristow forklarer at siden Adaptive-Sync blir industristandarden fremover, kommer ikke skjermprodusentene til å måtte dytte noen dyre spesialmoduler inn i skjermene sine. I tillegg til at ingen av dem trenger å betale lisensavgifter for teknologien, forventer han at en eventuell ekstra maskinvarekostnad ikke blir på mer enn et par kroner.

– Det blir altså ingen nevneverdig prisøkning. Istedenfor blir dette akkurat som da 3D kom som en del av HDMI-standarden; skjermene ble ikke dyrere av den grunn, sier han.

Når vi spør om det vil være snakk om å øke prisen med noen hundrelapper, som er omtrent det Nvidia har anslått at deres G-Sync-moduler koster i ren maskinvare, avviser Bristow dette bestemt. Han anslår heller noen kronestykker som merkostnad per skjerm.

Et godt argument for Radeon-skjermkort

Nvidia har tidligere sagt at de ikke vil tjene stort på å selge sine G-Sync-moduler. Den største grunnen til at de laget teknologien er å gi spillere en ekstra grunn til å velge å kjøpe et GeForce-skjermkort. Disse er for tiden en god slump dyrere for ytelsen de byr på enn AMD sine Radeon-skjermkort, og i tillegg er G-Sync-kapable skjermer veldig dyre.

Siden AMDs FreeSync-teknologi vil bli en del av deres driverpakke, og du vil måtte stille opp med et AMD Radeon-skjermkort for å kunne bruke den, er det vanskelig å se på FreeSync som noe annet enn en liknende løsning. AMD vil tjene inn utviklingskostnaden ved at de som ønsker seg FreeSync kjøper deres skjermkort.

Men med både billigere skjermkort enn Nvidia tilbyr, og muligheten til å bruke nærmest en hvilken som helst skjerm – har nå AMD over natten kommet med et svært sterkt argument for å velge Radeon neste gang du skal handle skjermkort; og de første modellene som vil støtte teknologien er Radeon R9 290X, R9 290, R7 260X og R7 260.

I tillegg støtter de integrerte grafikkløsningene i selskapets APU-er Kabini, Temash, Beema og Mullins samt Kaveri FreeSync.

Pussig nok er hverken Radeon R9 280X, R9 270X eller R9 270 nevnt som støttede modeller, uten at Bristow kunne forklare hvordan, men han lovet å undersøke dette nærmere. Han forteller også at AMD allerede har begynt arbeidet med en driverpakke som vil åpne opp FreeSync, som vil slippes samtidig som de første skjermene med støtte kommer på markedet senere i år.

AMD har funnet veien

Til nå har AMD bare vist frem FreeSync-teknologien på bærbarskjermer. Disse mottar data fra skjermkortet på en annen måte enn frittstående skjermer, som Bristow forklarer med at man alltid har hatt bruk for å styre bærbare skjermer mer detaljert – blant annet for å kunne spare batteristrøm.

Med behovet for å synkronisere bildeflyten mellom skjermkort og monitor gjort åpenbart av Nvidia, har imidlertid nå AMD staket ut kursen med en åpen standard som alle, også Nvidia, vil kunne benytte seg av.

Umiddelbart er det dog lite som tyder på at Nvidia vil gi opp G-Sync. Da nyheten kom kontaktet vi nemlig selskapet, og spurte hva de tenker om VESAs avgjørelse om å inkludere Adaptive-Sync i DisplayPort-standarden. Vi lurte også på om de ville gjøre noen konkrete grep i kjølvannet av dette.

Nvidia: – Vi er pragmatiske

Jen Andersson er Nvidias PR-sjef for Nord-Europa, og hun beklaget overfor Hardware.no at selskapet ikke kan kommentere eller spekulere i hva slags fremtidige produkter de kan komme til å lage. Hun ønsket likevel å understreke at Adaptive-Sync er en protokoll, mens G-Sync er et fullverdig produkt som er på markedet alt nå.

– G-Sync fungerer også allerede i dag over DisplayPort versjon 1.2, og krever ikke den nye standarden – altså 1.2a – for å fungere. Såvidt vi vet er det ikke noen DisplayPort 1.2a-produkter som er annonsert eller tilgjengelige nå, påpeker Andersson.

– Men selv om det ikke er noen lisenskostnader tilknyttet denne standarden vil det, som med all teknologi, være kostnader knyttet til utvikling, implementering og å få produkter på markedet, fortsetter hun.

PR-sjefen understreker også at mens Nvidia stiller seg støttende til industristandarder, mener de at det ikke er alle standarder som lykkes i markedet.

– Vi velger å ta en pragmatisk tilnærming, og støtter det som betyr noe for kundene våre. Det betyr at vi utvikler produkter som vi føler at gir mening for markedet og for våre kunder, sier hun.

Vi er veldig spent på hvordan FreeSync og G-Sync duger opp mot hverandre i praksis, og det skal vi selvfølgelig sjekke ut så snart det lar seg gjøre. Har du troen på AMD sin nye satsning? Diskutér i forumet nedenfor:

Få også med deg dekningen vår om Nvidias G-Sync:
Sniktitt: G-Sync er faktisk så bra som Nvidia påstår »
Ekstra: Slik fungerer Nvidias nye spillteknologi »
Ekstra: Møt mannen som kan ha endret spillopplevelsen din »
Ekstra: Derfor koster G-Sync-skjermene en formue »

Kommentarer (108)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen