Fotojournalistikken er død!

- Se på Time og Newsweek, de er en vits. Jeg kan ikke se for meg at noen kjøper de fra hylla lengre. Jeg mistenker at de fortsatt eksisterer fordi tusenvis av skoler og bibliotek rundt om i verden har glemt å avbestille abonnementet.

Tidligere sjef for Magnums New York-kontor, og nå sjef for fotobyrået NB Pictures, Neil Burgess, legger ingenting i mellom når han beskriver hvordan han opplever fotojournalistikken som død og begravet.

Ikke penger

- Magasiner og aviser bruker ikke lengre penger på fotojournalistikk. Det kan være de sender med en fotograf for å illustrere skribentens historie, men de støtter ikke lengre fotojournalistikk. De støtter bare fotoillustrasjoner.

Det er i et innlegg på en nettside for britiske pressefotografer at Burgess tar et oppgjør med bransjen han har vært en del av i 25 år. I følge Burgess er det ting som ligner på fotojournalistikk i dag, men hvis man går i dybden, ser man at de er produsert med støtte fra andre instanser enn mediet som publiserer dem.

Hvem stiller spørsmål?

- Klart, det vil alltid være behov for sportsfotografer, portrett- og motefotografer, og han fyren som tar bilde av presidenten når han stiller til pressekonferanse. Men hva med dem som produserer historier, og som dekker saker/spørsmål fremfor hendelser? Aviser og magasiner ansetter ikke dem lengre.

Som tegn på hvor galt det står til i britisk presse, trekker Burgess frem fotografene som vant priser under årets «World Press Photo». Av de syv fotografene som jobber fra Storbritannia, er ingen av de lønnet av britisk presse.

Les også: Guide: Fotoreportasjen

Les også: Gaza-utstilling sensurert

Les også: Intervju: Kjærlighet og besettelse

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen